Jorden är platt

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 23 januari 2005, 21:59

Marottas artikel som Molnar hänvisar till hittas här:
http://celator.com/cws/marotta.html

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 januari 2005, 22:57

[quote="Widsith]Riksäpplet kan ha hellenistiskt-romerskt ursprung. På många mynt ses den romerske kejsaren hålla den s k globus imperialis, ett uttryck för att "hålla riket i sin hand". På mynten finns också ofta präglat "PAX ORBIS TERRARUM", dvs romersk fred i det romerska väldet. [/quote]
...
Hexmaster skrev:Har för mig att man i vissa sammanhang hade segergudinnan Nike/Victoria ovanpå klotet ifråga, och att det var den som ersattes av ett kors i den kristna versionen. Att klotet blir "dehednificerat" genom att plocka bort ett X låter lite sökt... Men vad vet jag.
Eftersom äpplet är klotrunt och närmar sig en fulländad form (klotet), så är det symbolen för kosmos, i det här fallet världen, för exempelvis Augustus som hade ett riksäpple som symboliserade just världen med en bild av segergudinnan Victoria. På ett antikt mynt kan man se tre klot, som föreställer de tre världsdelarna.

Äpplet har i europeisk mytbildning stått för fruktbarhet, och dess söta smak gjorde att det förekommer i en del myter om livet efter detta. Kelternas Avalon heter "äpplenas land", det finns äppelträd i inträdet till de Elyseiska fälten (tänk på Nangijala, när Skorpan möter Jonathan för första gången...), Hesperiderna ger tre äpplen till Herakles, kunskapen finns i ett äpple i Paradiset...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 24 januari 2005, 00:37

.....och Iduns äpplen ger evig ungdom.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2005, 08:28

De tre kloten för de tre världsdelarna ställer till det, för oavsett hur man uppfattade jorden eller universum så är det garanterat ingen som föreställer sig Europa som en boll (skulle vara Jupiters måne då, OT).

PAX ORBIS TERRARUM skulle jag översätta med "Fred på jordklotet", eller "Det jordiska klotets fred", eller så gör jag en elof och drar till med "Pax för terrariet i omloppsbana" :)

Visst har äpplet en rik symbolik, men om riksäpplet började som en stjärnhimmel med Victoria så är all äppel-symbolik av senare datum. Huruvida frukten i Eden var ett äpple eller bara en ospecificerad frukt är något jag forskat i en smula, det hela beror på hur grundtextens tapuach skall tolkas och eftersom jag inte har en rabbi tillhands så... Fast nu blir det OT.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Re: Jorden är platt

Inlägg av CRS » 24 januari 2005, 16:49

LasseMaja skrev:
CRS skrev:Redan under antiken hade grekiska vetenskapsmän listat ut att jorden var en glob och även räknat ut omkretsen med närmast exakt precision. Även andra kulturer har kommit fram till samma slutsats. Den platta jorden är kanske därför framför allt ett europeiskt och kristet påfund.
Även i Europa så var nog de flesta bildade under medeltiden överens om att jorden var rund. När Columbus seglar iväg 1492 så är han ju på väg mot Indien och man är inte speciellt orolig att han skall "trilla över kanten".
Nja, var det verkligen så? Jag vet att inte så många inbillade sig att jorden var platt i den bemärkelsen att man kunde komma till dess slut eller trilla över världens ände ut i kosmos. Men det betyder inte heller att "alla lärde" var överens om att det var ett klot som man stod på. Gravitationen var en kraft som man inte kände till och kunde beskriva förrän under 1600-talet. Att man menade att jorden var rund innebär samtidigt inte att man föreställde sig jorden som en glob, snarare som en rund, och platt, skiva i ett runt kosmos. Det är givetvis svårt att tänka sig hur man tänkte, då vi idag vet hur jorden fungerar och har sett den från rymden. Precis som det måste ha varit svårt för många som inte levde i detta sammanhang att kunna föreställa sig hur det kom sig, om nu jorden var rund som ett klot, att man kunde gå upprätt på det. Man ska kanske inte dra för höga växlar på "lärde" som därför förespråkade en "rund" värld, för det var mest teori, och innan den vetenskapliga revolutionens dagar dessutom teorier som grundade sig på religiösa dogmer och föreställningar som vi idag inte heller kan begripa.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2005, 17:11

Dick Harrison skrev: Nästan samtliga västeuropeiska författare med allmänt geografiska teman på sin repertoar, historieskrivare som Adam av Bremen, skönlitterära skriftställare likt
författaren till "Mandevilles resor" samt medlemmar av den högsta intellektuella
eliten, till exempel Lambert av Sankt Omer, var alla rörande överens om att jorden var rund.
Här en teolog på 800-talet:
Rabanus Maurus skrev: Mitt på övre halvklotet ligger Jerusalem. En outhärdligt het zon skiljer det övre halvklotets tre världsdelar från en motvärld på det undre halvklotet, som oriktigt påstås vara bebodd av människor som kallas antipoder.
På 1200-talet skrev Gautier de Metz i encyclopedin Images du Monde att en människa kunde vandra runt jorden så som en fluga runt ett äpple.

Harrison nämner två förespråkare för en platt världsbild: Kosmas Indokopleustes och Firmianus Lactantius. Ingen av dem hade något nämnvärt inflytande. Har du några fler namn så tar jag tacksamt emot dem, skriver om det hela på http://www.faktoider.nu/platt.html

När det gäller Columbus argumentation så är den allmänna bilden att han insåg att jorden var rund, till skillnad från alla andra. Det var inte alls fallet, han trodde att jorden var betydligt mindre än den egentligen är - och vad de flesta andra trodde! - och att avståndet till Asien var ungefär det avstånd som han sedan faktiskt seglade. Det finns inga belägg för att någon ifrågasatte den allmänna inställningen hos de lärde, att jorden var ett klot. Återigen, har du några sådana så vore jag tacksam att få se dem.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1596
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 24 januari 2005, 22:41

För några år sedan kom det ut en bok som hette "Inventing the Flat Earth" eller något liknande. Den berättade om hur man under upplysningstiden skapade myten om att man trodde att jorden var platt under medeltiden, allt i syfte att miskreditera just denna tidsperiod.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2005, 00:28

Örjan skrev:För några år sedan kom det ut en bok som hette "Inventing the Flat Earth" eller något liknande. Den berättade om hur man under upplysningstiden skapade myten om att man trodde att jorden var platt under medeltiden, allt i syfte att miskreditera just denna tidsperiod.
...Av Jeffrey Burton Russell, just det - skriver om honom på nämnda sida. Har du läst den?

Ett problem som jag inte tagit upp där är att det visserligen är väldigt lätt att hitta länkar som utförligt beskriver myten, alltså att alla människor förr i tiden (före Magellan eller så) trodde att jorden var platt, men att besvärande många av dem är av det sådär jobbigt genomkristna slaget; http://www.thebibleisright.com, http://www.holierthanthou.net och http://www.darwinistswillburninhell.org, med mera... Som om de kristna vill försvara sina medeltida trosfränder, mot dagens ateiser o.dyl. Jag har inte orkat leta reda på någon garanterat neutral hemsida, därför har det bara blivit bok-referenser, hittills...

Edit: Såg just att phpBB vänligt nog sett till att göra samtliga länkar ovan klickbara; uppenbarligen har Marcus Wendel inte installerat ironi-modulen än...
:D

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1596
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 januari 2005, 00:43

Hexmaster skrev:
Örjan skrev:För några år sedan kom det ut en bok som hette "Inventing the Flat Earth" eller något liknande. Den berättade om hur man under upplysningstiden skapade myten om att man trodde att jorden var platt under medeltiden, allt i syfte att miskreditera just denna tidsperiod.
...Av Jeffrey Burton Russell, just det - skriver om honom på nämnda sida. Har du läst den?
Ojdå, jag såg inte det eftersom jag bara skummade igenom artikeln och tittade på referenslistan. Tyvärr har jag inte läst boken. Jag hörde talas om den när jag var på en föreläsning som handlade om myterna om medeltiden.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2005, 23:10

Örjan skrev:Jag hörde talas om den när jag var på en föreläsning som handlade om myterna om medeltiden.
*svälj*

Har du några fler?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1596
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 januari 2005, 00:33

Hexmaster skrev:
Örjan skrev:Jag hörde talas om den när jag var på en föreläsning som handlade om myterna om medeltiden.
*svälj*

Har du några fler?
Nej, ingen som var lika intressant. Den första halvan av föreläsning handlade mest om hur senare tiders historiker nedvärderade medeltiden. Den andra halvan ägnades helt åt att berätta om hur lite som är känt om Engelbrekt och hur mycket bilden av honom och hans motiv har skiftat genom tiden. Den teori som jag fick läsa i grundskolans lärobok och som gick ut på att dalkarlarna gjorde uppror pga att kriget mot Hansan förde med sig brist på salt visade sig vara helt felaktig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 januari 2005, 16:27

Örjan skrev:Den teori som jag fick läsa i grundskolans lärobok och som gick ut på att dalkarlarna gjorde uppror pga att kriget mot Hansan förde med sig brist på salt visade sig vara helt felaktig.
:) Ja, jämfört med "jorden är platt" så är den myten ganska... Begränsad. Halv-mytiska figurer som Engelbrekt eller Karl XII eller (...), som använts till olika ändamål genom historien, är ju klart intressanta, fast inte på det sättet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 februari 2005, 04:46

Nyheterna om ett sfäriskt jordklot har ju inte riktigt slagit igenom överallt än.

Har ingen hört talas om The Flat Earth Society?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 februari 2005, 08:23

Platygæanism:

http://www.flat-earth.org/

Vet inte hur de uppfattas i allmänhet men de verkar ta sig själva med ro, om man säger så:
Beneath the Earth, or hanging off the edges, is a land populated by either green-skinned women or Nazis. All those claiming to have seen this have misinterpreted it to fit in with the spurious and false Spherical Earth theory.
De som på allvar argumenterat för att jorden är platt blir bara färre och färre ju mer man letar...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 april 2006, 09:25

...Hittade den här:
Bild
Hieronymus Bosch, ca 1504. Inte för att Boschen saknade kreativitet (inte alls), men nog sjutton visar den här världen så som många måtte ha tänkt sig det hela?

Rejäla bilder på Wikin:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Garden ... y_Delights

Skriv svar