Skillnaden mellan anarki och anarki

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 22:23

Erik F skrev:
Så det är därför staten ger människor bidrag för närmast löjleväckande kurser de väljer för att slippa arbete eller helt enkelt studera för sina egna intressens skull?

Vad studerar du?

/Erik
Tycker du ska komma på besök på Lunds universitet innan du slänger ut dina illa underbyggda argument. Historia studerar jag.

/Anno

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 22:25

Erik F skrev:
Anno skrev:
stöld, tillgreppsbrott, att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den.
Källa: ne.se

/Anno
Intressant.
Jag har aldrig givit mitt godkännande till den skatt jag påtvingas, jag har aldrig haft statens tillåtelse att delta i en enda demokratisk omröstning som påverkar detta.
Alltså är skatt stöld.

/Erik
Staten har enligt Sveriges folk rätt att ta skatt[och på så sätt också enligt lag], att du som mindreårig inte kan rösta är inte mitt problem. Du får helt enkelt påverka mor och far att rösta på det som passar dig.

/Anno

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 26 november 2003, 22:26

Anno skrev:
Tycker du ska komma på besök på Lunds universitet innan du slänger ut dina illa underbyggda argument. Historia studerar jag.

/Anno
Jag studerar vid Karlstad Universitet, så tack jag avstår.
Men det är möjligt att jag söker Lunds universitet nästa år.

Historia, vad ger det dig för arbetsmöjligheter i framtiden?

/Erik

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 22:30

Erik F skrev:
Anno skrev:

/Anno
Jag studerar vid Karlstad Universitet, så tack jag avstår.
Men det är möjligt att jag söker Lunds universitet nästa år.

Historia, vad ger det dig för arbetsmöjligheter i framtiden?

/Erik
Lärare, forskare, arkeolog, politiker etc.

/Anno

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 november 2003, 22:33

Erik F skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Några funderingar... I Landstinget råder dålig ekonomi, därav bristen på platser. Det hjälper inte heller att "marknaden" tar ca 20000 kr/veckan för en läkare från ett bemaningsföretag.

Varför kan bemanningsföretaget göra detta? Jo pga att landstinget i praktiken har monopol. Skyll inte monopol som skapas av politik på marknaden.
Nej, läkarna kan begära så hög lön eftersom landstingen skriker efter dem. Det har ingenting med monopol att göra. Naturligtvis kräver läkarna allt mer förmåner för att arbeta på ett visst ställe, och ställer olika erbjudanden emot varandra. Allt som de fria agenter de är.
Erik F skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Privatägda sjukhus har möjligheten att sålla bland sina kunder genom att kräva en viss summa pengar.
Självklart kommer vissa företag ha möjligheten att göra, men det kommer inte företagen med få eller nära inga kunder har råd att göra.
Å andra sidan, tydligen kan landstingen också sålla bland sina kunder, att det är möjligt räcker det med att läsa dagstidningen för att förstå.
Innebär detta inte att privata läkarmottagningar som vill locka mer kunder kommer att kunna erbjuda sämre vård för att kunna gå med vinst? Medan läkarmottagningar med kända läkare och god PR kommer att kunna ta betalt långt mer än vad de egentligen är värt, för att kunderna är beredda att betala det (och kan det)? Eller litar du till människans goda vilja?
Erik F skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Lärarbristen beror också på att det råder brist på utbildade lärare, tror jag, och lärare tar de jobb som ger bäst betalt och ligger där de vill arbeta - det vill säga enligt marknadens regler.
Där lärarna vill arbeta är där jobben finns, där jobben finns där finns behoven av lärare.
Va? Där lärarna jobbar, där jobbar lärarna? :) Okej, jag förstår vad du menar, lärarna tar jobb där det erbjuds? Det är inte sant, eftersom många områden med sociala problem har brist på lärare, eftersom ingen vill jobba där.
Erik F skrev:
Dûrion Annûndil skrev: Matbristen är som störst i länder där man inte har råd att köpa mat av marknaden, marknaden skickar inga matsändningar till svältande barn som inte kan betala för sig. Och dessutom har marknaden i vissa fall konkurerat ut inhemsk matproduktion, till förmån för mer "marknadskraftiga" grödor som kaffe och opium, så att svält varit följden när ekonomin brister. Eller är jag helt ute och cyklar?
Matbrist finns i länder utan kapitalism, de u-länder som närmare liknar feodalism än någonting annat.
Har Förenta Staterna någon gång under sin historia haft en omfattande svält som inte orsakats av naturen?

/Erik
Tja, vi kan ju ta den stora depressionen på 30-talet... Jag har för mig att den berodde på att aktiemarknaden gick i stöpet, men jag kan ju ha fel. :wink: Och appropå u-länder med feodalism, så är snarare problemen beroende på krig och konflikter, och bristen på möjligheter att sälja inhemska varor på världsmarknaden. Dessa länder kan inte konkurera mot de subsidierade varorna från USA och Europa (så visst finns det stöd för att Staten i detta fall kan vara ett problem) och har som sagt tack vare marknadens utseende anpassat sig till att producera varor som är gångbara (på marknaden), vilket jag redan nämnt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 november 2003, 22:38

Och staten existerar inte som självändamål, utan för att erbjuda dig social trygghet, sköta infrastrukturen och annat som inte är ekonomiskt lönsamt men som medborgarna förväntar sig. Annars råder korruption kan man väl säga, och detta försöker man ju hejda... kanske inte så framgångsrikt alla gånger, men det accepteras inte allmänt i alla fall.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 26 november 2003, 22:40

Jag fortsätter med mitt envisa frågande, nu till Erik F: På vilket sätt hindrar staten dig från att förverkliga dina idéer? Var någonstans har staten kvävt dig?

/Petter

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 november 2003, 22:45

Gutekrigaren skrev:Jag fortsätter med mitt envisa frågande, nu till Erik F: På vilket sätt hindrar staten dig från att förverkliga dina idéer? Var någonstans har staten kvävt dig?

/Petter
Därför han inte har kunnat köpa den där bilen som momsen, arbetsgivaravgiften och skatten hindrar honom från att göra. Fast det hade han nog ändå inte gjort om han hade fått sitta och betala alla de utgifter han har varit för samhället genom alla hans år. [Barnbidrag, studiebidrag, skolgång, sjukvård, använd biblan, kört på vägar osv. osv.]

/Anno

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 november 2003, 00:24

Snälla Anno, om du ska vara med i den här diskussionen, så sluta smyga in personangrepp i vart och vartannat inlägg! Att kalla dina motståndares argument för "patetiska", "svammel" och "trams" har inget i en seriös diskussion att göra. Oavsett vad du tycker om deras argument.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 november 2003, 00:32

jj skrev:(jag vet att det inte är något samhälle utan ett totalt fängelse under kapitalismens herravälde men Lindir har sagt till mig att låtsas)
Snälla jj, jag har redan ägnat ett otal PM till dig åt att förklara att - och varför - jag inte vill se personangrepp och saklösa påhopp utan argumentation i detta forum. Någon annan personlig tillsägelse har du inte fått. Om sakinnehållet och åsikterna i dina inlägg har jag över huvud taget inte uttalat mig, och tänker inte göra nu heller. Jag vill inte se fler fantasier utan verklighetsförankring om vad jag eller någon annan tycker eller har sagt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 november 2003, 01:40

Lindir skrev:Snälla Anno, om du ska vara med i den här diskussionen, så sluta smyga in personangrepp i vart och vartannat inlägg! Att kalla dina motståndares argument för "patetiska", "svammel" och "trams" har inget i en seriös diskussion att göra. Oavsett vad du tycker om deras argument.
Mig veterligen är det inte personangrepp när man angriper en persons åsikter, särskilt inte när man använder sig av tämligen oskyldiga ord som "trams" eller när man tycker det är patetiskt att man inte har en gradskillnad på hur ord ska användas [se hur ordet stöld missbrukas].

/Anno

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 27 november 2003, 02:58

Anno skrev:Mig veterligen är det inte personangrepp när man angriper en persons åsikter, särskilt inte när man använder sig av tämligen oskyldiga ord som "trams" eller när man tycker det är patetiskt att man inte har en gradskillnad på hur ord ska användas
Kalla det vad du vill, men det är inte argument och har alltså inget här att göra.

För övrigt ger de snarare intryck av att du egentligen inte har några argument, vilket jag antar inte är din avsikt.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 27 november 2003, 14:15

Förlåt mig, Lindir. Jag raderar parantesen. :oops:

Du kanske skulle säga åt Erik F att han inte får anklaga mig som stödjer majoriteten i Sveriges riksdag för stöld. Hade det varit i något annat medium hade jag nog prövat det rättsligt, jag uppfattar det som förtal. :x

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 27 november 2003, 14:19

Erik F skrev:
Anno skrev:
stöld, tillgreppsbrott, att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den.
Källa: ne.se

/Anno
Intressant.
Jag har aldrig givit mitt godkännande till den skatt jag påtvingas, jag har aldrig haft statens tillåtelse att delta i en enda demokratisk omröstning som påverkar detta.
Alltså är skatt stöld.

/Erik
Jag fick inte rösta i i högertrafikomröstningen 1955. jag tycker bättre om vänster än om höger alltså är alla människor som kör till höger enligt min åsikt trafikbrottslingar.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 november 2003, 14:39

jj skrev:
Erik F skrev:
Anno skrev: Källa: ne.se

/Anno
Intressant.
Alltså är skatt stöld.

/Erik
Jag fick inte rösta i i högertrafikomröstningen 1955. jag tycker bättre om vänster än om höger alltså är alla människor som kör till höger enligt min åsikt trafikbrottslingar.
Undra hur traffikreglerna hade fungerat i en kapitalistisk anarki? Hade alla fått köra hur de ville? Om de inte hade fått göra det så hade det inkräktat på deras så kallade "frihet" och det måste finnas en stat som upprätthåller reglerna i så fall [Men då är det inte längre anarki] och hade man fått köra i vilka hastigheter som helst? [Om man tex. ska tjäna så mycket som möjligt så vill man gärna använda tiden så mycket som möjligt]

/Anno

Skriv svar