Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 3 april 2008, 19:43

halledall skrev:Den 8:e september 2007 nämnde pandersson2 en rysk myntning av droppkopek i Koknese under Ivan IV:s invasion. Denna myntning känner jag inte till och skulle vara mycket tacksam för en litteraturhänvisning för vidare studier.
Hej halledall. Din fundering om litteraturhänvisning till en ryskmyntning av droppkopeken i Koknese, jag kan inte hjälpa till med någon litteraturhänvisning. Men jag kan tipsa om Norrtälje Mynthandel och Leif som äger den, telefon dit är 0176-16826.. Sedan så finns Archie Tonkin som ger ut värderingsboken "Myntboken", telefon dit är 013-66647, han håller till i Ljungsbro utanför linköping. När det är något jag kört fast med inom numismastiken så brukar jag ringa dessa två herrar och få tips och råd,, å de är väldigt kunniga inom detta område, det är väl det jag kan hjälpa till med. :wink: :wink:

halledall
Ny medlem

Inlägg av halledall » 3 april 2008, 21:17

Hej Anders och tack för ditt svar. Tror tyvärr inte att dessa båda herrar kan svara på just denna fråga (även om de är mycket duktiga på annat). Har ägnat mycket tid åt att studera ryska droppkopek (och har också skrivit en bok om denna myntning), men har aldrig hört talas om en rysk myntning i Kokenes under Ivan IV. Däremot myntades droppkopek av koppar i Kokenes (Kokenhusen) 1659-1663 under tsar Aleksej Michailovitj, dvs. några år efter det att Kokenes hade erövrats från Sverige år 1656.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 4 april 2008, 06:01

Halledal,

jag har säkert fel om att myntningen skedde under Ivan IV. Jag tog uppgiften ur minnet efter en lettisk numismatisk bok som jag inte läst på flera år, Moneta Latvija om jag inte minns fel. Du har säkert rätt i att myntningen skedde senare, jag beklagar om jag gett dig falska förhoppningar. Jag mindes främst att myntningen skett i samband med att ryssarna invaderat landet, och Ivan IV:s invasion var då den som låg närmast i mitt minne. Jag tror nämligen att det enbart var vid ett tillfälle som droppkopek myntades, även om Koknese var myntort vid andra tillfällen för Ärkebiskopdömet.

halledall
Ny medlem

Inlägg av halledall » 4 april 2008, 12:18

Tack för information, pandersson 2. Din förklaring låter rimlig. Mig veterligen var det, precis som du säger, bara vid ett tillfälle som det myntades droppkopek i Koknese. Blev därför väldigt nyfiken på din uppgift och tänkte att jag kanske hade missat något.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 april 2008, 18:08

Nu blev jag nyfiken Halledall.. Du nämnde att du skrivit en bok i detta ämne som du nämner, är det en bok som man kan köpa eller låna på Bibblan,, För jag blev nyfiken när du skrev just detta med att du skrivit en bok,,, för jag älskar att läsa böcker om just Numismastik och även sedelböcker. :D

halledall
Ny medlem

Inlägg av halledall » 4 april 2008, 18:50

Anders,

Jag är ny på detta forum och vet inte om det är tillåtet att göra reklam här. Men eftersom du frågar så måste jag ju svara! Boken heter "Ryska droppar : den ryska myntningen 1350-1700". Den gavs ut av Kungl. Myntkabinettet år 2006 och finns att köpa i deras butik. Dessutom finns den på åtskilliga bibliotek. Mer information om boken finns här: http://www.myntkabinettet.se/notiser/ryskadroppar.htm

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 5 april 2008, 06:37

Halledall,

forumet är väl rätt positiv till egen reklam. Det finns en speciell tråd tex där medlemmar kan skriva om sina böcker. Den är klistrad i avdelningen för Historiska källor och litteratur. Skriv gärna i den om din bok. Boken låter trevlig, jag skulle gärna läsa mer, framförallt om tillverkningstekniken som jag tycker är intressant.

Avslutningsvis hälsar jag dig hjärtligt välkommen till forumet. Om jag skulle stöta på något om myntningen av droppkopek i Koknese så skickar jag ett meddelande till dig.

halledall
Ny medlem

Inlägg av halledall » 5 april 2008, 17:40

Tack pandersson2. Den "ryska" tekniken att mynta på uthamrad tråd tillämpades för övrigt också i storfurstendömet Litauen från ca 1380 till ca 1430.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 5 april 2008, 18:25

Tack för informationen om Litauens droppmyntning, den kände jag inte till. Jag har aldrig sett ett sådant mynt trots att jag alltid tittar extra på litauiska mynt, hur ser de ut? Är det den traditionella litauiska ryttaren på bild? Att man inte använt kyrilliska bokstäver tager jag för givet.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 april 2008, 18:54

halledall skrev:Anders,

Jag är ny på detta forum och vet inte om det är tillåtet att göra reklam här. Men eftersom du frågar så måste jag ju svara! Boken heter "Ryska droppar : den ryska myntningen 1350-1700". Den gavs ut av Kungl. Myntkabinettet år 2006 och finns att köpa i deras butik. Dessutom finns den på åtskilliga bibliotek. Mer information om boken finns här: http://www.myntkabinettet.se/notiser/ryskadroppar.htm
Hej Igen.. Jag ska till den kungliga huvudstaden några dagar nu i Sommar,, då ska jag passa på att gå in på myntkabinettet och kolla efter boken. Men jättetack för tipset om denna bok,, den är säkert läsvärd. :wink:

halledall
Ny medlem

Inlägg av halledall » 5 april 2008, 19:36

pandersson2 skrev:Tack för informationen om Litauens droppmyntning, den kände jag inte till. Jag har aldrig sett ett sådant mynt trots att jag alltid tittar extra på litauiska mynt, hur ser de ut? Är det den traditionella litauiska ryttaren på bild? Att man inte använt kyrilliska bokstäver tager jag för givet.
Dessa mynt finns både med den litauiska ryttaren och andra vapen. Både kyrilliska och latinska inskriptioner förekommer på mynten. För en illustrerad översikt rekommenderas artikeln "Rutenska spår i storfurstendömet Litauen och dess myntning" i Svensk Numismatisk Tidskrift, nr 3, 2007, s. 56-59. Detta nummer finns som pdf på följande adress:
http://www.numismatik.se/pdf/snt32007.pdf

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 6 april 2008, 16:54

Nu har jag verkligen blivit nyfiken på "Ryska droppar",, har själv en Rysk Kopek i min Samling ifrån Katarina den Stora`s tid.. Å, det är även det ett vackert mynt.. Ska kolla med min myntkontakter i Norrtälje och Linköping om de har någon till Salu.. För jag blev väldigt intresserad att att ha någon droppa i min samling. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 7 april 2008, 20:08

När det gäller just Ryska Kopeker, det är inte bara Ryssland som gjorde Kopeker.. Under några årtal på 1700-talet så gjordes det även ett antal Svenska varianter på den Ryska kopeken, å de var till för att den svenska krigsmakten skulle ha mynt med sej som såg Ryska ut med sej när de var på strövtåg i Ryssland. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 april 2008, 18:28

Jag har nämnt lite tidigare om enkronors sedeln som kallas för "Kotior", detta står i Wikipedia om just Kotiorna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kotia :wink:

halledall
Ny medlem

Inlägg av halledall » 15 april 2008, 18:29

Här kommer ett tips på ett mycket aktivt diskussionsforum för myntintresserade:
http://swedishcoins.net.tmpurl.com/forum/index.php
Närmare 200 medlemmar (varav ungefär hälften är aktiva) samt 2 000 inlägg inom de mest skilda numismatiska områden. Många av medlemmarna är mycket kunniga inom sina respektive specialområden. Rekommenderar ett besök!

På tal om ryska droppkopek: det förekom en svensk myntning av droppkopek under ockupationen av Novgorod 1611-1617. För med information, se till exempel: http://www.home.neab.net/gandalf/coins/ ... vgorod.htm

Skriv svar