Djinghis Khan
Bara en liten anmärkning: Det koptiska språket räknas som utdött precis som latin och sanskrit. Det används till mässor och som liturgiskt språk inom den koptiska kyrkan, men ingen har haft koptiska som modersmål sedan 1700-talet. Egyptens kristna talar arabiska precis som resten av befolkningen
Bara för att vara en besservisser : på 1800-talet talades det tydligen koptiska hos en del av den kristna befolkningen , Jean Francois Champillon använde nämligen ett antal koptisktalande egyptier när han försökte översätta Rosettastenen.
Det är ganska tragiskt att se hur enormt vanligt det är att ( som jag trodde relativt välutbildade ) svenskar och andra västerlänningar har en bild av att befolkningen i Mellanösterregionen består av nästan uteslutande islamistiska fundamentalister och att dom kristna "araberna" bosatt sig i t.ex Israel eller är förtryckta och tvångskonverteras i sina hemländer.
Faktum är att ALLA kristna överhuvud i regionen bor i arabländer och ingen enda bor i Israel , åtminstone känner inte jag till någon.
I den palestinska delen av Jerusalem residerar 3 ortodoxa patriarker och ett otal ärkebiskopar och "vanliga" biskopar för dom flesta kristna riktningar.
Det finns mig veterligen inte ett enda "arabland" där det bara bor muslimer utan det finns kristna samfund över hela Arabvärlden.
T.ex Libanon som svensk media nästan undantagslöst rapporterar om när Hizbollah eller andra islamistiska eller palestinska nationalistiska organisationer utför attentat mot Israel eller Israel bombar libanesisk mark finns det c:a 40 % kristna och dom har lika mycket politisk makt som muslimerna.
Resetidningen Vagabond hade ett stort reportage om nöjeslivet i Beirut som nu har börjat ta fart igen , sprit serveras i barer och restauranger och kvinnor går utan slöja och med korta kjolar och sminkar sig , detta gäller givetvis inte alla troende muslimer som även i Sverige bär slöja...
T.o.m Iraks utrikesminister på Saddamtiden Tarek Aziz är assyrisk Katolik vars kyrkas överhuvud ligger i Bagdad , en av deras kyrkor ligger för övrigt granne med den svenska ambassaden i Bagdad.
I Syrien som är känt som en hård islamistisk stat bor det nästan 1,5 miljoner kristna och det finns en mängd kyrkor och det 1500 år gamla St George Al-Humayrah-klostret är ett av Syriens främsta turistmål och har ett aktivt klosterliv där dom tar emot kristna pilgrimer och turister.
Vad jag vill säga med detta långa inlägg är att man ska inte tro att bilden i massmedia är den enda "rätta" utan det finns många dimensioner som aldrig tas med p.g.a att det inte säljer lösnummer eftersom det inte passar in dagens populistiska bild av dom "andra".
Vi har väl alla träffat någon enstaka svensk som inte stämmer in på schablonbilden av svenskar i utlandet , d.v.s blyga och inåtvända tills brännvinet kommer fram ( om det är en svensk man ) , blond , blåögd och knullar allt och alla ( om det är en svensk kvinna ).