Har ingen aning om vad du menar här. "Utvecklingslärans" (eller evolutionsteorins) grundteser är i stort oförändrade sedan Darwins tid. Naturligtvis har de byggts på och förfinats med åren. Teorin var inte 100% korrekt då, den är det inte nu, den kommer aldrig att bli det. Ingen vetenskaplig teori kan någonsin bevisas vara 100% korrekt. Däremot kan den (och har) gång på gång bekräftats stämma bäst med alla nya observationer som gjorts. Evolutionen är i princip så nära ett faktum den kan bli. Dess exakta mekanismer däremot är föremål för debatt och har så varit sedan Darwins tid.Vlad Fodorsky skrev:Angående Darwins utvecklingslära så har jag hört att den inte är 100 % korrekt, med tanke på alla fynd och upptäckter som gjorts sen den skrevs. Att människor inte var totala apor, men att vi utvecklades ihop med apor, men hade lite egna egenskaper och så. Det ska tydligen vara bevisat.
Vad gäller just människors och övriga primaters utveckling är teoribygget vad jag vet ganska oförändrat under senare tid.. människor och övriga primater har en gemensam urform ur vilken samtliga utvecklats. Olika primater har avgrenats från huvudgrenen vid olika tillfällen (och i vilken ordning detta har skett går att fastställa ganska säkert mha gemensamma och icke gemensamma mutationer). En grafisk representation finns här:
http://www.whozoo.org/mammals/Primates/ ... logeny.htm
Med andra ord: nej, människor har inte "utvecklats ur apor". Alla nu levande apor är egna arter, och de flesta har haft en oberoende utveckling under miljontals år. Därmed är inte någon av dem identisk med den gemensamma förfader som t.ex. människor och chimpanser har, vilken i sin tur hade en gemensam förfader med gorillorna, vilken i sin tur hade en gemensam förfader med gibbonerna, vilken i sin tur hade en gemensam med gamla världens apor, etc etc.
Jag vet faktiskt inte 100% säkert om Darwin någonsin hävdade att människor utvecklats ur apor. Jag tror inte det. Däremot lade många av hans motståndare de orden (och värre) i hans mun för att misskreditera honom.