Finns Ondskan?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Finns Ondskan?

Inlägg av Widsith » 24 mars 2004, 15:30

Vad är gott? Vad är ont? Kan man säga att en människa är ond? Finns ondskan för sig själv eller bara genom vad andra bedömt vara ont?

Användarvisningsbild
NikolaiBucharin
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 februari 2004, 20:57
Ort: Sverige

Inlägg av NikolaiBucharin » 24 mars 2004, 20:20

Ingenting eller ingen är om man ser det objektivt ond. Däremot kan man ju klassanågon som ond utifrån ens egna värderingar. Skulle jag vilja säga

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 mars 2004, 20:29

Onskan finns definitivt. Den kan triggas av tex avund eller svartsjuka. En del människor mår bättre av att trycka ner andra för att skyla över sitt eget illamående. Människor med komplex kan bli onda. "I fall jag har det dåligt så skall minsann andra inte ha det bättre."
Alla människor kan bli onda. Man måste se upp. Jag försöker alltid vara så snäll jag kan- ondska och hat kan förtära en. Man bör också tänka på att de som minst förtjänar att man e god mot dem kanske behöver det mest!

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 24 mars 2004, 20:35

Det är nog mer vettigt att resonera om onda handlingar än om onda människor, människor bör inte definieras så.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 mars 2004, 20:37

LasseMaja skrev:Det är nog mer vettigt att resonera om onda handlingar än om onda människor, människor bör inte definieras så.
Jag håller inte med där. Onda människor begår onda handlingar. Ingen är iofs helt ond- det finns alltid ett skäl till ondskan.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 mars 2004, 21:17

Synnerligen filosofisk tråd det här... bara för att röra om i grytan skulle jag vilja kasta in ett citat från en av mina favoritförfattare, Neil Gaiman.
There are accounts which, if we open our hearts to them, will cut us too deeply. Look - here is a good man, good by his own lights and the lights of his friends: he is faithful and true to his wife, he adores and lavishes attention on his little children, he cares about his country, he does his job punctilioously, as best he can. So, efficiently and good-naturedly, he exterminates Jews: he appreciate the music that plays in the background to pacify them; he advises the Jews not to forget their identification numbers as they go into the showers - many people, he tells them, forget their numbers, and take the wrong clothes when they come out of the showers. This calms the Jews. There will be life, they assure themselves, after the showers. Our man supervises the detail taking the bodies to the ovens; and if their is anything he feels bad about, it is that he still allows the gassing of vermin to affect him. Were he truly a good man, he knows, he would feel nothing but joy as the earth is cleansed of its pests.
Från Neil Gaimans "American Gods", kapitel Coming to America: 1778, sid 273.

Disclaimer: Neil Gaiman är definitivt varken rasist eller nazist, som man kanske kan uppfatta honom som efter att bara ha läst detta citat. Texten ingår i ett längre stycke som behandlar Ondska.

Men texten är intressant - vad är ondska och en ond man? Jag är alltför dåligt insatt i filosofin för att delta i diskussionen, tänkte bara att jag skulle ge er något att bita i.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 mars 2004, 21:29

Sarvi, det är ju helt klart att den här människan är ond. Han må älska sin fru och sina barn- men han mördar ju människor. Just därför jag säger att man kan inte se om människor är onda utifrån hur de handlar. Utan om man är en ond människa eller ej.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 24 mars 2004, 21:32

Jag håller inte med där. Onda människor begår onda handlingar. Ingen är iofs helt ond- det finns alltid ett skäl till ondskan.
Frågan är om jag inte t o m backar på att det skulle finnas onda handlingar. Om vi definierar att döda någon som en ond handling, hur definierar vi detta om det sker i självförsvar? Ickeond handling svarar nog de flesta. Tänk er då att man använder sig av preventivt självförsvar, dvs man dödar någon eftersom man är övertygad om att han är så pass ond att han kommer att döda någon, är den formen av preventivt självförsvar en ond handling? Mannen kan ju vara en terrorist eller så är han kanske bara korkad och stor i truten, mannen kan också vara en terrorist som ångrar sig och aldrig utför det brott han tänkt sig att begå. Är det en ond handling att döda honom iallafall?

Det känns som det blir väldigt svårt att bara definiera en ond handling.

Att sedan definiera en ond människa såsom en människa som vill begå en ond handling blir då svårt eftersom det är svårt att definiera vad som är en ond handling och skall en människa definieras som ond om han vill begå en ond handling men resten goda? Han kanske vill spränga en bomb i det hus där mannen som våldtog hans dotter bor, kanske vill han utrota en stor grupp människor som han är själv övertygad om att dessa är onda och beredda att begå ännu värre brott, nej bilden är alldeles för komplex för att kunna definiera onda människor.

Ett enkelt och lättförståeligt argument mot att definiera människor som onda är ju annars att ondska är något man helst av allt vill utrota.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 mars 2004, 21:35

Lassemaja, om din fru blivit våltagen och mördad, och dina barn lemlestade, och du drömmer om hämd- då har du själv blivit ond, så enkelt är det.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 mars 2004, 21:38

Sätt in bödeln Joseph Malta och de tio tyska krigsförbrytare som hängdes i Nürnberg i ovanstående historia. Mord som mord? Både den hypotetiske mannen i Gaimans berättelse och Malta utförde statssaktionerat dödande. Ond?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 24 mars 2004, 21:38

Schwalbe skrev:Lassemaja, om din fru blivit våltagen och mördad, och dina barn lemlestade, och du drömmer om hämd- då har du själv blivit ond, så enkelt är det.
Men då borde ju de som utfört brotten vara minst lika onda och är det då inte en god sak att vilja få bort denna ondska?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 mars 2004, 21:40

Kynes skrev:
Schwalbe skrev:Lassemaja, om din fru blivit våltagen och mördad, och dina barn lemlestade, och du drömmer om hämd- då har du själv blivit ond, så enkelt är det.
Men då borde ju de som utfört brotten vara minst lika onda och är det då inte en god sak att vilja få bort denna ondska?
Jo för att ondskan skall sluta där. Men du är själv ond så länge du tänker på hämd.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 24 mars 2004, 21:44

Lassemaja, om din fru blivit våltagen och mördad, och dina barn lemlestade, och du drömmer om hämd- då har du själv blivit ond, så enkelt är det.
Om jag kombinerar denna dröm om hämd med att arbeta ideellt på ett barnhem för föräldralösa barn, är jag då ond?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 mars 2004, 21:46

LasseMaja skrev:
Lassemaja, om din fru blivit våltagen och mördad, och dina barn lemlestade, och du drömmer om hämd- då har du själv blivit ond, så enkelt är det.
Om jag kombinerar denna dröm om hämd med att arbeta ideellt på ett barnhem för föräldralösa barn, är jag då ond?
Ja, det är du.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 24 mars 2004, 21:48

Ja, det är du.
Definierar du ondska som vilja att utföra en ond handling oavsett hur mycket gott man vill åstakomma?

Skriv svar