Total fred omöjligt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Total fred omöjligt?

Inlägg av Widde » 30 augusti 2004, 12:23

Vilka hinder står i vägen för total fred på jorden?

Är det pengar, religion, nationsgränser m.m ?

Eller går det att få total fred som "läget" ser ut nu?
Vad krävs för att få total fred, är det ett pengafritt oreligiöst jätteland?

Fjoodor
Medlem

Re: Total fred omöjligt?

Inlägg av Fjoodor » 30 augusti 2004, 22:43

Widde skrev:Vilka hinder står i vägen för total fred på jorden?

Är det pengar, religion, nationsgränser m.m ?

Eller går det att få total fred som "läget" ser ut nu?
Vad krävs för att få total fred, är det ett pengafritt oreligiöst jätteland?
Skulle nog aldrig fungera...så länge människor har känslor och tankeförmåga kommer det förmodligen alltid att finnas oroligheter i form av t.ex. krig.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 30 augusti 2004, 23:00

"Perpetual peace is a futile dream."
- General George S. Patton, Jr

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Re: Total fred omöjligt?

Inlägg av Johan Ekstrand » 30 augusti 2004, 23:47

Widde skrev: Vad krävs för att få total fred, är det ett pengafritt oreligiöst jätteland?
Det har funnits, så när som på pengafrihet. Det kallades Sovjetunionen. :lol:

Så svaret på din fråga är nog dessvärre nej. Så länge det finns människor finns det krig.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 31 augusti 2004, 00:20

Jaa, eller som situationen för några av USA:s 40 miljoner fattiga. Snälla Johan Ekstrand, liknande skämt gör ingen nytta, snarare tvärtom folk blir irriterade över att vissa alltid måste få in en politisk slagdänga, och sombekant är ju detta ett opolitiskt forum.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 31 augusti 2004, 01:23

USA är inget oreligöst land, heller inget pengafritt land, som vi vet. Stort är det, alltså duger bara en av tre punkter till skillnad från sovjet... hm

jag tar inte illa upp av sådana små liknande skämt, syftet kan också ha varit att visa på vilka grymheter människan kan rada upp. Det behöver man inte ha något som helst intresse för politik för att inse i det fallet.

Men, jag tror att kasnke denna moderator är lite överkänslig för angrepp mot åsikter han eventuellt själv hyser, samtidigt som överseende visas när uttalanden kommer som strider mot politska åsikter som inte hyses av nämnda herre. Godtycke kallas det. Det har jag märkt i också tidigare trådar men då håll tyst, ska aldrig mer ta upp det men kunde inte låta bli denna gång. Dessutom har jag en känsla av att det inte kommer vara kvar särskilt länge... :|

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 31 augusti 2004, 04:12

Huruvida jag hyser sympatier för Sovjetunionen är min och endast min ensak. Nu när du tar upp det Perra så kan jag säga dig att jag inte har speciellt mycket till övers för Sovjetunionen, de dödade sådana som mig där.
Det jag därimot är trött på är osakliga och, förlåt mig Johan Ekstrand, plumpa påhopp utan substans, men med en för mig tydligt dold agenda.

Sen att du antar att jag skulle ta bort ett inlägg för att det eventuellt inte gagnar min egen sak Perra, det finner jag så barockt så jag inte ens bemöter det med någon längre harang.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 31 augusti 2004, 07:48

Ja kort sagt, så är fred inte möjligt. ("Ironi")

Edit.

Med tanke på vad som är skrivet ovan i inläggen.
Senast redigerad av 1 mrsund, redigerad totalt 31 gånger.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 31 augusti 2004, 09:34

mrsund skrev:Ja kort sagt, så är fred inte möjligt.
Jodå, visst torde det vara möjligt, jag kan inte se något argument för varför det skulle vara omöjligt. Frågan är väl lite hur man definierar fred.

Man kan exempelvis tänka sig att jorden består av en enda stat och att alla våldsamma uppror mot denna ordning är terrorism eller kriminalitet, då förkommer ju inga krig.

Man kan nog även tänka sig att denna jättestat hade en sådan massiv ordningsmakt och en så pass gigantiska övervakningssystem att man kunde slå ner alla förmodade uppror innan de hunnit göra någon skada.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 31 augusti 2004, 10:04

Skall lägga in slutsatsen från musikalen "Sveiks" med musik av gruppen "Prata Vetra", mer känd i Sverige som "Brainstorm". Musikalen utspelar sig under första världskriget. Jag rekommenderar skivan varmt, främst för dess texter (om man förstår lettiska). Den har en inställning till krig som kommer från ett land som är vant vid att krig utspelar sig på dess egen mark mellan större nationer, vilket gör en stor skillnad mot svenska krigsskildringar eftersom vi till stor del saknar den erfarenheten.

Man konstaterar att en drömvärld utan krig skulle kunna vara möjlig om det bara fanns en ras, ett språk och ett folk. Det enda som är tråkigt är att för att komma till denna perfekta värld utan krig måste alla som motsätter sig denna dröm elimineras.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 31 augusti 2004, 11:08

Den här tråden bör vara fullt möjlig att hålla fri från politik. Det finns mängder med infallsvinklar till frågan som inte behöver vara politiska: Filosofiska, religiösa, idéhistoriska, statsvetenskapliga (vilket inte är samma sak som politiska...) etc.

Således: Ingen politik.

Perra: Seriösa anklagelser om "åsiktsförtryck" från moderatorhåll behandlas lämpligen via PM till berörd moderator eller Marcus. Annars blir de enligt min mening inte särskilt seriösa.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 31 augusti 2004, 11:40

Total fred kan endast existera om alla regioner på jorden förde en och samma politik.
Huruvida denna politik skulle vara beroende av demokrati eller diktatur är omöjlig att besvara på, då båda formerna har legat bakom krig.
Denna politik skulle ej heller få innefatta angreppstankar.

Det skulle också varan nödvändigt att motverka större kulturkrockar, eller åtminstone milda dess verkan och effekt.

Ursäkta Gutekrigaren, jag är fullt medveten om att politik inte är tillåtet, men som jag har uppfattat det är det tillåtet att tala om ideologier, så länge man inte propagerar för någon, vilket jag inte heller gjorde ovan.
LasseMaja skrev: Man kan nog även tänka sig att denna jättestat hade en sådan massiv ordningsmakt och en så pass gigantiska övervakningssystem att man kunde slå ner alla förmodade uppror innan de hunnit göra någon skada.
Du menar ett samhälle som återfinns i filmen Minority Report? :lol:

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 31 augusti 2004, 15:35

Jag tror inte heller att det någonsin kan bli total fred på jorden. Det grundar jag på att så länge det finns två människor som har var sin lösning på ett problem så kommer konflikter att pågå. Det som gäller i den lilla skalan gäller också i den större skalan.

Möjligen kan större väpnade konflikter minska i antal men politik och fanatism går hand i hand. Det finns inga större skillnader mellan ett upplopp på gatorna där en grupp angriper en annan grupp, och storskaligt krig där nationer drabbar samman. En invändning kan vara att bevekelsegrunderna för ett krig mellan nationer handlar om naturresurser och strategiskt viktiga platser men det kan i så fall ses som den ena partens lösning på ett problem, en lösning som den andra parten inte delar.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 31 augusti 2004, 16:12

Armfeldt skrev:Du menar ett samhälle som återfinns i filmen Minority Report? :lol:
Du får ursäkta mig, men jag har faktiskt inte hört talas om den filmen.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 31 augusti 2004, 20:02

Robert_Kropotkin skrev:förlåt mig Johan Ekstrand
Naturligtvis

Robert_Kropotkin skrev: Snälla Johan Ekstrand, liknande skämt gör ingen nytta, snarare tvärtom folk blir irriterade över att vissa alltid måste få in en politisk slagdänga, och sombekant är ju detta ett opolitiskt forum.
Jag ber om ursäkt om någon har blivit retad av mitt inlägg, men jag vill till mitt försvar säga att det inte hade med politik att göra utan enbart ett kallt konstaterande, Sovjetunionen var ju faktiskt ett oreligiöst jätteland.

Skriv svar