Jehovas Vittnen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 6 augusti 2007, 19:01

Men det är väl som jag skrev i ett tidigare inlägg här, att var och en blir salig på sin tro.. Ja, just detta med att de går runt å gör sina missionsrundor, är ju deras sätt att bli salig på tron.. Men visst är det så att har man kanske inte samma inställning som de har oavsett om de är Jehovas vittnen eller pingstvänner, så kanske man tycker att det kan vara lite besvärande när de vill komma på missionsbesök.. Men jag är inte ateist, för det är modigt änndock av dom som tror på något med en religion att våga stå för det.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 8 augusti 2007, 08:27

Jo, Jehovas Vittnen anser att det står klart och tydligt i Bibeln att Jorden är rund. Han hänger Jordens rund på tomma intet (Och nu har Fan citerat Bibeln, om ni ursäktar uttrycket, men jag har ingen Bibel tillhanda här, men någonting ditåt är det.).

Och dessutom anser de att Jesus hängdes på en påle, och inte på ett kors. Men den romerska bestraffningsmetoden med korsfästelse är väl välkända historiska fakta, vad jag vet. Detta baserar de även på ett (eller möjligen ett par) bibelställen där ordet påle används istället för kors.

Håhåjaja, bibeln går sannerligen att dela i smådelar, som atomen, eller hur? Och alla har sin tolkning.

Cheers.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 8 augusti 2007, 10:06

Jag upplever mycket av det som JV står för som ett sätt att alienera sina medlemmar inför omvärlden så att de ska knytas hårdare till rörelsen?

Det finns också en stor skillnad tycker jag på JV och alla andra rörelser som aktivt missionerar genom dörrknackning t ex Mormonerna och Pingströrelsen. JV är så totalt övertygade om att det har rätt, en diskussion eller ett samtal med dem är därför omöjlig. Det handlar bara om att de ska bevisa att de vet mer och att de har rätt och inte ett sätt att värva en mer stabil människa in i rörelsen. I fallet Mormonernas missionärer, som jag diskuterat mycket med pga att jag bott granne med dem, och pingstvänner, som jag känner, så går det att diskutera och föra ett riktigt samtal t ex om tvivel.

(Nu har inte JV varit och hälsat på hos mig på bra många år. Tror att det hänger ihop med att jag blev frimurare, varför skulle de annars vid åtm två tillfällen hälsa på i alla hus i området utom mitt? Och det stämmer med vad andra bröder säger.)

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 8 augusti 2007, 16:08

Dalmas skrev:
(Nu har inte JV varit och hälsat på hos mig på bra många år. Tror att det hänger ihop med att jag blev frimurare, varför skulle de annars vid åtm två tillfällen hälsa på i alla hus i området utom mitt? Och det stämmer med vad andra bröder säger.)
Menar du att de har en lista på frimurare och på så sätt kan undvika dem? 8O Var får man en sådan om man skulle vilja sälja något till frimurare? :wink:

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 8 augusti 2007, 16:43

Finns dels en tjock bibba med alla Sveriges frimurare som jag antar går att beställa från stamhuset. Varje enhet inom frimureriet ger dessutom årligen ut matriklar över "sina" frimurare.

Fast NIX-överenskommelsen gäller nog även för frimurare.;)

Tigranes
Medlem

Inlägg av Tigranes » 8 augusti 2007, 16:46

Jo, Jehovas Vittnen anser att det står klart och tydligt i Bibeln att Jorden är rund. Han hänger Jordens rund på tomma intet (Och nu har Fan citerat Bibeln, om ni ursäktar uttrycket, men jag har ingen Bibel tillhanda här, men någonting ditåt är det.).
Står i Jobs bok i GT. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 8 augusti 2007, 18:34

Jag jobbar med en kille som är Mormon, å det är ju kännt att dessa mormoner vill gärna missionera.. Men denna kille på jobbet, han gör då inget väsen av sej att han är mormon... Men istället har han en rolig kommentar, en sann kristen ser att jag är Kristen (Mormon)..
För han gör skillnad på jobb och fritiden, för på fritiden kan han missionera.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 augusti 2007, 20:56

Antiscamp skrev:Jo, Jehovas Vittnen anser att det står klart och tydligt i Bibeln att Jorden är rund. Han hänger Jordens rund på tomma intet
Som en god vän som undervisar i bibelvetenskap och sitter i bibelkommissionen påpekar står det också i Bibeln att jorden är fyrkantig (i och med att det står om dess fyra hörn), men mig veterligt har ingen kristen grupp hittills drivit den frågan ... :wink:
Antiscamp skrev:Och dessutom anser de att Jesus hängdes på en påle, och inte på ett kors. Men den romerska bestraffningsmetoden med korsfästelse är väl välkända historiska fakta, vad jag vet. Detta baserar de även på ett (eller möjligen ett par) bibelställen där ordet påle används istället för kors.
För de flesta andra är det just ingen skillnad - ett kors är en påle med en tvärbjälke för armarna, och innan man hänger på tvärbjälken (som enligt många var den del av korset Jesus själv bar på Golgata) står där alltså bara en påle.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 8 augusti 2007, 21:08

Jag har en bild hemma från Pragborgens kapell. Där är Kristus upphäng på en påle. Tog ett foto av det eftersom det var så ovanligt att se honom hängande på en sådan i en kyrka
Bilagor
jesusbild.JPG
jesusbild.JPG (13.63 KiB) Visad 3033 gånger

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 8 augusti 2007, 23:58

Dalmas skrev:Jag upplever mycket av det som JV står för som ett sätt att alienera sina medlemmar inför omvärlden så att de ska knytas hårdare till rörelsen?

Det finns också en stor skillnad tycker jag på JV och alla andra rörelser som aktivt missionerar genom dörrknackning t ex Mormonerna och Pingströrelsen. JV är så totalt övertygade om att det har rätt, en diskussion eller ett samtal med dem är därför omöjlig. Det handlar bara om att de ska bevisa att de vet mer och att de har rätt och inte ett sätt att värva en mer stabil människa in i rörelsen. I fallet Mormonernas missionärer, som jag diskuterat mycket med pga att jag bott granne med dem, och pingstvänner, som jag känner, så går det att diskutera och föra ett riktigt samtal t ex om tvivel.

Tyvärr har du rätt :(

Och ja, det är svårt att diskutera med dem. Ta min far, tex. Stört omöjligt att prata om religion. Han har rätt, basta.

Tigranes
Medlem

Inlägg av Tigranes » 9 augusti 2007, 14:40

Som en god vän som undervisar i bibelvetenskap och sitter i bibelkommissionen påpekar står det också i Bibeln att jorden är fyrkantig (i och med att det står om dess fyra hörn), men mig veterligt har ingen kristen grupp hittills drivit den frågan ...
Påståendet att de kristna fick folk att tro att jorden är platt är en myt. Dick Harrison har skrivit i den boken som handlar om uppfattningar om rummet att T i O kartorna var ideologisk-religiösa vari Jerusalem fanns i centrum. Det skall vara ett påfund från okunniga att påstå att folk på medeltiden inte visste att jorden var rund (Columbus trodde ju det och blev inte bränd som kättare). Däremot har kristna hävdat den geocentriska världsbilden och människan som skapelsens krona.

Tigranes
Medlem

Inlägg av Tigranes » 9 augusti 2007, 14:42

Jag har en bild hemma från Pragborgens kapell. Där är Kristus upphäng på en påle. Tog ett foto av det eftersom det var så ovanligt att se honom hängande på en sådan i en kyrka
I GT:s profetiska böcker står det om en man som kristna tolkar som Jesus skulle hängas på en påle. Kommer på rak arm inte ihåg vilken, men det tas som intäkt för att GT förebådar Kristi död.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 9 augusti 2007, 14:54

Tittar man på JV ur de fyra A:na
- Aggression (intern kritik accepteras inte)
- Aversion (mot utomstående)
- Alienation (stänger av samhället utanför)
- Absolut sanning.

Så kan man nog säga aggressionen finns där, bl a ska trostvivel bekämpas hårt och även absolut sanning. JV är delvis alienerade men har inte så mycket aversion mot omvärlden om man bortser från "döpta avhoppare".

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 augusti 2007, 22:34

Tigranes skrev:Påståendet att de kristna fick folk att tro att jorden är platt är en myt. Dick Harrison har skrivit i den boken som handlar om uppfattningar om rummet [...]
Skapelsens geografi heter den, närmare bestämt.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 augusti 2007, 12:31

Dalmas skrev:

Det var intressant! Har JV även andra kategorier av 'evigt förtappade' på sina besökslistor? Varjag

Skriv svar