Vad är en svensk?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 6 juni 2005, 23:03

Vad tusan! Det är som med kärleken, du bara vet om det. Känner du dig svensk så är du det. Eller hur?

Användarvisningsbild
Njord
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 augusti 2004, 21:58
Ort: Lenet

Inlägg av Njord » 7 juni 2005, 02:37

Vad är en svensk var frågan?

Förutom det juridiska så är det en samling människor inom ett vist geografiskt område som har valt att ha vissa gemensamma regler som gäller för alla inom Sverige. Ett eget språk som bara talas här och i Finland.

En gemensam kunskap som förmedlas av svensk TV, radio och tidningar och gör att det alltid finns något att tala om. Gemensamma traditioner som dansen och sången små grodorna som väl alla har dansat någon gång iallafall om man är född här. Ett sätt att tänka som har sina rötter i att vi har levt 190 år i fred och som har skapat trygghet.
Vi betalar skatt till en statskassa, vi har ett demokratiskt stadsskick och för att kunna ha det måste det finnas en nation som grund.

Det finns en odefinerad dimension som är svår att ta på men som är en känsla som grundar sig i historier som man hört i sin barndom och berättelser från farfar och farmor, mormor och morfar som knyter ihop dåtid med nutid. Mäniskan har behov av att veta sina rötter. Det är de som ej vet det som brukar söka efter dem.

Nysvenskar som inte har sina rötter här startar denna tradition för kommande generationer. På 1600 talet kom det valloner till Sverige med sin egen kultur. Men med åren gick de upp i den svenska. Nu måste vi komma ihåg att den svenska kultur som fanns på 1600 talet inte finns idag.

Tillsammans skapar de människor som bor i ett geografiskt område hela tiden en ny kultur. Att vara svensk förändras med åren. Man bestämmer själv om man vill var svensk till en viss del. Bor man här och skaffar sitt boende och inkomst här har man aktivt verkat för det. Nysvenskar som har rötter i två kulturer men som väljer att bo i Sverige tillför landet nya kulturimpulser och breddar Sverige.

Väljer man att flytta utomlands så har man ändå sina rötter här i form av skolgång och minnen och hur man blivit uppfostrad eller präglad av det svenska samhället. Många svenskar som varit verksamma utomlands under stor del av sitt liv väljer ändå att komma tillbaka när de blivit gamla för att dö här drivna av en känsla som finns inombords.

Att vara svensk är mångfaseterat präglat av erfarenhet, språk, minnen, känsla och fritt val. De många små delarna som tillsammans blir en helhet.

Gudbjorn
Utsparkad
Inlägg: 208
Blev medlem: 6 december 2004, 12:53
Ort: Norge

Inlägg av Gudbjorn » 7 juni 2005, 10:26

Himmla vankselig spørsmål.
Hovedsaklig så er det opp til hvert enkelt menneske å definere sin tilhørighet.
I norge kan du bli norsk via statsborgerskap, men Nordmann blir man
egentlig ikke da dette egentlig er en etnisk betegnelse.
Nordmann kan man samenligne med etniske grupper som pakistaner, inder, samer, (etniske) svensker etc.

Hva kalles en etnisk Svenske?
Kanskje Svensson, Svennis, Svemann, Svea og Göte!??
Kjenner noen "Svensker" her i Norge, men de er kjempe stolte over å være etniske vest-göter...

Har hørt noen Etniske Svensker kalle seg Finne, Göte (øst/vest) og Nordmann, så jeg regner med at dette er
de etniske betegnelse på Svensker!??

HedMunkfors
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2005, 08:46
Ort: Munkfors

Inlägg av HedMunkfors » 7 juni 2005, 10:33

På tal om vad som är svenskt, vår kung Carl XVI Gustav har väll inte någon etnisk svensk härstammning alls. :D

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 juni 2005, 11:37

HedMunkfors skrev:På tal om vad som är svenskt, vår kung Carl XVI Gustav har väll inte någon etnisk svensk härstammning alls. :D
Eh, jo det har han. Som exempel (räta mig om jag har fel) så är kungens mor, Sibylla, ättling till Gustav Vasa.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Njord
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 augusti 2004, 21:58
Ort: Lenet

Inlägg av Njord » 7 juni 2005, 13:08

Gudbjorn

Det finns inga etniska västgötar. Detta med tanke på att västgötarna iallafall de senaste 1000 åren har gift sig med folk från andra landskap och med folk från andra länder som tex tyskar som har funnits här iallafall sen 1200 talet samt naturligtvis med norrmän.

En etnisk svensk som kallar sig för finne skriver du. Är du säker på att han inte är etnisk finne? Eller tänker han kanske på tiden då Sverige och Finland var ett rike?

Vad kallas en etnisk svensk? Svensk naturligtvis det finns inget annat begrepp. Fast svensk kan man vara även om man har annan etnisk härkomst. Begeppet svenne hade väl mer med livsstil att göra (radhus och volvo) men har kanske ändrat innebörd då nysvenskarna söker en term för att definera etniska svenskar.

När det gäller kungen så var det så att man inte ville ha en inhemsk kung från någon av de konkurrerande adelssläktena så därför valde man en kung utifrån (Karl XIV Johan). Fast med tiden så har alla kunga hus blivit släkt med varandra på något sätt och Carl den XVI Gustav har mycket riktigt en släkttråd som går ner till Gustav Wasa.

HedMunkfors
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2005, 08:46
Ort: Munkfors

Inlägg av HedMunkfors » 7 juni 2005, 14:14

D. Löwenhamn skrev:
HedMunkfors skrev:På tal om vad som är svenskt, vår kung Carl XVI Gustav har väll inte någon etnisk svensk härstammning alls. :D
Eh, jo det har han. Som exempel (räta mig om jag har fel) så är kungens mor, Sibylla, ättling till Gustav Vasa.

mvh/ Daniel
Det kanske Sibylla är vet inte, men jag vet att han härstammar från Vasaätten och även andra tidigare svenska kungaätter. Det jag tänkte på var att ingen av Bernadottarna har gift sig med någon som är ens 1/6 svensk utan nästan bara med tyska prinsessor. Alla kungahus i europa är väll egentligen tyska? Kungligenheter är multikulturella :D

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 april 2004, 21:58
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dezert » 7 juni 2005, 15:36

En diskussion om vem som är svensk eller inte tror jag kan tillskrivas något slags jakt efter karakteristiska egenskaper eller etniska drag, att en individ ska ha anammat ett visst mått av en viss "kultur" för att kunna räknas eller räkna sig som svensk.

[Politiskt inlägg borttaget av moderator]

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 juni 2005, 17:16

Vad menar du egentligen med att "alla kungahus i Europa är väl egentligen tyska"? Om man ser t.ex. på det romerskt-katolska kungahuset i Spanien (Borbón) märker man fort att de inte är så väldigt tyska av sig som de nordeuropeiska kungahusen. Den nuvarande spanska monarken Rey JUAN CARLOS de España (22.11.1975-) är mer avlägset släkt med de nordeuropeiska kungahusen. Han är däremot mycket närmare släkt med flera av de katolska sydeuropeiska kungahusen. Om man ser hur hans förfäder gifte sig så märker man fort att majoriteten av giftermålen skedde mellan de olika grenarna av Bourbon och Habsburg. Det är mer sällan som de gifte sig tyska småfurstar så som t.ex. de svenska, danska och norska kungliga gjorde. Man kan nästan säga att det skedde en ständig inavel mellan Bourbon och Habsburg. Grenarna av Bourbon är inte ursprungligen tyska utan franska!

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juni 2005, 19:53

Min egen definition på begreppet svensk är en person som talar svenska och använder det som sitt första språk i sin vardag. En person som har svensk medborgarskap är naturligtvis också svensk, men på ett annat sätt. Tyvärr har ju det svenska språket ingen distinktion liknande den som finns mellan begreppen finländare och finne. Det förstnämnda defineras genom vilket medborgarskap man har och det sistnämnda på vilket språk man talar.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 juni 2005, 21:02

Enligt SAOL är en finlandssvensk en finländare som har svenska som modersmål. En rikssvensk är en svensk medborgare som har svenska som modersmål. Observera att en finlandssvensk inte är en finne men en finländare!

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 7 juni 2005, 21:04

Men Gudbjorn har en god poäng. Eftersom jag har bott i Norge i nästan 20 år så har jag fått uppleva vad det vill säga att vara invandrare.

Min erfarenhet är att jag är tolererad och omtyckt bland mina vänner. Men jag blir aldrig fullt ut accepterad. Och invandrarens barn är utlänningar även om de är 30 år gamla, födda och uppväxta i Norge och aldrig har bott någon annan plats.

Kommer vi till sådana ting som att diskutera lokal politik får jag omgående slängt i halsen att jag inte är meningsberättigad eftersom jag är inflyttad. Man bemöter över huvud taget inte min argumentation. Den är helt enkelt ointressant eftersom jag är invandrare. Detta sker med hänvisning till att den som är född och uppväxt på orten givetvis har mycket större kunskap om frågan än vad jag som bara har bott här i 20 år kan ha.

När jag kör droska här i byn får jag kommentarer av följande typ: "Kör mig till Stortorget - OM du vet var det ligger". Ungefär som om jag hade ramlat ned för landgången på hurtigruten samma dag. Att jag kan byen utan och innan och vet vem som bor i vilket hus har inte någon som helst relevans i det sammanhanget - jag är utlänning och därför kan jag inte förväntas att veta något som helst om Norge och Norska förhållanden.

Genom ett långt liv har jag i mitt jobb tillbringat åratal i England, Canada, Sydafrika och Holland. Men jag har aldrig upplevt den typen av nedvärdering av invandrare. Dess värre misstänker jag att situationen är ungefär den samma för en Norrman som bor i Sverige. Men jag kan inte veta eftersom jag inte har möjlighet att prova.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juni 2005, 21:42

Donkeyman skrev:Dess värre misstänker jag att situationen är ungefär den samma för en Norrman som bor i Sverige. Men jag kan inte veta eftersom jag inte har möjlighet att prova.
Jag kan inte svara för norrmän eftersom jag har aldrig träffat några sådana som varit bosatta där jag bor. Däremot är Gustavsberg en ort som har väldigt många finnar som kom hit på 70-talet och de är fullt integrerade i samhället. Tanken att deras åsikter om lokalpolitik skulle vara mindre värda eller att de inte ska räknas som riktiga gustavsbergare är helt barock. Men det kan till viss del bero på att Gustavsberg har vuxit kraftigt de senaste decennierna och att det inte är många som kan hävda att deras släkt har varit gustavsbergare i flera generationer. Dessutom har väl relationerna mellan svenskar och finnar traditionellt sett varit väldigt goda. Även om vi på 80-talet gick i separata klassser och alltid utkämpade kott- eller snöbollskrig mellan varandra på rasterna.

Jag misstänker snarare att det är norrmännens lillebrorskomplex som spökar och har svårt att tro att vi skulle kunna ha en lika njugg inställning till norrmännen.

Användarvisningsbild
Njord
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 augusti 2004, 21:58
Ort: Lenet

Inlägg av Njord » 7 juni 2005, 23:22

Jag misstänker att Tromsöborna är lokalpolitiska och har ett snävt synsätt. I en större stad som Oslo är det inte samma förhållande som i en trångsynt småstad i norra Norge.
Man skall nog skilja på synsättet i en större stad och i en liten stad och inte skylla på norrmän eller svenskar i allmänhet.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 11 juni 2005, 11:07

D. Löwenhamn skrev:
Marco skrev:En stor andel av finlandssvenskar är inte etniskt svenskar, många av dem är ättlingar till finnar som bytt språk eller utlänningar (ryssar/tyskar/polacker) som kommit till Finland valt att tala svenska.
Så du menar att om en ryss flyttar till Finland och börjar tala svenska så anser du att han är finlandssvensk? Om det är så du resonerar så har du ju besvarat din frågeställning i den här tråden. Svaret blir alltså att om kommit till Sverige och "bytt språk" till svenska så är man svensk.

mvh/ Daniel


Alltså dessa ryssar/tyskar/osv. människor som bytt språk till svenska gjorde detta för ca.100-200 år sedan. Dessutom skall man minnas att finlandssvenskarna är en språklig minoritet alltså är det språket som räknas. Du blir registrerad som svenskspråkig/finlandssvensk om du har svenska som modersmål, därför kan inte en person med ryska som modersmål vara finlandssvensk.

Om en ryss kommer till Sverige, kan han med min resonering vara lika svensk som vem som helst trots att han har ryska som sitt modersmål.

Skriv svar