varjag skrev:Importen har ju varit konstlat strypt snarare än glupande
Trätälja - den glupande importaptit jag skrev om gäller naturligtvis råvaror.
Jojo det som den Kinesiska staten tycker skall importeras det importerar man ju. Men som du säkert förstod så var min poäng att importen som helhet är strypt jämfört med marknadsmässig balans.
Över till dagens bostadssubventiosbeslut. Idag kom alltså beslutet att bostadspapper inte längre skall anses vara riskabla....
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 783275.e24
I varje fall tror jag att det är det beslutet som finns i bakgrunden, dvs att man villkorar den nya alternativa beräkningsmetoden för framtida skyldigheter med att pensionsfonderna köper just svenska bostadspapper. Det har jag inte lyckats verifiera, men i klartext så bestämmer man nu helt enkelt att det kollektiva sparande som finns i pensionsfonder nu skall användas för att försörja den svenska bostadsmarknaden....
Varför, jo därför att ingen annan vill göra det. Låter det betryggande?
Att få använda en högre diskonteringsränta innebär att framtida
skyldigheter i form av pensionsutbetalningar
räknas ned. Istället så förutsätter man att bostadspappren är helt säkra så att den högre räntan säkert kan gottgöras så att utbetalningarna klaras på det viset.
Visst det är kanske en politisk lösning som kanske är bättre än alternativen, men snacka om att sticka huvudet i sanden och hoppas på det bästa... och även om det går bra så kommer fonderna att förlora på det för alternativet att istället sätta pengarna i aktier kommer i det läget att ha varit ännu bättre, men se i så fall så får man nog inte använda den högre diskonteringsräntan.
Om man nu i alla fall tänker använda det kollektiva tvångssparandet för att finansiera bostäder, varför inte föra över ägandet av SBAB direkt till AP-fonderna så slapp man olika mellanhänder? -För tanken att föra över pengarna direkt till dess egentliga ägare så att de kan betala av lånen själva är förstås fortfarande otänkbar. Tänk så mycket härligt politiskt inflytande man i så fall skulle mista...