Världens högsta inflation

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Martin Lundvall » 28 mars 2008, 11:53

Martin Lundvall skrev:Inte bättre, men annorlunda. Var gränsen för statligt inflytande ska gå är svår att avgöra och kommer troligtvis leda till att det blir politiskt. Man kan dock konstatera att staten i många fall har haft en stor betydelse för den ekonomiska utvecklingen i flera länder.
Skulle man inte helt enkelt kunna konstatera att alltihopa är helt och hållet politiskt och handlar om politisk maktkoncentration. Naturligtvis har staten ofta haft stor betydelse, men nära nog aldrig någon positiv sådan, kan faktiskt inte komma på ett enda exempel.
Utvecklingen i Sydkorea, Taiwan, Japan, Chile, Argentina och även i Europas tidiga ekonomiska utveckling berodde på att staten hade en stor betydelse. Det finns flera andra exempel där staten har haft en stor betydelse.
Med utanför de politiska kretsarna menar jag i banker och företag. Mannen på gatan har nog inte i normalfallet överhuvudtaget kännt till keynes och torde således varken accepterat eller förkastat. Däremot har säkerligen en del lösrykta floskler härstammande från keyneanism, som "efterfrågestimulering" och liknande hörts men knappats reflekterats över.
Nej, det är ju klart att inte företag och banker gillar statlig inblandning. Den tränger ju ut deras potentiella marknad, problemet är dock att företag huvudsakligen är intresserade av ekonomisk profit, en ekonomisk utvceckling gynnar givetvis företag i det långa loppet men på kort sikt så är det bättre för företag att sikta på vinst även om det kanske görs på bekostnad av gemene man. Så att säga att Keyneismen är dålig för att företag utanför den offentliga sektorn har dömt ut den tycker jag är felaktigt. Man måste ju se vilken nytta den ekonomiska politiken har haft på hela samhället, även dem som inte förstår eller orka sätta sig in i den.

/Martin

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13858
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Markus Holst » 28 mars 2008, 11:59

Kan du förklara termerna inflatuinsmynt och placeringsmynt för mig? Tyvärr förstpår jag inte mycket av kurva ändå och vad den vill visa. Någonstans torde det ju finnas en horisontell linje motsvarande guldvärdet, eller har jag missuppfattat saken?

Om jag får använda tråden som en privat frågelåda, så undra jag vad är som, enligt ditt sätt att resonera, skall motsvaras av guldmängden? Är det

- mynten i min ficka?
- nollorna på mitt bankkonto?
- värdet av samtliga mina tillgångar?

Jag kan ännu inte tillräckligt om ekonomi för att förstå hur man skall kunna ha tillväxt om det finns ett begränsat antal pengar.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 28 mars 2008, 13:38

Markus Holst skrev:Kan du förklara termerna inflatuinsmynt och placeringsmynt för mig? Tyvärr förstpår jag inte mycket av kurva ändå och vad den vill visa. Någonstans torde det ju finnas en horisontell linje motsvarande guldvärdet, eller har jag missuppfattat saken?
Placeringsmynt var mitt namn för att få ett namn på kurvan som visade KPI för den som hela tiden lyckats få tag på äkta mynt (trots att det tidvis varit illigaliserat att äga dem). Det som motsats till inflationsmynt vilket riksbankens projekt valt att kalla de med oäkta metall utspädda mynten. Detta förklarar de nog bäst själva på sin hemsida:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=26813
Markus Holst skrev:Någonstans torde det ju finnas en horisontell linje motsvarande guldvärdet, eller har jag missuppfattat saken?
Nja båda kurvorna visar KPI-utveckling, vill man ha den relativa utvecklingen för inflationsmynten får man dividera kurvorna med varandra på så vis som är gjort i tidigare inlägg.
Bild
Markus Holst skrev:Om jag får använda tråden som en privat frågelåda, så undra jag vad är som, enligt ditt sätt att resonera, skall motsvaras av guldmängden? Är det

- mynten i min ficka?
- nollorna på mitt bankkonto?
- värdet av samtliga mina tillgångar?

Jag kan ännu inte tillräckligt om ekonomi för att förstå hur man skall kunna ha tillväxt om det finns ett begränsat antal pengar.
Antalet utgivna kronor av riksbanken bör motsvara mängden guld riksbanken har i sina valv, för närvarande ca 150 ton vilket är värt ca 30 miljarder i inflationsmynt. Tyvärr är antalet utgivna kronor betydligt fler.

Sedan är jag inte helt säker på att jag anser att det skall vara så just nu och momentant. Men om man vill göra kronan värdebeständig på sikt så vore det nog det som skulle krävs.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13858
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Markus Holst » 28 mars 2008, 13:51

Nu börjar det bli intressant. Hur stor är den månatliga löneutbetalningen i landet? Hade alla kunnat få sin lön om vi nöjde oss med guldpengar?

Har du månne även koll på vad värdet av de cirkulerande mynten och sedlarna är?

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av KP-31 » 29 mars 2008, 12:09

Nej men du har kortat ned intervallet ytterligare och som jag för övrigt redan tidigare konstaterat så har det i västvärlden varit deflation de senaste åren,precis som på 30 och 70-talen, emedan det denna gång varit inflation i övriga världen. Allt räknat i guld så klart. Ur ett globalt perspektiv har guldet däremot varit tämligen stabilt, vilket för övrigt kan noteras direkt för globala varor som olja och andra råvaror vilka fortfarande kostar ungefär lika mycket i guld.

Jag ville bara visa att redan under den här korta perioden skulle konsekvenserna av guldmyntfoten ha varit så destruktiva att Sverige hade lämnat guldmyntfoten.

Jag måste dock medge att det finns länder i välden där myndigheter är så oansvarsfulla och demokratiska processer fungerar så dåligt att penningpolitik inte spelar någon konstruktiv roll. Zimbabwe är väl ett exempel på detta.

Jag hittade inte ditt inlägg om västvärldens deflation, skulle du kunna ge länken til det?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 29 mars 2008, 12:48

KP-31 skrev: Jag ville bara visa att redan under den här korta perioden skulle konsekvenserna av guldmyntfoten ha varit så destruktiva att Sverige hade lämnat guldmyntfoten.
Jaha, det var inte helt uppenbart då beviset för det tydligen implicita påståendet misslyckades tämligen fullständigt.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 29 mars 2008, 13:13

Markus Holst skrev:Nu börjar det bli intressant. Hur stor är den månatliga löneutbetalningen i landet? Hade alla kunnat få sin lön om vi nöjde oss med guldpengar?

Har du månne även koll på vad värdet av de cirkulerande mynten och sedlarna är?
De uppgifterna finns på riksbankens hemsida, jag har dem inte i huvudet.

Angående löneutbetalningar i guld så får vi först betänka att i det mycket hypotetiska fallet att världen skulle övergå till guld så skulle säkert värdet av guld öka ytterligare. De svägningar vi under 1900-talet sett kring den faktiskt förvånandsvärt stabila långsiktiga nivån har i mångt och mycket orsakats av staternas mixtrande med valutor, guldkoplingar och guldreserver. Vidare så består ju penningmängden inte enbart av pengar utgivna av riksbanken. Eftersom affärsbankerna har många insättare och låntagare lånar de ut mer än de egna pengarna eftersom de räknar med att inte alla insättare vill ta ut sina pengar samtidigt. Detta ger en kumutativ men så småning stabil effekt som växlar upp penningmängden i förhållande till den utgivna volymen. I princip skulle man väl även kunna tänka sig att riksbanken gjorde det samma, men problemet där är att riksbanken är så beroende av en enda låntagares, statens, stabilitet att det finns en överväldigande risk att alla vill ta ut sitt guld samtidigt när man ser att staten missköter sig. Det är i princip det som hänt när guldmyntfötter släppts. Dessutom är samspelet mellan riksgäld och riksbank här inte helt enkelt. Staten är huvudman för båda, den stora skillnaden är att riksbanken lånar utan ränta, beträffande sedlarna, och med låg ränta på konton över natten. Har man guldmyntfot skulle alla dessa långivare principiellt ha rätt att ta ut sitt guld momentant. Riksgälden däremot lånar på fasta tider och till högre ränta och man får vänta tills växlarna respektive obligationerna löper ut. Men när man ser att statens guld och intäkter under löpperioderna inte kommer att räcka till allt, vad gör man då? Svaret har tyvärr historiskt blivit att staten konfiskerat guldet för alla. Med andra ord förtroendebasen för riksbanken som utställare av sedlar på guldreserven är försvinnande låg. Enda lösningen är kanske att verkligen prägla mynt i klingande guld som kan behållas av den rättmätige ägaren i det fall staten missköter sig igen, men det är kanske inte alltid så praktiskt?

Alternativt så gör man det lättare att handla i certifikat utställda från oberoende och i flera stater, men under övervakning, förvaltat guld samt slopar riksbankens penningmonopol. Men det kommer förstås inte att ske under överskådlig framtid. Den hypotetiska valutan skulle dock bli mycket stabil.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av KP-31 » 29 mars 2008, 16:52

Olof Trätälja skrev:
KP-31 skrev: Jag ville bara visa att redan under den här korta perioden skulle konsekvenserna av guldmyntfoten ha varit så destruktiva att Sverige hade lämnat guldmyntfoten.
Jaha, det var inte helt uppenbart då beviset för det tydligen implicita påståendet misslyckades tämligen fullständigt.
Så du menar att deflationen på 49 % är helt ok??????

Keynes:

"Either the government’s announcement is believed and the future is discounted immediately in the rate of exchange, in which case we suffer all the elements of a violent and sudden deflation; or else the government’s announcement is disbelieved, or only half believed, in which case we have a slow movement with the expectation of a further movement in the same direction, the effect of which on trade and employment hardly bears thinking about. As soon as the business world has good reason to believe that prices are likely to fall, no course is open to it except to contract its engagements, draw in its horns, and go out of business as far as may be until the funeste process is over…"

"In no other way than by the deliberate intensification of unemployment. The object of credit restriction… is to withdraw from employers the financial means to employ labour at the existing levels of prices and wages. The policy can only attain its end by intensifying unemployment without limit, until the workers are ready to accept the necessary reduction in money wages under the pressure of hard facts…. Deflation does not reduce wages ’automatically’. It reduces them by causing unemployment. The proper object of dear money is to check an incipient boom. Woe to those whose faith leads them to use it to aggravate a depression!"

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 29 mars 2008, 17:50

KP-31 skrev:
Olof Trätälja skrev:
KP-31 skrev: Jag ville bara visa att redan under den här korta perioden skulle konsekvenserna av guldmyntfoten ha varit så destruktiva att Sverige hade lämnat guldmyntfoten.
Jaha, det var inte helt uppenbart då beviset för det tydligen implicita påståendet misslyckades tämligen fullständigt.
Så du menar att deflationen på 49 % är helt ok??????

Keynes:
Keynes citat? -varför inte köra några av Marx också när du ändå är i farten? Jag trodde ämnet var ekonomisk historia och inte den politiska retorikens historia.

I övrigt så har deflationen inte varit 49%. Dvs om man använder normal terminologi och talar om årsvis deflations/inflationstakt. Historiken ser ut som följer, 2000 deflation 2,4%, 2001 deflation 10.8%, 2002 deflation 12,1 %, 2003 varken inflation eller deflation 0,0%, 2004 inflation 9,6%, 2005 deflation 18,4 %, 2006 deflation 13,1%, 2007 deflation 2,7%.

Detta gäller givetvis oavsett om man inte vill se den och gömmer sig bakom inflationsmynt eller om man tittar på underliggande rörelse. Så jag frågar dig igen vad det är för fantastisk fördel med att gömma den deflation som faktiskt finns bakom inflationsmynt.

Att hantera en synlig deflation är inte svårt det kräver bara två saker, dels en acceptans för att lönesänkningar syns, dels en amorteringsplan vid långivning till insolventa låntagare som tar höjd för tänkbar deflation och inte som idag att bankerna nöjer sig med att låntagarna nätt och jämnt klarar räntan. Fördelen är uppenbar, man slipper överraskningar som upplevda höjda bensin och stålpriser på grund av att inflationsmynten tappar värdre. En upplevelse som kan vara nog så besvärlig för de som inte har någon marginal för detta samtidigt som de inte har amorterat ner tex huslån. Men en än större fördel är givetvis att de som faktiskt sparar istället för att förköpa sig slipper se sina besparingar bortinflationerade. Men det är klart enligt keynes är det ju bäst att staten lägger beslag på alla besparingar....

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av KP-31 » 30 mars 2008, 10:39

Keynes citat? -varför inte köra några av Marx också när du ändå är i farten? Jag trodde ämnet var ekonomisk historia och inte den politiska retorikens historia.

Detta gäller givetvis oavsett om man inte vill se den och gömmer sig bakom inflationsmynt eller om man tittar på underliggande rörelse. Så jag frågar dig igen vad det är för fantastisk fördel med att gömma den deflation som faktiskt finns bakom inflationsmynt.
Jag citerade Keynes eftersom han är förra seklets viktigaste ekonomist. När det gäller deflationens farlighet är hans åsikter nästan universalt accepterade bland ekonomisterna. Ett tecken på detta är att (mig veterligen) alla centralbanker som har ett inflationsmål, har implicit eller explicit ett osymmetriskt inflationsmål. Dvs. man tolererar låg inflation men inte deflation.

Orsaken till det att jag föredrar aktiv penningpolitik är att på det sättet slipper man onödig deflation och arbetslöshet. Dessutom är guldpriset ingen fetisch för mig.

Jag förstår inte riktigt varför man skall mäta priser i guld. Likaväl skulle man kunna mäta priser i olja, tvättmaskiner, bilar, ekorre skin, telefonsamtal osv. Är det inte bättre at titta på helheten dvs någon form av varukorg(typ kpi)?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 30 mars 2008, 12:11

KP-31 skrev:Jag citerade Keynes eftersom han är förra seklets viktigaste ekonomist. När det gäller deflationens farlighet är hans åsikter nästan universalt accepterade bland ekonomisterna.
En idéologisk trosfråga med inslag av personkult således istället för något resonemang.
KP-31 skrev:Ett tecken på detta är att (mig veterligen) alla centralbanker som har ett inflationsmål, har implicit eller explicit ett osymmetriskt inflationsmål. Dvs. man tolererar låg inflation men inte deflation.
De centralbanker som har inflationsmål, vilket är långt ifrån alla ,många har valutamål, har det därför att de har blivit politiskt ålagda att ha det. De bakomliggande skälen kan vi förstås spekulera i men främst torde det vara för att begränsa ansvaret för bevarandet av sedlarnas värde liksom ansvaret för staternas statsskulder. Dessutom är förtroendet för staternas bankverksamhet idag så lågt att man knappast har så många alternativ.
KP-31 skrev:Orsaken till det att jag föredrar aktiv penningpolitik är att på det sättet slipper man onödig deflation och arbetslöshet.
Det finns inga som helst belägg på att inflationstakt/deflationstakt påverkar arbetslösheten, tvärt om är motsatsen bevisad i så stor mån man kan tala om bevis i ekonomisk vetenskap. Påståendet att deflation i sig leder till arbetslöshet är endast politisk retorik i form av keyneanskt snömos.
KP-31 skrev:Dessutom är guldpriset ingen fetisch för mig.

Jag förstår inte riktigt varför man skall mäta priser i guld. Likaväl skulle man kunna mäta priser i olja, tvättmaskiner, bilar, ekorre skin, telefonsamtal osv. Är det inte bättre at titta på helheten dvs någon form av varukorg?
Guldets fördel ligger i att det har bevisat sig vara det mest stabila i förhållande till den sammanlagda globala prisbilden, det har vad jag vet inte något av dina exmpel. Inte heller klarar de nationella KPI-indexen det ty de är just nationella vilket är kärnan. Nu är det ju enklare att se till historien vilket är det vi skall ägna sig åt här. Men det torde vara en rimlig gissning, för att inte säga gränsande till säkerhet att om de nationella priserna i väst fortsätter att falla och de nationella valutorna med det och dessutom 2% till, så kommer folk att flytta sina tillgångar till säkrare placeringar som guld om inte de lokala räntorna stiger så att de kompenserar för valutornas försämrande värden. Än mer så om valutafallen tilltar, men redan nu har centralbankerna tvingats börja höja räntorna även om det inte har synts så mycket på marknadsräntorna. Resultet bör alltså bli högre räntor, det går inte att lura marknaden i längden och vad har man då vunnit? Jag kan inte se att man vunnit någonting, däremot kvarstår många av nackdelarna. Dessutom är höga räntor i kombination med en inte allt för god konjunktur är inte särskilt bra i sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av varjag » 30 mars 2008, 12:51

Jag ar antagligen idiot daa jag inte fattar vikten av kopplingen till guld - som det talats saa mycket om har. Det totala 'vardet' av allt tackat guld i hela varlden som ligger undangomt som s.k. 'reserver' - kan ju rimligtvis inte utgora mer an naagon enda procent (om ens det?) - av det totala 'vardet' av de sedlar och mynt som finns i omlopp. Och som ar nodvandiga for att haalla ekonomierna i gaang paa grasrotsnivaan. Jag gissar vidare - att de s.k. 'krediter', alltsaa laan, som finansvarlden gett - totalt vida overstiger det totala vardet av alla myntade och tryckta valutor - i hela varlden. Laanen - ar ju forhoppningen - att laantagarna skall 'skapa de pengar som inte fanns' nar laanen gavs......Helt enkelt vaxlar paa framtiden. Ett korthus? Absolut! Hyperinflation en losning? Mojlig - men den drabbar arliga grasrotter mycket varre an laanesvindlare. De forra blir ruinerade - de senare skuldfria....Vad gora?..om naagonting?.....Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av tryggve » 30 mars 2008, 13:19

Detta kanske har postqats redan, men detta är de officiella statliga guldreserver som finns inrapporterade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Official_gold_reserves
Sverige ligger på plats 22 med ca 150 ton guld, och det är väl då riksbankens guldreserv som avses där.

Detta kan man också observera:
"In 2001, it was estimated that all the gold ever mined totalled 145,000 tonnes."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av varjag » 30 mars 2008, 13:59

Tack Tryggve for posten och lanken....
Det innebar UNGEFAR, att 82% av allt guldet som naagonsin funnits under manniskans historia - hamnat i smycken, guldtander och industri. Resten (bortsett fraan smaa privatsamlare...) ar futtiga c;a 27 000 ton i nationalreserver och bankvalv - antagligen vad som finns att 'backa upp' finanssystemet. Well - 27000 ton guld laater mycket - men blir bara ungefar 39-40 topplastade containers med varan. (Forsok inte lyfta dem - dom vager omkring 700 ton var.....).

Att 40 containers av gulmetall - skulle kunna vara avgorande/losningen - for varldens ekonomi - finner jag utopiskt....Varjag

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av KP-31 » 30 mars 2008, 15:41

Olof Trätälja skrev: De centralbanker som har inflationsmål, vilket är långt ifrån alla ,många har valutamål, har det därför att de har blivit politiskt ålagda att ha det. De bakomliggande skälen kan vi förstås spekulera i men främst torde det vara för att begränsa ansvaret för bevarandet av sedlarnas värde liksom ansvaret för staternas statsskulder. Dessutom är förtroendet för staternas bankverksamhet idag så lågt att man knappast har så många alternativ.

Guldets fördel ligger i att det har bevisat sig vara det mest stabila i förhållande till den sammanlagda globala prisbilden, det har vad jag vet inte något av dina exmpel. Inte heller klarar de nationella KPI-indexen det ty de är just nationella vilket är kärnan. Nu är det ju enklare att se till historien vilket är det vi skall ägna sig åt här. Men det torde vara en rimlig gissning, för att inte säga gränsande till säkerhet att om de nationella priserna i väst fortsätter att falla och de nationella valutorna med det och dessutom 2% till, så kommer folk att flytta sina tillgångar till säkrare placeringar som guld om inte de lokala räntorna stiger så att de kompenserar för valutornas försämrande värden. Än mer så om valutafallen tilltar, men redan nu har centralbankerna tvingats börja höja räntorna även om det inte har synts så mycket på marknadsräntorna. Resultet bör alltså bli högre räntor, det går inte att lura marknaden i längden och vad har man då vunnit? Jag kan inte se att man vunnit någonting, däremot kvarstår många av nackdelarna. Dessutom är höga räntor i kombination med en inte allt för god konjunktur är inte särskilt bra i sig.
Poängen är att de centralbanker (Fed, BoE, ECB, Riksbanken osv. osv...) som har ett inflationsmål har ett osymmetriskt inflationsmål. Vilket bevisar att Keynes åsikter om deflationen är allmänt accepterade. Du kan konstatera samma sak genom att öppna nästan vilken som helst skolbok som handlar om ekonomi. Börja med wiki-pedia http://en.wikipedia.org/wiki/Deflation_(economics)

Varför behövs den någon international fokus? Svenskarna konsumerar och arbetar i Sverige. Det är helt irrelevant för dom att bananpriser i guld har stigit med XX procent i Bangladesh.

När det gäller inflationstakten och arbetslösheten finns det mycket bevis för korrelationen...Därför sänker centralbankerna typiskt räntorna under recessionen och jämkar ekonomiska cykler på det sättet.
“Like the expectations-augmented Phillips curve, the New Keynesian Phillips curve implies that increased inflation can lower unemployment temporarily, but cannot lower it permanently. Two influential papers that incorporate a New Keynesian Phillips curve are Clarida, Galí, and Gertler (1999) and Blanchard and Galí (2007).” http://en.wikipedia.org/wiki/Phillips_curve

Skriv svar