Uppdarag granskning 20 April

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Uppdarag granskning 20 April

Inlägg av Robert Sköld » 21 april 2004, 04:34

Var det någon som tittade på Uppdrag granskning idag? Det handlade om Vargar och tjuvjakt på dem. Mig veterligen har inte detta diskuterats allt för mycket på skalman.

Är de ett Hot? Eller är det egentligen normer från forna tider som ligger kvar och guppar i "vårat" (defenitivt inte i mitt :), ingen får ta mig för en varghatare) undermedvetna?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 21 april 2004, 08:00

Problemet tro jag ligger i att även en enda var kan ställa till stor skada på tamdjur när den tar sig in i en inhängnad. Tamdjuren kan dels inte fly pga stängsel, dels så saknar de en del av flyktreflexerna. Vargen å sin sida ställs inför ett överflöd av "svaga" bytesdjur och går lös på allt den kan komma åt. Ute i den fria naturen så hade vargen slagit ett eller möjligtvis två djur resten hade kommit undan.

Läggg till att jakt och sällskaps hundarna som blir tagna då och då så får du en rejäl grogrund till "hatet" särskilt när det kombienras emd gammla kulturella föreställningar om vargen som lever kvar på landsbyggden.
En vargflock måste vara en av de mest hotfulla saknera för de som sett avd 1 varg kan ställa till med. Flocken jagar dessutom i grupp och blir därför ett hot/konkurent med oss mäniskor.

En större grupp stora rovdjur tro jag dessutom påverkar oss mäniskor på en rätt primitiv nivå. Min bror är viltvårdare/säkerhetsvakt i Kruger-parken så jag får då och då en privat tur i detta fantastiska naturreservat. Den dagen vi stog öga mot öga med en flock lejon i skymningen (utanför bilen) så kände iaf jag mig inte kaxig utan tvärtom väldigt liten på jorden trots att det i gruppen på 4 fanns 2 automatkarbiner och 3 pistoler. Ens instinkter formligen skriker "fara!".

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 21 april 2004, 08:20

Varghatet är ett stort problem i vissa delar av landet, bland annat därifrån där jag kommer. Varg har blivit vanligare men är fortfarade väldigt ovanligt till skillnad ifrån Björn som det alltid har funnits gott om, ändå ses vargen som ett "hot" mot människor och vargen ses som en "lustmördare" som dödar för att få känna "kicken" av det.

Men varghatet handlar inte bara om dessa djur utan även om "Stockholmsdjävlarna" som inte skall komma och säga åt oss vad vi skall göra. Det förkommer att människor på fullt allvar tror att vargarna planterats ut av naturvårdsvänner ifrån Stockholm som ett led i det förtryck som anses utövas av Stockholmarna mot landsbygden.

Även annat som anses vara Stockholmarnas påfund brukar kritiseras hårt exempelvis jämställdhet, invandring, höga besinskatter, vägsalt, bilbesiktningar, skoterförbud, naturvård ...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 21 april 2004, 10:09

De där varghatande tjuvjägarna är ju Sveriges (och Norges) motsvarighet till den s.k. "milisen" som ligger och trycker i USA:s skogar. Skygga individer som gaddar sig samman i ett litet jantelagsamhälle ute i skogen långt bort från all civilisation, övertygade om att staten och alla utifrån är ute efter dem. I byn känner alla alla och alla tiger och skyddar tjuvjägarna (påminner om filmen "Jägarna"). Man fryser ut främlingar och inte sällan frodas nynazism i såna avkrokar. Tragiska människor, jag har mött en del såna ute på den värmländska landsbygden. Ofta är det outbildade människor som inte sällan lever på socialbidrag och har problem med alkohol. Jag tror att deras hat och frustration mot samhället överförs delvis på vargen (som ju ändå ställer till med en hel del)

/DK M

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 april 2004, 10:23

Djinghis Khan skrev:De där varghatande tjuvjägarna är ju Sveriges (och Norges) motsvarighet till den s.k. "milisen" som ligger och trycker i USA:s skogar. Skygga individer som gaddar sig samman i ett litet jantelagsamhälle ute i skogen långt bort från all civilisation, övertygade om att staten och alla utifrån är ute efter dem. I byn känner alla alla och alla tiger och skyddar tjuvjägarna (påminner om filmen "Jägarna"). Man fryser ut främlingar och inte sällan frodas nynazism i såna avkrokar. Tragiska människor, jag har mött en del såna ute på den värmländska landsbygden. Ofta är det outbildade människor som inte sällan lever på socialbidrag och har problem med alkohol. Jag tror att deras hat och frustration mot samhället överförs delvis på vargen (som ju ändå ställer till med en hel del)

/DK M
Det är en rätt grov generalisering du gör. Man får lätt intryck att tjuvjägarna är arbetslösa outbildade alkoholiserade nynazister som tror att de är utsatta för en komplott av den svenska staten. Kanske är det så, jag vet inte vi har inga vargar i Skåne, men har du något belägg för det du säger?

/Martin

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 21 april 2004, 14:57

Det är en rätt grov generalisering du gör. Man får lätt intryck att tjuvjägarna är arbetslösa outbildade alkoholiserade nynazister som tror att de är utsatta för en komplott av den svenska staten. Kanske är det så, jag vet inte vi har inga vargar i Skåne, men har du något belägg för det du säger?

/Martin
Varför är det en grov generalisering? Det finns intetillräckligt många tjuvjägare (som tur är) så att det går att få ut ngn större variation. Jag grundar mig på det jag hör i media och det som jag upplever själv (jag bor ju i Värmland och har med egna sinnen upplevt folks attityder på landsbygden)

/DK M

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 21 april 2004, 16:24

Kapten Gars skrev:
Problemet tro jag ligger i att även en enda var kan ställa till stor skada på tamdjur när den tar sig in i en inhängnad. Tamdjuren kan dels inte fly pga stängsel, dels så saknar de en del av flyktreflexerna. Vargen å sin sida ställs inför ett överflöd av "svaga" bytesdjur och går lös på allt den kan komma åt. Ute i den fria naturen så hade vargen slagit ett eller möjligtvis två djur resten hade kommit undan.
Jag betvivlar inte det du skriver, det kan säkert vara så. Men på programmet igår nämnde de siffror som jag inte minns i huvudet, men de gick ut på att det inte var alls många djur som blev tagna av vargen varje år, inte mer än djur som förolyckas av andra skäl. Kan det inte vara så att man blossar upp det när det antas handla om vargen?

/Robert Sköld

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 21 april 2004, 16:46

En rättså lustig sak i sammanhanget är att även de norska varghatarna ser vargens existens som ett resultat av svenska naturvårdares (ifrån Sthlm) utplantering av varg i hemlighet. Här svärtas vargen existens ner av att förknippas med svenskar. (svenskar och svenskhet ses som något mycket negativt av en del människor i Norge)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 21 april 2004, 16:54

Robert_Kropotkin skrev:
Jag betvivlar inte det du skriver, det kan säkert vara så. Men på programmet igår nämnde de siffror som jag inte minns i huvudet, men de gick ut på att det inte var alls många djur som blev tagna av vargen varje år, inte mer än djur som förolyckas av andra skäl. Kan det inte vara så att man blossar upp det när det antas handla om vargen?

/Robert Sköld
Nu såg jag inte programet men med tanke på hur felaktig och vilseledande statistiken i Uppdrag Granskning visat sig vara (Mediemagasinet gjorde en mycket avslöjande granskning av UG)
så skulle iaf jag kolla med oberoende källor innan jag litar alltför mycket på UG's siffror. Å andra sidan så tror jag att det rätt sannolikt att sifforna kan stämma. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med varg för att göra stor skada sett i helhets siffror.

Men det finsn ju som bekant "lögn, djälva lögn och statistik". Siffrorna berättar inte hela sanningen. (Åter igen så såg jag inte programet så följande bygger på antaganden)
Djuren som förloras till vargen är ju inte utspridda över ett helt län elelr hela landet utan det sker ju i koncentrerade händelser som drababr ett fåtal djurbesättningar. Även om den totala ekonomiska skadan kanske ädnå är rätt liten så är den psykologiska effekten stor. Få är bereda på/vana vid att se de skador som stora rovdjur kan ställa till med. Flera djur behöver inte var döda utan lever trots omfattande lemlästning, vargen kan had döda fler djur och ätit lite på var och ett osv.
Nu har jag inte sett resultatet av vargangrepp personligen men jag har sett vad hyenor och lejon kan göra med tamboskap. Och jag har faktiskt en hel dle förståelse för att de som förlorat sitt levebröd på det drastiska och traumatiska sättet blir tjuvjägare. Skillnaden är att svenska bönder har helt andra förutsättningar än sina afrikanska kolleger.

/Daniel

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 21 april 2004, 17:33

Det finns en grundläggande skillnad mellan Norge och Sverige. I Norge har man en otroligt omfattande fårskötsel. Hela landet formligen kryllar av får.

I gamla tider vallade man fårflockarna på sommarbete uppe på fjället och i utmarkerna. Detta skedde på precis samma sätt som man gör än i dag i länder som Rumänien, Italien och Grekland. Detta är länder där det finns många gånger fler varg än vad som finns i Norge och Sverige. Det har varit reportage på TV om fårhållningen i de länderna och där skrattar man åt de Norska bönderna. Man ser inte vargen som något som helst problem.

Skillnaden är att när man i det närmaste hade utrotat vargen i Norge ändrade man på fårhållningen. Sedan den tiden släpper man upp fåren på fjället eller ut i utmarken på våren och låter flocken vara frigående över hela sommaren. På hösten letar man rätt på fåren och föser ned dem till bebyggelsen igen. Man vallar inte fåren över huvud taget. De får sköta sig helt självt. Man hävdar att det skulle kosta så mycket att valla fårflockarna att det i sådana fall över huvud taget inte skulle löna sig med fårskötsel. Till saken hör att man får full ekonomisk ersättning för varje förlorat djur. Givetvis kan man aldrig ersätta djurets lidande.

Sedan är det inte bara vargen man önskar utrota. Man vill också utrota järv och lodjur av exakt samma skäl. Ett rovdjursfritt Norge är ett ganska gångbart slagord i vissa kretsar.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 april 2004, 17:46

Finns det några metoder för att minska fårdödandet utan att ta livet av vargarna? Elstängsel?

/Martin

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 21 april 2004, 18:07

Martin Tunström skrev:Finns det några metoder för att minska fårdödandet utan att ta livet av vargarna? Elstängsel?

/Martin
Minskat jordbruksstöd, och detta gäller i synnerhet Norge där stora summor pumpas in i ett otidsenliga småjordbruk.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 21 april 2004, 18:26

Litet statistik:

Av varg dödade tamdjur 1997-2002:

2002: 171 (varav 6 hundar)
2001: 47 (varav 6 hundar)
2000: 97 (varav 3 hundar)
1999: 45 (varav 12 hundar)
1998: 17 (varav 2 hundar)
1997: 27 (uppgift om hundar saknas)

Den stora ökningen år 2002 beror på två eller tre extra blodtörstiga vargar (båda, eller alla tre, i Uppland) som stått för majoriteten av de dödade djuren.

Som jämförelse dödades följande antal tamdjur av andra rovdjur 2002/2001:

Lo 210/120
Björn 77/66
Örn 3/4
okänt rovdjur 31/2
skadade av samtliga rovdjur, inkl varg 36/26
saknade 34/121

Den höga siffran på lodjursdödade 2002 beror till stor del på en enda individ (i Värmland)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 april 2004, 22:49

Djinghis Khan skrev: Varför är det en grov generalisering? Det finns intetillräckligt många tjuvjägare (som tur är) så att det går att få ut ngn större variation. Jag grundar mig på det jag hör i media och det som jag upplever själv (jag bor ju i Värmland och har med egna sinnen upplevt folks attityder på landsbygden)

/DK M
Jag har väl aldrig sagt att jag förkastar det du säger, endast att jag ställer mig tvivlande till det. Jag tycker fortfarande det är en alltför grov generalisering att säga att alla de som idkar tjuvjakt har på något sätt problem.

/Martin

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 22 april 2004, 08:54

Jag har väl aldrig sagt att jag förkastar det du säger, endast att jag ställer mig tvivlande till det. Jag tycker fortfarande det är en alltför grov generalisering att säga att alla de som idkar tjuvjakt har på något sätt problem.

/Martin
Jaja, men läs en gång till vad jag skrev:
Ofta är det outbildade människor som inte sällan lever på socialbidrag och har problem med alkohol.
/DK M

Skriv svar