Islams Jihad var ett svar på Korstågens agression

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Islams Jihad var ett svar på Korstågens agression

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 juni 2004, 17:55

sternschild skrev:
Dûrion Annûndil skrev:De historiska källorna stödjer inte en sådan slutssats. (avbildningar i hellenistisk och romersk tid som är mer naturtrogna ser ut som den nutida befolkningen. Kvinnor avbildas oftast av stilistiska skäl med vitare hy, och högre klasser vill över lag visa att de inte arbetar i solen likaså.)
Vi verkar inte titta på porträtten Djinghis la in med samma bildupfattning. För mig ser mumieporträttet mer ut som en grek än vad kopterna av idag gör.

/E.S.
Jag tolkade Djinghis bilder på de två kopterna överst som att de knappast ser annorlunda ut en medelbefolkningen i Egypten (man skulle inte se någon skillnad, vilket dock Habsburg hävdade), medan porträttet därunder skulle kunna vara vilken arab som helst idag (Bin-Laden tillexempel). Andra porträtt från antiken visar samma sak - du skulle inte se någon skillnad från befolkningen idag.

Dessutom går det inte att se någon skillnad på figurerna på grekisk svartfigurig eller rödfigurig keramik och de människor som lever runt Medelhavet idag om det inte vore för rustningar och annat i klädesväg. Så var Habsburg svamlar om vet jag inte, eftersom detta är källorna vi har över hur människor såg ut tidigare. Osteologiska källor ger inget annat vid handen heller.

-Dan

sternschild
Tidigare medlem

Inlägg av sternschild » 10 juni 2004, 02:46

Som vanligt kommer dem ultimata sanningarna från herr "Dûrion Annûndil" Hans totala säkerhet i tom estestiska upfattningsfrågor är fulkomligen förstummande. För att undvika att bli kallad rasist om jag har andra ideer om vad araber på mumiebilder ser ut som undviker jag att utala mig vidare !!!

/E.S.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 juni 2004, 16:01

sternschild skrev:Som vanligt kommer dem ultimata sanningarna från herr "Dûrion Annûndil" Hans totala säkerhet i tom estestiska upfattningsfrågor är fulkomligen förstummande. För att undvika att bli kallad rasist om jag har andra ideer om vad araber på mumiebilder ser ut som undviker jag att utala mig vidare !!!

/E.S.
:) Ja, jag är en Besserwisser, det måste jag erkänna!

Vad jag menade var att jag tror att både jag och Djinghis tolkade den tecknade bilden underst som att den skulle mycket väl kunna tolkas som vilken arab som helst idag. Tänk dig ett arabiskt huvuddok på huvudet?

Min åsikt i ämnet kommer förstås av att jag händelsevis studerat antik konst (både grekisk och hellenistisk/romersk, vilket porträttet faller under).
Sen är ju konst alltid en tolkningsfråga, så inga rasistanklagelser från mig inte!

Habsburgs argument tolkade jag dock som kommande från någon som inte studerat "bevisen" (araber, och antik konst, för inte var det foton från 500-talet han menade?) ordentligt. Jag råkar ha läst liknande argument på sidor som hävdar den ariska rasens världstäckande storhet tidigare (exempel uteblir dock av forumregelskäl). Inte för att anklaga Habsburg, snarare för att slå föreställningar ur hågen om man händelsevis läst någonting som utan reflektion förefaller vetenskapligt.

Mvh -Dan

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 21 juni 2004, 15:25

Kul att myten om att alla "araber" är ättlingar till Muhammeds stam är så vanlig nuförtiden , undrar vad det beror på...

Precis som Djinghis Khan och Dûrion Annûndil skriver så är det omöjligt att veta hur befolkningen i arabvärlden såg ut för 700-år sedan , att påstå att Kopter är ljusare än dom "arabiska" egyptierna och att det beror på att araberna utförde massmord på alla ickearabiska folkslag är bara löjligt , speciellt i fallet Egyptien.

Jag har trots allt varit i Egypten och sett att lokalbefolkningen ser väldigt olika ut , det finns svarta , bruna och ganska ljusa egyptier och alla dessa kallar sig araber eller egyptier , vissa undantag finns t.ex vissa beduinstammar som ser sig som nationslösa.

Just kopter kallas ibland för äkta Egyptier och utgör c:a 10 % av Egyptiens befolkning , att dom kallas äkta egyptier beror på att Koptiska är en nyare variant av fornegyptiska men detta språk används nästan bara i religiösa sammanhang.
Man kan dessutom konvertera till koptisk kristen om man är "arab" eftersom Kopt inte är en folkgrupp utan en religion , dvs en variant av kristendomen.

Det finns kopter i stora delar av dom omgivande länderna och det finns c:a 35 000 000 kopter i Etiopien till skillnad mot Egyptens c:a 7 miljoner.
Alla som sett en etiopier vet att dom sällan är speciellt vita utan snarare ganska svarta , undantag finns.

Om man går in på Egyptens så kallade "araber" så vet alla som läst historia att Egypten erövrades av araberna vars styrkor på den tiden till stor del utgjordes av ickearaber , senare styrdes landet av dom turkiska osmanernas slavsoldater = mamluckerna som bestod av alla möjliga sorters människor.

Några exempel : Kairos grundare och den mest kände "arabiska" krigare Saladin var Kurd och Egyptiens sista kung i början av 1800-talet Ali Muhammed var Alban.
Alltså kan man utan tvivel säga att dagens befolkning består av ganska få "riktiga" araber utan landets befolkning är en kombination av många olika folkslag som p.g.a arabernas gamla erövring talar arabiska.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 22 juni 2004, 12:19

Bara en liten anmärkning: Det koptiska språket räknas som utdött precis som latin och sanskrit. Det används till mässor och som liturgiskt språk inom den koptiska kyrkan, men ingen har haft koptiska som modersmål sedan 1700-talet. Egyptens kristna talar arabiska precis som resten av befolkningen

/Mikael

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 24 juni 2004, 23:36

Djinghis Khan
Bara en liten anmärkning: Det koptiska språket räknas som utdött precis som latin och sanskrit. Det används till mässor och som liturgiskt språk inom den koptiska kyrkan, men ingen har haft koptiska som modersmål sedan 1700-talet. Egyptens kristna talar arabiska precis som resten av befolkningen
Bara för att vara en besservisser : på 1800-talet talades det tydligen koptiska hos en del av den kristna befolkningen , Jean Francois Champillon använde nämligen ett antal koptisktalande egyptier när han försökte översätta Rosettastenen.

Det är ganska tragiskt att se hur enormt vanligt det är att ( som jag trodde relativt välutbildade ) svenskar och andra västerlänningar har en bild av att befolkningen i Mellanösterregionen består av nästan uteslutande islamistiska fundamentalister och att dom kristna "araberna" bosatt sig i t.ex Israel eller är förtryckta och tvångskonverteras i sina hemländer.

Faktum är att ALLA kristna överhuvud i regionen bor i arabländer och ingen enda bor i Israel , åtminstone känner inte jag till någon.
I den palestinska delen av Jerusalem residerar 3 ortodoxa patriarker och ett otal ärkebiskopar och "vanliga" biskopar för dom flesta kristna riktningar.
Det finns mig veterligen inte ett enda "arabland" där det bara bor muslimer utan det finns kristna samfund över hela Arabvärlden.
T.ex Libanon som svensk media nästan undantagslöst rapporterar om när Hizbollah eller andra islamistiska eller palestinska nationalistiska organisationer utför attentat mot Israel eller Israel bombar libanesisk mark finns det c:a 40 % kristna och dom har lika mycket politisk makt som muslimerna.
Resetidningen Vagabond hade ett stort reportage om nöjeslivet i Beirut som nu har börjat ta fart igen , sprit serveras i barer och restauranger och kvinnor går utan slöja och med korta kjolar och sminkar sig , detta gäller givetvis inte alla troende muslimer som även i Sverige bär slöja...

T.o.m Iraks utrikesminister på Saddamtiden Tarek Aziz är assyrisk Katolik vars kyrkas överhuvud ligger i Bagdad , en av deras kyrkor ligger för övrigt granne med den svenska ambassaden i Bagdad.

I Syrien som är känt som en hård islamistisk stat bor det nästan 1,5 miljoner kristna och det finns en mängd kyrkor och det 1500 år gamla St George Al-Humayrah-klostret är ett av Syriens främsta turistmål och har ett aktivt klosterliv där dom tar emot kristna pilgrimer och turister.

Vad jag vill säga med detta långa inlägg är att man ska inte tro att bilden i massmedia är den enda "rätta" utan det finns många dimensioner som aldrig tas med p.g.a att det inte säljer lösnummer eftersom det inte passar in dagens populistiska bild av dom "andra".
Vi har väl alla träffat någon enstaka svensk som inte stämmer in på schablonbilden av svenskar i utlandet , d.v.s blyga och inåtvända tills brännvinet kommer fram ( om det är en svensk man ) , blond , blåögd och knullar allt och alla ( om det är en svensk kvinna ).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 juni 2004, 09:45

wreezig skrev:Faktum är att ALLA kristna överhuvud i regionen bor i arabländer och ingen enda bor i Israel , åtminstone känner inte jag till någon.
Jag råkar av en händelse känna åtminstone en kristen arabisk israel. :) Jag tror familjen var katoliker förut, men nu är åtminstone han baptist.

-Dan

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 juni 2004, 09:52

Dûrion Annûndil
Jag råkar av en händelse känna åtminstone en kristen arabisk israel. Jag tror familjen var katoliker förut, men nu är åtminstone han baptist.
At det finns kristna israeler känner jag till men det saknas fortfarande kyrkliga överhuvud i Israel , kan bero på att bl.a Betlehem ligger på den palestinska sidan.

Är inte baptister någon slags amerikansk protestantisk avart?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 juni 2004, 13:20

Ah, överhuvuden. Jag missförstod och trodde du menade över huvud taget...

Baptismen är kommen ur Anabaptismen på 1500-talet. Baptismen är en protestanisk frikyrklig rörelse, ett samlingsnamn för de rörelser numera som avvisar barndopet (man måste vara vuxen för att själv kunna välja att döpa sig tycker de). 1609 grundades den första församlingen i Amsterdam, men den fick mycket spridning just i England och sedan Nordamerika. Det finns ju mycket amerikanskt inflytande i rörelsen numera... Han jag känner studerade på något slags ungdomsläger i England.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 juni 2004, 13:34

Dûrion Annûndil
Jag skriver överhuvud som översättning på engelskans Patriarch , är termen Patriark korrekt på svenska?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 juni 2004, 14:59

wreezig skrev:Dûrion Annûndil
Jag skriver överhuvud som översättning på engelskans Patriarch , är termen Patriark korrekt på svenska?
Nej, det var bara böjningen som gjorde att jag tolkade det så i en snabb genomläsning. Gramatiskt så blir det överhuvuden i plural. Inte petnoghet från min sida alltså, utan bara ett missförstånd. :)

sternschild
Tidigare medlem

Inlägg av sternschild » 25 juni 2004, 15:34

wreezig skrev:Dûrion Annûndil
Patriark helt rätt svensk benämning, jmf m. påve

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 juni 2004, 15:38

sternschild
Problemet är att t.ex Grekisk-Ortodoxa kyrkan har två patriarker och den koptiska-katolska erkänner påven och har även en lokal patriark i Kairo.
Hur skriver man skillnaden mellan påven och dessa lokala "småpåvar"?

sternschild
Tidigare medlem

Inlägg av sternschild » 25 juni 2004, 15:46

wreezig skrev:sternschild
Problemet är att t.ex Grekisk-Ortodoxa kyrkan har två patriarker och den koptiska-katolska erkänner påven och har även en lokal patriark i Kairo.
Hur skriver man skillnaden mellan påven och dessa lokala "småpåvar"?
Mer språkligt i ord o betydelse av ordet patriark. Definitionen var inte så klar i hur du ställde frågan. I övrigt är det fritt för dig hur du vill behandla dessa traditionellt vördnadsbjudande gamla herrar.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 25 juni 2004, 15:53

sternschild
Mer språkligt i ord o betydelse av ordet patriark. Definitionen var inte så klar i hur du ställde frågan. I övrigt är det fritt för dig hur du vill behandla dessa traditionellt vördnadsbjudande gamla herrar.
Anledningen till att benämningen "Patriark" är kontroversiell i svenska språket beror givetvis på extremfeministernas attacker på "patriarkatet" vilket är ett annat "patriarkat" än det som kyrkornas överhuvud representerar.

Skriv svar