Hitler god-?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Hitler god-?

Inlägg av Mr x » 14 mars 2004, 13:42

Jo trots att Hitler gjorde vissa saker fel så måste man väl ändå säga att många saker var goda?

*Ordnade jobb
*Fick ordning på Tysklands ekonomi
*Rev upp Versa föredraget som var ett stort hinder för Tyskland
*Lovade att det inte skulle bli några onödiga krig
*Lovad att Tyskland skulle bli den stora nation som den en gång var

Många av dessa löften höll Hitler till de Tyska folket

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Re: Hitler god-?

Inlägg av Petter D » 14 mars 2004, 13:45

*Lovade att det inte skulle bli några onödiga krig
*Lovad att Tyskland skulle bli den stora nation som den en gång var
:roll:

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 14 mars 2004, 13:54

Visst, han hade varit jättebra om han låtit bli att starta ett helt världskrig, problemet var att han nöjde sig inte med att få ordning på Tysklands ekonomi, hade han gjort det hade han kanske räknats som en av dem absolut största genom tiderna.

Herman Hedning

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Re: Hitler god-?

Inlägg av Joachim » 14 mars 2004, 13:56

Mr x skrev:Jo trots att Hitler gjorde vissa saker fel så måste man väl ändå säga att många saker var goda?

*Ordnade jobb
*Fick ordning på Tysklands ekonomi
*Rev upp Versa föredraget som var ett stort hinder för Tyskland
*Lovade att det inte skulle bli några onödiga krig
*Lovad att Tyskland skulle bli den stora nation som den en gång var

Många av dessa löften höll Hitler till de Tyska folket
- *Ordnade jobb , visst. Till att bygga upp sin armé och ta över 80% av europa mycket god tanke.

- *Lovade att det inte skulle bli några onödiga krig, ja det höll han ju verkligen när han stormade in i Polen som utlöste att allierade gick emot honom.

- *Lovad att Tyskland skulle bli den stora nation som den en gång var. , Visst i någa år tills hela idén föll och det bara fanns gamla människor kvar i livet utöver hela landet.

Att tro att han är god är inte rätt ord, maktgalen självbelåten möjligtvis.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 14 mars 2004, 14:14

Herman Hedning skrev:Visst, han hade varit jättebra om han låtit bli att starta ett helt världskrig, problemet var att han nöjde sig inte med att få ordning på Tysklands ekonomi, hade han gjort det hade han kanske räknats som en av dem absolut största genom tiderna.

Herman Hedning
Ekonomin var ett luftslott osm skulle ha kollapsat utan ett krig. Och även om ekonomin hade klarat sig utan ett krig så ska vi nog inte glömma judeförföljelsen?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 14 mars 2004, 14:24

För min del tycker jag att Hitler gjorde två goda gärningar:

1. Lagstiftade om att den svårlästa frakturstilen skulle ersättas med den som vi nu har. Genom detta kan faktiskt vanligt folk läsa tysk litteratur och tidningar.

2. Tog livet av sig.

Jag kan inte komma på fler.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hitler god-?

Inlägg av Patrik » 14 mars 2004, 14:46

Mr x skrev:Jo trots att Hitler gjorde vissa saker fel så måste man väl ändå säga att många saker var goda?
Det gjorde han säkerligen.
Mr x skrev:*Ordnade jobb
Visserligen fick folk jobb, men arbetarnas vilkor försämrades (bl.a. beskars arbetarnas möjlighet att byta arbete utan tillstånd från myndigheterna), lönerna sänktes o.s.v..
Mr x skrev:*Fick ordning på Tysklands ekonomi
Hitler fick inte alls ordning på Tysklands ekonomi, han var - vilket flera bekräftat - totalt ointresserad av ekonomi. Hjärnan bakom den tyska ekonomins återväxt var den förre Riksbankschefen Hjalmar Schacht. Hitlers politik och Schachts politik kan iofs - om man väljer att blunda för vissa mindre detaljer - liknas vid den brittiske ekonomen Kenynes idéer om staten som motor i det ekonomiska hjulet.
Dock - vilket också Schacht flertalet gånger försökte förklara för både Adolf Hitler och senare till Hermann Göring - så var basen för ekonomin ytterst svag. De enorma utgifterna saknade till stor del täckning i form av inkomster vilket gjorde att Tyskland tvingades låna och dessutom använda delar av sin guldreserv. Det finns många som anser att Tysklands krig 1939 - 45 mer tog formen av plundringståg för att bekosta de allt högre kostnaderna för upprustningen av den tyska armén.
Mr x skrev:*Rev upp Versa föredraget som var ett stort hinder för Tyskland
På vilket sätt var Versaillefördraget ett hinder för Tyskland?
Mr x skrev:*Lovade att det inte skulle bli några onödiga krig
8O *ROFL* :lol:
Mr x skrev:*Lovad att Tyskland skulle bli den stora nation som den en gång var
Jo, och vi vet alla hur det slutade med ett Europa i ruiner (speciellt Tyskland). :roll:
Mr x skrev:Många av dessa löften höll Hitler till de Tyska folket
Vilka då? DU får gärna gräva fram mer trams, så ska vi ta och puliverisera dessa påståenden på samma sätt som de allierade pulveriserade Adolf Hitler vision. :roll:

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 14 mars 2004, 14:49

Petter D skrev:Ekonomin var ett luftslott osm skulle ha kollapsat utan ett krig. Och även om ekonomin hade klarat sig utan ett krig så ska vi nog inte glömma judeförföljelsen?
Nu menade jag OM han nöjt sig med att få ordning ekonomin OCH INGET ANNAT, som att starta krig eller förfölja och utrota folk; inte bara judar, listan på folk som han ville utrota är ganska lång, men självfallet ska vi inte glömma förintelsen.

Herman Hedning

M. Wittmann
Tidigare medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 20 november 2003, 16:33
Ort: Sverige

Inlägg av M. Wittmann » 14 mars 2004, 15:08

Det finns inget sådant som gott eller ont.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 14 mars 2004, 15:26

Fixade jobb? Alla fick slåss i krig emot deras vilja, det är inget jobb.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 14 mars 2004, 15:32

Om man radar upp allt "gott" (definitionsfråga) och allt "ont" har han gjort så borde man märka att det "goda" är ett piss i vattnet jämfört med all "ont" han gjorde.

Det är väl ganska uppenbart att han ville att ekonomin skulle bli bättre i Tyskland så att han kunde föra sina krig? Han byggde knappast autobahn för att det vanliga folket skulle använda den.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Hitler god-?

Inlägg av Marcus » 14 mars 2004, 16:46

Patrik skrev:
Mr x skrev:*Rev upp Versa föredraget som var ett stort hinder för Tyskland
På vilket sätt var Versaillefördraget ett hinder för Tyskland?
Jag förmodar att han syftar på de stora betalningarna Tyskland tvingades att göra, tänkbart att han också tänker på den lilla krigsmakt de tilläts ha vilket innebar att de fick förlita sig på icke-reguljära förband för att försvara gränserna i öster.

/Marcus

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hitler god-?

Inlägg av Patrik » 14 mars 2004, 17:44

Marcus Wendel skrev:Jag förmodar att han syftar på de stora betalningarna Tyskland tvingades att göra,
Å andra sidan så tvingade Tyskland Ryssland att ge dom en ansenlig summa i och med Brest-Litovskfreden. Något som tydligen många verkar glömma.
Marcus Wendel skrev:tänkbart att han också tänker på den lilla krigsmakt de tilläts ha vilket innebar att de fick förlita sig på icke-reguljära förband för att försvara gränserna i öster.
Fast Wendel, det fanns kanske en orsak till dessa "drakoniska" (som jag personligen överdrivits rejält) villkor som drabbade Tyskland.
Frankrike (vilka drev igenom de flesta av kraven) hade under första världskriget förlorat över 1,3 miljoner män (antalet sårade lär väl troligen vara ännu högre) och fått stora delar av östra Frankrike förvandlat till ett oigenkännbart månlandskap.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 14 mars 2004, 18:04

Patrik,

Mig veterligen var Tysklands betalningar avsevärt större, men jag är inte speciellt kunnig på det området.
Är det någon som har tillförlitliga källor över hur mycket Ryssland faktiskt betalade efter den freden?

Visst fanns det "orsaker" till fördraget, man menade (i mina ögon felaktigt) att Tyskland bar all skuld till första världskriget. Oavsett om villkoren var rimliga eller ej så var de hinder för Tyskland, t.ex. på de två områden jag nämner, vilket var vad frågan gällde.


ps. jag föredrar att tilltalas med förnamn, tack, vi är civila här :-)

/Marcus

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 14 mars 2004, 18:50

1.Arbetslösheten var som Ni alla vet mkt hög under 20-30-talet och under Hitlers tid sjönk den avsevärt. Visst vissa fick jobba i Industri och andra fick jobba med Autobahn men likväl så fick många Tyskar jobb.

2.Versa föredraget gjorde det orimligt för Tyskland att betala tillbaka pengarna och samtidigt komma på fötter. Ungefär som att cykla samtidigt som någon har fäst ett snöre bakom cykeln. Nästan ingen(tror jag)tyckte att Versa föredraget var rättvisst och om det kommer en stark ledare som tycker samma så ja:))

3.Vad jag vet så blomstrade Tyskland sent 30-tal, de som var nera på semester under den perioden vittnar för att det var så. Tysk ekonomi/industri gick betydligt bättre än under perioden innan

Skriv svar