Till en viss del. Jag tror att mycket beror på slumpen i naturen.Casanova skrev:Hmmm. Jag förstår dig, många människor resonerar som dig. Men för mig är det tvärtom, det är logiskt att det finns en gud eftersom annars skulle det vara ologiskt, jag hoppas att du förstår.
Tror du på Darwins lära?
Evolution eller Gud?
Evolution eller Gud?
[Flyttat från "FF."]
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Schwalbe och Panzerfaust: om ni tror att evolution är samma sak som slump har ni båda grundligt fel, även om en av er tydligen använder sitt fel till att "tro" på evolutionen "till viss del" och den andre till att förlöjliga den.
Panzerfaust: du gör dessutom det ytterligare totala felslutet att blanda ihop evolution och fosterutveckling. Det som sker under ett fosters utveckling är inte evolution.
Panzerfaust: du gör dessutom det ytterligare totala felslutet att blanda ihop evolution och fosterutveckling. Det som sker under ett fosters utveckling är inte evolution.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Nej jag tror inte att evolution är samma sak som slump. Men evolution är inte att en viss art utvecklades på ett visst sätt för att de hade en större chans att överleva. Vissa individer utvecklade vissa egenskaper av en slump som det visade sej fick dem att ha större chans att överleva. De andra försvann.Engan skrev:Schwalbe och Panzerfaust: om ni tror att evolution är samma sak som slump har ni båda grundligt fel, även om en av er tydligen använder sitt fel till att "tro" på evolutionen "till viss del" och den andre till att förlöjliga den.
Du har naturligtvis helt rätt, Schwalbe.. men det finns heller ingen seriös evolutionsforskare som någonsin påstått att en art "utvecklades på ett visst sätt för att de hade en större chans att överleva". Det är så totalt bakvänt tänkt att tanken svindlar, och jag är glad för din skull att du inte tror det. 
Man kan riktigt se det framför sig: "Jag skulle minsann ha större chans att överleva om jag vore giftig", tänker snoken Ove. "Nu jävlar skall jag minsann utveckla giftkörtlar! Ååå-hej! Ååå-hå! Så där ja!" alternativt "Nu jävlar skall jag mutera mina spermier så att mina barn får giftkörtlar! Kom igen nu, muteras nån gång då!"
Man kan riktigt se det framför sig: "Jag skulle minsann ha större chans att överleva om jag vore giftig", tänker snoken Ove. "Nu jävlar skall jag minsann utveckla giftkörtlar! Ååå-hej! Ååå-hå! Så där ja!" alternativt "Nu jävlar skall jag mutera mina spermier så att mina barn får giftkörtlar! Kom igen nu, muteras nån gång då!"
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Vilka profetior specifikt?Casanova skrev:Jepp. Se det så här, tiden skapade när jorden skapades. Men det är bara min hypotes. Jag ber er alla som tvivlar på att gud finns läsa profetierna i bibeln och meditera.
Jag trodde Gud skapade tiden på den tredje dagen?
1 Mos 1:12-15: "Och det vart afton, och det vart morgon, den tredje dagen. Och Gud sade: -"Varde på himmeldens fäste ljus som skilja dagen från natten, och vare de till tecken och till att utmärka särskilda tider, dagar och år, och vare de på himmelens fäste till ljus som lysa över jorden." Och det skedde så;".
Eftersom du accepterar att något kan existera i evighet utan början, så menar jag att ju borde kunna acceptera att Universum skulle kunna existera utan början eller slut, utan skapare. Vi kan ju tillexempel föreställa oss att Universum existerat även innan Big Bang, eller att Urtillståndet var evigt eftersom tiden inte startade förrän efter Big Bang...
MVH/ Dan
Jag är en varm ”anhängare” av evolutionsteorin. Dock så är alla teorier om livets uppkomst oerhört fascinerande. Och svårt är att bevisa antingen eller… Det är väl tveksamt om vi någonsin kommer att kunna ”bevisa” hur livet uppkom.
Jag är personligen övertygad om att liv förekommer på många platser i universum (obs liv, inte nödvändigtvis intelligent liv), och något som är spännande är utforskningen av andra planeter i solsystemet.
Dock inte de nuvarande Marssonderna, de är väl i första hand inte avsedda att leta efter liv.
Jag tror också att månen Europa är en mycket spännande kandidat för liv, eftersom det av allt att döma finns ett hav under isen.
Hittar man liv på andra planeter så kan man nog misstänka att liv uppkommer överallt.
Jag är personligen övertygad om att liv förekommer på många platser i universum (obs liv, inte nödvändigtvis intelligent liv), och något som är spännande är utforskningen av andra planeter i solsystemet.
Dock inte de nuvarande Marssonderna, de är väl i första hand inte avsedda att leta efter liv.
Jag tror också att månen Europa är en mycket spännande kandidat för liv, eftersom det av allt att döma finns ett hav under isen.
Hittar man liv på andra planeter så kan man nog misstänka att liv uppkommer överallt.
Evolution eller Gud?
Frågan är felformulerad. Evolutionsteorin, eller för den delen all naturvetenskap, uttalar sig överhuvudtaget inte i frågan om Gud. Vad den gör är att ser till befintliga företeelser och fenomen och försöker förklara dessa med naturliga orsaker. Om någonting, någon gångm har skapat dessa naturliga processer att bete sig på ett visst sätt är egalt. Det är omöjligt att vetenskapligt bevisa, eller för den delen motbevisa, att Gud finns, och för vetenskapen är det fullständigt ointressant. Däremot finns det en överväldigande mängd indicier på att evolutionen är en pågående process i naturen, och att detta har pågått under mycket lång tid. Att refusera evolutionsteorin innebär samtidigt att förneka praktiskt taget alla naturvetenskapliga områden och deras bild av universum.
Frågan är felformulerad. Evolutionsteorin, eller för den delen all naturvetenskap, uttalar sig överhuvudtaget inte i frågan om Gud. Vad den gör är att ser till befintliga företeelser och fenomen och försöker förklara dessa med naturliga orsaker. Om någonting, någon gångm har skapat dessa naturliga processer att bete sig på ett visst sätt är egalt. Det är omöjligt att vetenskapligt bevisa, eller för den delen motbevisa, att Gud finns, och för vetenskapen är det fullständigt ointressant. Däremot finns det en överväldigande mängd indicier på att evolutionen är en pågående process i naturen, och att detta har pågått under mycket lång tid. Att refusera evolutionsteorin innebär samtidigt att förneka praktiskt taget alla naturvetenskapliga områden och deras bild av universum.