Jag tar mig friheten att flytta om ett stycke...
Den stegrande kamelen skrev:Bara för att inte min bevekelsegrund till detta inlägg skall missförstås så vill jag påpeka att jag själv är ateist. Jag har bara väldigt svårt för översitteri och förtryck av oliktänkande.
...och ändå kan du acceptera religion, som ju så ofta varit (och fortfarande är) själva definitionen på översitteri och förtryck av oliktänkande?
Den stegrande kamelen skrev:B Hellqvist skrev:Vi behöver inte tron på något övernaturligt väsen
Tala för dig själv.
Du behöver det inte. Andra upplever uppenbarligen att de behöver det. I en existens vars centrala faktum är att den oundvikligen kommer att ta slut är det väl inte konstigt om en del söker tillflykt i en teori om att det följer något därefter. Förtjänar de att hånas för det?
Så du är den typen av ateist som tycker att "jag tror inte på de där vidskepligheterna, men uppenbarligen finns det personer som behöver en övernaturlig krycka i livet, och vem är jag att ifrågasätta deras rätt till det"? Jag kan väl i och för sig sträcka mig till att folk kan få ha sina privatreligiösa föreställningar så länge de inte stör någon annan, och i vissa fall kan ett destruktivt beteende (missbruk, kriminalitet, psykiska besvär) brytas när någon "finner gud". Religionen kan fungera som ett stöd för sådana personer, men det är som sagt en övernaturlig krycka som inte har något riktigt fäste i verkligheten, och som därför kan orsaka stor skada den dag personen genomgår en troskris.
Den stegrande kamelen skrev:Och att någon som debatterar här utifrån ett troende perspektiv inte behöver mötas med respekt, eftersom det finns andra som också är troende som gjort sig skyldiga till det ena eller det andra, det är ett så dumt resonemang så man häpnar över att alls hitta det på Skalman, och än mer över att det kommer från en annars så sansad avsändare.
Frågan var ursprungligen "Finns Gud?" Ingen har lyckats prestera några bevis för det, trots uppmaningar, mer än argument i stil med "jag tror på gud för att jag lärt mig tro på gud", "något som funnits så länge måste ju ha substans", "majoriteten av jordens människor är religiösa; skulle de ha fel?", "gud är kärlek/energi/universum", etc. Skulle inte sådana argument vara värda att ifrågasätta i starka ordalag? Är det OK att acceptera folks tro "på en högre makt", men sparka bakut när någon drar paralleller med tomten, rosa enhörningar, flygande spaghettimonster, o.s.v.? Vem avgör att en uppfattning om övernaturliga väsen är mer legitim och "fin" (= ej OK att ifrågasätta) än någon annan?
Den stegrande kamelen skrev:Vad är det egentligen med just religion som gör så många människor så uppretade att de närmast faller över sig själva i ivern att uttrycka sitt avståndstagande och sitt förakt? Är det kanske en överdriven, närmast ryggradsbetingad motreaktion mot den dogmatiska och inte ifrågasättbara kristna dominansen som rådde tidigare? Den dörren har blivit så till den grad uppsparkad för så pass länge sedan nu att man kan tycka att reaktionen borde ha lagt sig lite.
Den kristna dominansen må vara knäckt i Sverige, men frågan gäller inte bara kristendomen eller Sverige. Jag är förvånad att du har ett så snävt perspektiv. Skapar inte religionerna dagligt elände för miljontals människor varje dag? Står inte de "nya" religionerna i Sverige i vägen för integreringen av invandrare, samt deras möjligheter att åtnjuta samma fri- och rättigheter som andra svenska medborgare? Är t.ex. kristendomens dominans något från förr, eller försöker den fortfarande påverka samhället? Ta en titt på
fundamentalistiska kristna hemsidor och se hur de försöker påtvinga sin syn på vad som skall läras ut i skolorna. Vi har en konflikt i Irak, som till stor del verkar ha startats på religiösa bevekelsegrunder; både Bush och Blair är ju bekännande kristna - ska nationers ledare (i vissa fall med tillgång till kärnvapen) få blanda ihop sin privata livsåskådning med något som borde vara helt sekulärt?
För att avrunda, så gjorde jag en sökning efter gud... i den här diskussionstråden.
Forumets sökfunktion, sökord 'gud' skrev:
Information
Inga träffar hittades.
Återgå till avancerad sökning
Frågan om på gud(arnas) existens får väl med detta anses vara besvarad!