Sokrates eller platon.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Sokrates eller platon.

Inlägg av SuperPalle » 2 december 2003, 17:37

Sokrates brukar räknas som en utav dom stora filosoferna. Kanske inte av mera bildade människor men i alla fall av oss vanliga döda. Den bilden jag har fått av honom är dock att man inte har bevarat några böcker av hans hand utan att hans visdom bara lever vidare i Platons bäcker där han använder Sokrates såsom en utav parterna i en dialog för att komma till någon form av djuplodad slutsats. Min fråga är om det kanske inte var så att Sokrates stora filosofiska idéer kanske i själva verket var Platons och var kanske Sokrates en påhittad figur av Platon?

Jag frågar er för jag vet att jag är okunnig om området och jag hoppas att ni inte är det.

- Palle

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 2 december 2003, 19:31

Stämmer - det är omstritt i vilken mån Platons bild av Sokrates överensstämmer med den historiske Sokrates. Nietzsche menade t.ex. att Platon bara använt sig av Sokrates för att denne var en känd figur, "som en stor tonsättare plockar upp en melodi från gatan", men uteslutande presenterat sina egna tankar i hans namn. Något i stil med hur man kan berätta "bellmanshistorier" utan att ta hänsyn till den historiske Bellman.

Andra forskare menar att Platon verkligen varit en sorts lärjunge till Sokrates och gjort sitt bästa för att troget återge hans läror - dialogen Sokrates' försvarstal tycks ju återspegla personliga känslor inför Sokrates' dom och död. Visserligen får Sokrates uttrycka lite skiftande idéér i de olika dialogerna av Platon, men detta kan ju bero på att den historiske Sokrates verkligen hade skiftande åsikter, eller på att Platon gradvis kom att omvärdera idéerna men ändå behöll den gamla dialogformen med Sokrates som centralgestalt.

Lite lustigt är att Sokrates även förekommer hos komediförfattaren Aristofanes, i komedin Molnen - men då som sofist, det vill säga just den typ av filosof som "Platons Sokrates" avskyr. Detta kan ju vara ett tecken på att den historiske Sokrates inte liknade den bild som Platon ger, men det kanske också bara beror på att Aristofanes inte tyckte det var så viktigt att göra skillnad på vem som egentligen tyckte vad bland de löjliga filosoferna.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 2 december 2003, 21:29

tack för svaret. Själv tror jag helst på den idén att det var Platons idéer.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 december 2003, 23:40

Att Sokrates existerat som person finns det dock bevis på. Hans namn finns på Ostraka-skärvor tror jag.
Och angående hans benämnande som sofist, så betydde Sofist på denna tid ungefär det samma som det moderna Filosof, och kunde även användas mer som det moderna Besserwisser ibland (som i Aristofanes fall).

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 5 december 2003, 00:01

Det här med att Platon kan ha använt Sokrates som förespråkare för något han själv tänkt kan stämma i vissa av hans texter. Att Sokrates kan feltolkas kan ligga lite i Platons fördärvan när Sokrates dömdes till döden pga demokratin. Efter detta så försökte Platon filosofera fram ett utopiskt samhälle (Staten) som Sokrates fick lägga fram.
De skrifter av Platon som mest skall likna Sokrates är "Apologin" och "Theaitetos", resten har jag glömt, men jag skall ta reda på det!

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 10 december 2003, 13:02

Notis:

Jag tror att sokrates gillade idén om det demokratiska sammhället medan Platon, se staten, var för ett fascistiskt sammhälle.

Någon som har något att tillägga?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 december 2003, 15:26

Sokrates tankar finns ju endast bevarade av efterföljarnas tolkningar, eftersom han själv inte skrev ner någonting (finns ingenting bevarat i alla fall). Sokrates ägnade sig väl främst åt moralfilosofi hos individen, eller individen som en del i samhällsgemenskapen. Det politiska systemet reflekterade han väl inte över, kanske tog han det för givet. Så vad han personligen tyckte om det "demokratiska" styrelsesystemet kan vi alltså inte veta.

Platon däremot finns ju som sagt bevarad, och hans idealsamhälle är ett elitistiskt samhälle, likt det fascistiska. Men Platons tanke om detta samhälle är väl att det skall vara mer ett välvilligt storebrorssamhälle, än ett totalitärt förtryckarsamhälle. Men visst, Platons ideala samhälle är som sagt en utopi där allmänviljan skall dikteras av "de bäst lämpade", och som man säger, The road to Hell is paved with good intensions...

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 10 december 2003, 20:10

Dûrion Annûndil skrev:Sokrates tankar finns ju endast bevarade av efterföljarnas tolkningar, eftersom han själv inte skrev ner någonting (finns ingenting bevarat i alla fall). Sokrates ägnade sig väl främst åt moralfilosofi hos individen, eller individen som en del i samhällsgemenskapen. Det politiska systemet reflekterade han väl inte över, kanske tog han det för givet. Så vad han personligen tyckte om det "demokratiska" styrelsesystemet kan vi alltså inte veta.

Platon däremot finns ju som sagt bevarad, och hans idealsamhälle är ett elitistiskt samhälle, likt det fascistiska. Men Platons tanke om detta samhälle är väl att det skall vara mer ett välvilligt storebrorssamhälle, än ett totalitärt förtryckarsamhälle. Men visst, Platons ideala samhälle är som sagt en utopi där allmänviljan skall dikteras av "de bäst lämpade", och som man säger, The road to Hell is paved with good intensions...
Anledningen till att "Apologin" och "Theaitetos" tolkas som de som kommer Sokrates närmast är att de hör till de ungdomliga skrifterna av Platon, där av tror man att de är mest påverkade av Sokrates för att senare gå in på egna vägar som Staten och Timaios tex.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 11 december 2003, 12:26

Dûrion Annûndil skrev:Så vad han personligen tyckte om det "demokratiska" styrelsesystemet kan vi alltså inte veta.
Vi kan ana att han i vart fall inte tykte om demokratin fr.o.m. sin rättegång och fram till giftbägaren. :D Om nu den episoden baseras på verkliga händelser. :roll:

Frågan kvarstår: Sokrates eller Platon?

Skriv svar