Vad är skillnad på etisk egoism, gruppetik och utilitarism?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Nicegirl
Medlem

Vad är skillnad på etisk egoism, gruppetik och utilitarism?

Inlägg av Nicegirl » 15 maj 2004, 13:12

det som jag har fattat med utilitarism är att man ska handla gott och att man ska handla utifrån konselvenserna, så konskekvenserna blir så goda som möjligt..
gruppetik hmm har jag inte riktigt fått ett hum om
etisk egoism är tvärtom från utilitarism...

och vad finns det för skillnader och likheter med ndra religioner som buddism, islam och kristendom, utifrån pliktetik, konsekvensetik, sinnelagsetik?

är det någon som kan bättre skillnaderna än mig.. skriv gärna :)

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 15 maj 2004, 13:43

Angående utilitarism. Du har rätt, men du har glömt det viktigaste. Man ska handla så att konsekvenserna blir så goda som möjligt för så många som möjligt. "Största möjliga lycka för största möjliga antal" är ett känt citat. Ett problem är att utilitarism kan bli absurt ibland; exempelvis är det helt rätt att ta livet av alla olyckliga för att på så sätt uppnå maximal lycka för största möjliga antal.

Etisk egoism: Inga förpliktelser alls. Man ska maximera sitt egna välbefinnande. Det viktiga är att man i det här fallet är medveten om att man är egoist, till skillnad från den psykologiska egoismen då man tror att man handlar för andras bästa.

Gruppetik: Så vitt jag vet är detta att handla så att konsekvenserna gynnar en särskild grupp.

Pliktetik: Man handlar enligt en regel eller princip. Konsekvenserna av ens handlande är sekundära.

Konsekvensetik: Här sätts konsekvenserna främst; en handling är rätt om den ger upphov till bättre resultat än andra alternativ.

En ganska enkel summering. Att se likheter/skillnader med religioner borde du kunna göra själv, det är inte svårt. Är det en läxa du vill ha hjälp med eller?

Användarvisningsbild
Nicegirl
Medlem

Inlägg av Nicegirl » 15 maj 2004, 13:52

tack för summeringen, jo det borde jag göra själv, tack så mycket!:D

Skriv svar