Erik F skrev:Dûrion Annûndil skrev:
Några funderingar... I Landstinget råder dålig ekonomi, därav bristen på platser. Det hjälper inte heller att "marknaden" tar ca 20000 kr/veckan för en läkare från ett bemaningsföretag.
Varför kan bemanningsföretaget göra detta? Jo pga att landstinget i praktiken har monopol. Skyll inte monopol som skapas av politik på marknaden.
Nej, läkarna kan begära så hög lön eftersom landstingen skriker efter dem. Det har ingenting med monopol att göra. Naturligtvis kräver läkarna allt mer förmåner för att arbeta på ett visst ställe, och ställer olika erbjudanden emot varandra. Allt som de fria agenter de är.
Privatägda sjukhus har möjligheten att sålla bland sina kunder genom att kräva en viss summa pengar.
Självklart kommer vissa företag ha möjligheten att göra, men det kommer inte företagen med få eller nära inga kunder har råd att göra.
Å andra sidan, tydligen kan landstingen också sålla bland sina kunder, att det är möjligt räcker det med att läsa dagstidningen för att förstå.
Innebär detta inte att privata läkarmottagningar som vill locka mer kunder kommer att kunna erbjuda sämre vård för att kunna gå med vinst? Medan läkarmottagningar med kända läkare och god PR kommer att kunna ta betalt långt mer än vad de egentligen är värt, för att kunderna är beredda att betala det (och kan det)? Eller litar du till människans goda vilja?
Lärarbristen beror också på att det råder brist på utbildade lärare, tror jag, och lärare tar de jobb som ger bäst betalt och ligger där de vill arbeta - det vill säga enligt marknadens regler.
Där lärarna vill arbeta är där jobben finns, där jobben finns där finns behoven av lärare.
Va? Där lärarna jobbar, där jobbar lärarna?

Okej, jag förstår vad du menar, lärarna tar jobb där det erbjuds? Det är inte sant, eftersom många områden med sociala problem har brist på lärare, eftersom ingen vill jobba där.
Matbristen är som störst i länder där man inte har råd att köpa mat av marknaden, marknaden skickar inga matsändningar till svältande barn som inte kan betala för sig. Och dessutom har marknaden i vissa fall konkurerat ut inhemsk matproduktion, till förmån för mer "marknadskraftiga" grödor som kaffe och opium, så att svält varit följden när ekonomin brister. Eller är jag helt ute och cyklar?
Matbrist finns i länder utan kapitalism, de u-länder som närmare liknar feodalism än någonting annat.
Har Förenta Staterna någon gång under sin historia haft en omfattande svält som inte orsakats av naturen?
/Erik
Tja, vi kan ju ta den stora depressionen på 30-talet... Jag har för mig att den berodde på att aktiemarknaden gick i stöpet, men jag kan ju ha fel.

Och appropå u-länder med feodalism, så är snarare problemen beroende på krig och konflikter, och bristen på möjligheter att sälja inhemska varor på världsmarknaden. Dessa länder kan inte konkurera mot de subsidierade varorna från USA och Europa (så visst finns det stöd för att Staten i detta fall kan vara ett problem) och har som sagt tack vare marknadens utseende anpassat sig till att producera varor som är gångbara (på marknaden), vilket jag redan nämnt.