Jehovas Vittnen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 augusti 2007, 12:42

Antiscamp skrev:Tja, Jehovas vittnen var lika starkt förföljda i Sovjetunionen, mot vilket Finland förde kriget.
Joo, men förutsättningarna är ju också helt annorlunda i ett totalitärt samhälle. Inte som i Finland, där de ju ändå kunnat verka ända sedan kriget.

Måste säga att jag är förvånad över detta finska agg mot JV. Antar att det inte är kriget folk tänker på när de svarar i opinionsundersökningarna? Eller?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 14 augusti 2007, 14:08

Hexmaster skrev:
Måste säga att jag är förvånad över detta finska agg mot JV. Antar att det inte är kriget folk tänker på när de svarar i opinionsundersökningarna? Eller?
Knappast medvetet, men kanske det lever kvar i det undermedvetna. Klart är dock, att den ömsesidiga misstänksamheten mellan de de finska myndigheterna och JV kulminerade under andra världskriget. Straffen för totalvägran var stränga, t.ex. 3 års tukthus.

Efter kriget tilläts JV grunda nya föreningar, men behandlingen av totalvägrarna vållade ännu problem. Från 1947 internerades de i 240 dygn på fortet Hästö-Busö, och förpassades sedan i fängelse för ytterligare 3-6 månader. 1959 skärptes straffen, och de internerades i 2 år i en specialarbetskoloni i Karvia. President Kekkonen besökte anläggningen 1968, och året där på stängdes den. Vissa källor kallar Karvia-anläggningen för koncentrationsläger. Därefter blev straffen 9 månaders fängelse, och 1987 stiftades en lag som befriar JV från värnplikt.

(Referat från http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_to ... A4ytyminen

Jag tror, med hänvisning till det föregående, att det är rimligt att anta, att aversionen mot JV bottnar i totalvägrandet, och att majoritetsbefolkningen har ända sedan kriget haft mycket svårt att acceptera det.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 15 augusti 2007, 08:44

Jag har en släkting som for över till Sverige under kriget och en annan som fick sitta i fängelse för sin tro. Trots att jag inte själv är nåt vittne, kan jag bara beundra sådan beslutsamhet. "Att dö för det man tror på är stort, att leva för det är ännu större", har nån lustigkurre yttrat. Men som sagt, jag har själv inte märkt av någon speciell ovilja mot Jehovas vittnen; inte mer än mot mormoner eller pingstvänner eller andra religiösa organisationer som man inte förstår sig på.

Cheers.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 19 augusti 2007, 12:20

Nu kommer jag inte ihåg vilken religion det är, men det finns en religion som jag har hört, där medlemmar inte har gardiner, för de annser att gardiner är "Djävulens kalsonger". Men nu vet jag inte hur mycket sanning det är i detta för det är bara något jag har hört för ett tag sedan. Är det någon som vet något om detta? Det är bara jag som är lite nyfiken bara, hur det är med sanningshalten i detta..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2007, 12:42

Gardinförbudet tillskrivs laestadianerna. Det kanske har varit sant här och var i tiden och geografin - det är omöjligt att avgöra sådana här saker utan att gräva i dem - men här är åtminstone ett motexempel:
DN skrev:I åttans religionsbok står att laestadianer som Elisabeth och Bodil varken har färggranna kläder eller gardiner hemma. Men i dag, när de ska hålla föredrag, har Bodil en ljusblå tröja. Och här i Knivsta mellan Uppsala och Stockholm har västlaestadianerna gardiner till och med i bönhuset.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=3

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 19 augusti 2007, 13:55

Det är stor skillnad inom laestadianismen. Det finns strängare inriktningar där i princip allt är förbjudet och det finns inriktningar som inte är särdeles stränga. Mitt intryck är att ju närmare tätorterna desto mindre sträng är man. Så har jag ett intryck av att på de minsta orterna finner man också de strängaste utövarna.

Det finns ett antal kommuner i NordNorge där laestadianerna dominerar kyrka och politik. Glöm inte att de arbetar inom den vanliga kyrkan och har sina egna bönhus i tillägg......Man kan lugnt påstå att de platserna är tämligen trista att leva i för "vanligt" folk.

En god vän till mig råkade ut för detta för några år sedan. Han träffade en trevlig dam som var änka sedan många år. Bägge var runt 60. Hon bodde på en liten plats som heter Furuflaten och som ligger i Lyngen i Troms fylke. Här är påfallande många stränga laestadianer. Detta fick till resultat att damen i fråga blev utfrusen på orten. Hon skulle inte ta sig en ny man, det vore synd och i strid med Guds önskan (hur de nu visste det). Men de gav f***n i saken, packade ihop sina prylar och flyttade till en annan (och laestadianfri) del av landet.

Slutligen har jag många gånger tänkt i de här banorna: Undras om inte sekter som de strängare Laestadianerna, Jehovas Vittnen, Livets Ord och liknande kan sägas ha samma status inom kristenheten som Al Qaida, Taliban och diverse andra långtgående grupper har inom den islamska världen. Vem skulle vilja bo i ett Sverige som var styrt av någon sträng kristen sekt ????

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 augusti 2007, 14:11

Vem skulle vilja bo i ett Sverige som var styrt av någon sträng kristen sekt ????
....eller i en värld styrd av stränga muslimer :roll: ???

Jag och en kompis i tonåren traskade in i en lanthandel, tror det var Vuollerim - där en väldig man lutade sig över disken mot oss....
Inte 'goddag' eller 'varmed kan jag stå till tjänst' eller ngn annan fras....NEJ -

'Hur har ni det med Gud pojkar'????

Vi flydde snabbt. Sådana - var Laestadianerna! Varjag

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 19 augusti 2007, 22:31

Martin Lundvall skrev:
Tomas Ibsen skrev:Det är en sekt, sekter är aldrig bra.
Rätta mig om jag har fel, men kristendomen var från början också en sekt. När övergick kristendomen från att vara en sekt till att bli något rumsrent? Om jag nu har rätt att kristendomen klassades som en sekt i början av sin levnad så innebär det väl att den har varit lika farlig som Jehovas vittnen? Eller?

/Martin
Kristendomen är rumsren? Den var nästan lite kul..

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 21 augusti 2007, 22:25

Det verkar som det behövs en definition av ordet sekt här :cry:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 augusti 2007, 22:31

"Sekt" har idag två olika betydelser, harmlös resp. motsatsen. Denna replik handlar inte om religion, utan om ord:
Martin Lundvall skrev:
Tomas Ibsen skrev:Det är en sekt, sekter är aldrig bra.
Rätta mig om jag har fel, men kristendomen var från början också en sekt.
Och så finns ju den bubbliga tyska sorten också... Har jag inte skrivit detta förut?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 22 augusti 2007, 15:23

Jag har aldrig tänkt i dom banorna att kristendomen har varit en sekt ifrån början.. Men vad är egentligen skillnad på religion och en sekt? Som jag känner är religion något stort och en sekt något litet, där det utförs vissa ritualer. Men ni får rätta mej om jag har fel.. :?

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 22 augusti 2007, 15:34

Ordet sekt kommer fårn latinets Secta följe, anhang. Används om trossamfund som avskilt sig ur större trossamfund. Men också om grupp med avvikande mening inom politik eller konst e.d.
Enligt den definitionen var kristendomen en sekt när den utgick från judendomen.

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

Inlägg av David Asplund » 22 augusti 2007, 16:42

Jag, Kallar de sig nazister så är de riktiga miffon. Hitler såg ju de slaviska folken som untermenschen. Vill de utplåna sig själva??
Fel motsatspar. Sekt handlar mer om organisation och tillhör således "basen" medan religion mera handlar om "överbyggnad". Någon motsvarighet till sekt? Kyrka???

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 23 augusti 2007, 19:47

Det brukar gå två kvinnor här i Borlänge som är Jehovas Vittnen, å missionera lite. Men de ser väldigt mysiga ut när de kommer, men de gör då ingen fluga förnär.. De ser ut som den där typiska äldre variant av missionstanter från 40 och 50-talen. Riktiga krutgummor.

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

Inlägg av David Asplund » 24 augusti 2007, 15:26

cats skrev:
Ordet sekt kommer fårn latinets Secta följe, anhang. Används om trossamfund som avskilt sig ur större trossamfund. Men också om grupp med avvikande mening inom politik eller konst e.d.
Enligt den definitionen var kristendomen en sekt när den utgick från judendomen.
Fel motsatspar. Sekt handlar mer om organisation och tillhör således "basen" medan religion mera handlar om "överbyggnad". Någon motsvarighet till sekt? Kyrka???

(Det var så här jag ville ha det. Föregående inlägg med citat är fel.) :)

Skriv svar