Universums gåta
-
Don Quijote
- Ny medlem
Universums gåta
Jag är relativt ny i det här forumet, jag har besökt det tidigare och läst en hel del trådar. Dock har jag aldrig skrivit något här förr, men nu tänkte jag försöka med en frågeställning. Jag är inte säker på om det passar in här, men det här forumet kändes som det passade bäst i.
Jo, nu till frågan. Tror ni någonsin att vi kommer få reda på universums gåta? Då menar jag frågan, om universum är oändligt, och om det inte är det vad finns utanför det då, och så vidare. Eftersom det inte går att tänka sig det oändliga, undrar jag om ni har några teorier kring hur det kan vara.
Det jag "vet" eller i alla fall läst som man tror det är inom vetenskapen, är att innan "Big Bang" var all materia samlad sammlad i en enda klump. Den klumpen hade såklart fruktansvärd densitet. Men det jag även har läst är att det tog en bråkdel till en sekund efter Big Bang tills våra nu kända, minsta byggstenar, kvarkarna bildades. Enligt Einstein så är ju materia egentligen energi, så innan kvarkarna bildades fanns bara energi?
Att jag funderade på det här beror på att jag tänkte på att bara för några hundra år sedan var vi övertygande om att jorden var platt, och kunde aldrig drömma om att den var rund. Ingen trodde att någon sågonsin skulle kunna bevisa det. Ungefär som vi se på Universum nu.
Sedan var det någon som sa att om man är tillräckligt övertygad om att något är sant, som t.ex. att jorden är rund, så är den det. Skulle tillräckligt många vara övertygade om att den är platt, så skulle den vara det. Hur mycket man ska fundera på det vet jag inte, men jag tyckte det skulle vara kul att slänga med det i disskusionen också.
Hoppas någon kan fylla i med sina egna tankar, eller nya rön ni läst om.
Jo, nu till frågan. Tror ni någonsin att vi kommer få reda på universums gåta? Då menar jag frågan, om universum är oändligt, och om det inte är det vad finns utanför det då, och så vidare. Eftersom det inte går att tänka sig det oändliga, undrar jag om ni har några teorier kring hur det kan vara.
Det jag "vet" eller i alla fall läst som man tror det är inom vetenskapen, är att innan "Big Bang" var all materia samlad sammlad i en enda klump. Den klumpen hade såklart fruktansvärd densitet. Men det jag även har läst är att det tog en bråkdel till en sekund efter Big Bang tills våra nu kända, minsta byggstenar, kvarkarna bildades. Enligt Einstein så är ju materia egentligen energi, så innan kvarkarna bildades fanns bara energi?
Att jag funderade på det här beror på att jag tänkte på att bara för några hundra år sedan var vi övertygande om att jorden var platt, och kunde aldrig drömma om att den var rund. Ingen trodde att någon sågonsin skulle kunna bevisa det. Ungefär som vi se på Universum nu.
Sedan var det någon som sa att om man är tillräckligt övertygad om att något är sant, som t.ex. att jorden är rund, så är den det. Skulle tillräckligt många vara övertygade om att den är platt, så skulle den vara det. Hur mycket man ska fundera på det vet jag inte, men jag tyckte det skulle vara kul att slänga med det i disskusionen också.
Hoppas någon kan fylla i med sina egna tankar, eller nya rön ni läst om.
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Enligt vissa vetenskapsmän så har "Big Bang" aldrig ägt rum.
När vi talar om universum så är det bara det universum som vi känner som nämns. Universum måste givetvis vara oändligt. Detta öppnar ganska interessanta frågeställningar-eftersom universum är oändligt så måste det finnas ett oändligt antal planeter som är exakt likadana som jorden.
När vi talar om universum så är det bara det universum som vi känner som nämns. Universum måste givetvis vara oändligt. Detta öppnar ganska interessanta frågeställningar-eftersom universum är oändligt så måste det finnas ett oändligt antal planeter som är exakt likadana som jorden.
-
Ebbe_lille
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Universum är inte "oändligt" i den betydelsen riktigt... Eftersom universum är krökt, så är det teoretiskt möjligt att du om du åker rakt ut i rymden till slut kommer tillbaka till samma ställe. Du skulle naturligtvis inte märka detta förrän du började känna igen dig, eftersom själva verkligheten är krökt och verkar normal. Antalet planeter som jorden är då alltså ändligt och beroende på hur många stjärnor det finns i det existerande universum (det har räknats nyligen hur många det var, men jag minns inte siffran nu...)Schwalbe skrev:Enligt vissa vetenskapsmän så har "Big Bang" aldrig ägt rum.
Huruvida universums expansion saktar ner eller fortsätter i all oändlighet beror på om massan i universum är tillräckligt tät (densiteten) för att påverka universums expansion mer än trycket från Big Bang för 14 miljarder år sedan. Dessutom är det möjligt att den expanderande massan "drar med sig" resten eller på något vis "stöter ifrån sig" resten, så det finns en rad krafter som påverkar detta. Jag har för mig att de senaste rönen pekar på att universums expansion ökar i hastighet, men det är en gissning.
Det finns ingenting innan Big Bang, eftersom tiden började då. Att försöka föreställa sig "det innan Big Bang" skulle vara att försöka komma norr om nordpolen. Det finns heller ingen "startpunkt" för Big Bang", alla punkter i universum verkar expandera från varandra på ett sätt så att punkten man mäter ifrån verkar vara centrum.
Jag reserverar mig för faktafel, då jag endast gått en sommarkurs i rymdfysik
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det finns inget "utanför", eftersom allting som existerar finns "inuti". Det är verkligen svårt att förstå sådant, eftersom vi inte har några passande exempel från vår mänskliga tillvaro. Kanske kan man säga att universum då är som en ring, utan slut. Men ringens "cylinder" är allomfattande. Universum expanderar inte inuti någonting som kan t.ex. ta slut eller "fyllas" av Universum. Det är som en tanke, man kan se något framför sig i huvudet, men huvudet spricker inte för att du tänker på en elefant i naturlig skala...
Det förutsätts då förstås att Universum är krökt. Om det visar sig vara plant, är det en annan femma...
Det förutsätts då förstås att Universum är krökt. Om det visar sig vara plant, är det en annan femma...
- Vlad Fodorsky
- Medlem
-
Don Quijote
- Ny medlem
Jag har själv funderat på den där teorin att om universum är oändligt så skulle det finnas ett oändligt antal kombinationer. Dvs. det finns ett oändligt antal planeter som är exakt som jorden, och samma oändliga antal planeter som jorden där folk gör exakt samma sak som alla på jorden gör nu. Även om den kombinationsmöjligheten är så oändligt liten så finns den, oändligt många gånger, vilket känns helt sjukt. Dessa förutsätter förstås att universum är oändligt
Det där med krökningen låter intressant, nån annan som vet något mer om detta och kan upplysa oss?
Det där med krökningen låter intressant, nån annan som vet något mer om detta och kan upplysa oss?
-
Karl Bruno
- Medlem
Vi vet så pass lite om saken att vi får hålla oss till en sådan abstrakt tankekonstruktion. Själva definitionen på universum är ju just att det är allomfattande, alltså innehåller det allt som existerar. "Vad finns utanför" blir då en meningslös fråga. Så länge man utgår från att universum är krökt, men annars faller hela teorin.Vlad Fodorsky skrev:Just det, vad finns utanför den här "ringen"? Något måste det ju faktiskt finnas.
Skallen spricker..![]()
/Vlad
Jag fick en liten idé när jag funderade lite på universum och oändlighet.
Det man som logiskt tänkande person måste ha ett svar på när man hör att universum är oändligt är "vad finns utanför oändligheten?" och "vad finns utanför de som är utanför?" etc etc
För att de skall finnas något utanför krävs det att universum har någon av vår tids "normala" former som en boll, en kub, pyramid etc etc men om man tänker sig att universum har en form av sfär, fast i inverterad form, så att det som finns utanför är sfärens volym och det som finns innanför universums gränser skulle kunna vara energi och tyngdcentrum.
Kanske lite snurrigt men eftersom ingen kan veta kan inget vara fel
Det man som logiskt tänkande person måste ha ett svar på när man hör att universum är oändligt är "vad finns utanför oändligheten?" och "vad finns utanför de som är utanför?" etc etc
För att de skall finnas något utanför krävs det att universum har någon av vår tids "normala" former som en boll, en kub, pyramid etc etc men om man tänker sig att universum har en form av sfär, fast i inverterad form, så att det som finns utanför är sfärens volym och det som finns innanför universums gränser skulle kunna vara energi och tyngdcentrum.
Kanske lite snurrigt men eftersom ingen kan veta kan inget vara fel
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det är skillnad på ett "oändligt" universum, med möjligheten till att det finns planeter som är lika jorden, och tanken på att det finns ett oändligt antal "dimensioner", med massa olika universa. Med "oändligt" i vårt universum menas att rymden är så stor, och att den är krökt, att man inte rimligen skulle kunna komma fram till något slut. Du skulle kunna röra dig framåt i oändlighet.
En annan sak är då möjligheten att det finns andra dimensioner och andra universa. Då menar jag dimensioner som skiljer sig från vår men kan vara likadana, men kanske har en annan tidsföljd och andra konstigheter, ungeför som dimensioner i rollspel där demoner och annat håller till. Detta är filosofiska frågor, där det blir möjligt att det finns identiska kopior av en själv som gjort motsatta val och sådant och nu är president för Organisationen För Elvissmurfarna. Än så länge är detta bara teorier.
I vår "normala" rymd, vårt universum talar man om dimensioner förutom Längd, Bredd, Höjd och Tid. Inom atomfysiken talas det om upp till 11 dimensioner till, och då är det helt enkelt en del av vår fysiska verklighet som vi människor inte kan uppfatta med våra sinnen, inte dimensioner där det finns änglar och demoner. Det är Supersträngar och dylikt... Något som verkar möjligt enligt matematiska beräkningar.
En annan sak är då möjligheten att det finns andra dimensioner och andra universa. Då menar jag dimensioner som skiljer sig från vår men kan vara likadana, men kanske har en annan tidsföljd och andra konstigheter, ungeför som dimensioner i rollspel där demoner och annat håller till. Detta är filosofiska frågor, där det blir möjligt att det finns identiska kopior av en själv som gjort motsatta val och sådant och nu är president för Organisationen För Elvissmurfarna. Än så länge är detta bara teorier.
I vår "normala" rymd, vårt universum talar man om dimensioner förutom Längd, Bredd, Höjd och Tid. Inom atomfysiken talas det om upp till 11 dimensioner till, och då är det helt enkelt en del av vår fysiska verklighet som vi människor inte kan uppfatta med våra sinnen, inte dimensioner där det finns änglar och demoner. Det är Supersträngar och dylikt... Något som verkar möjligt enligt matematiska beräkningar.