Oförglömliga ögonblick på TV

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Grönis
Medlem

Re: Oförglömliga ögonblick på TV

Inlägg av Grönis » 3 november 2025, 23:27

Hans skrev:
3 november 2025, 08:55
Jag är så pass gammal så att jag betraktar att jag fick vara uppe efter läggdags den 20 juli 1969 och se NASA's (fejkade...) månlandning i direktsändning på den svartvita dumburken som mitt starkaste TV-minne.

MVH

Hans
Antagligen det största historiska ögonblicket under vår livstid plus minus ett par hundra år... Första gången mänskligheten satte sin fot på en annan himlakropp..

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 november 2025, 07:07

Grönis skrev:
3 november 2025, 23:27
Hans skrev:
3 november 2025, 08:55
Jag är så pass gammal så att jag betraktar att jag fick vara uppe efter läggdags den 20 juli 1969 och se NASA's (fejkade...) månlandning i direktsändning på den svartvita dumburken som mitt starkaste TV-minne.

MVH

Hans
Antagligen det största historiska ögonblicket under vår livstid plus minus ett par hundra år... Första gången mänskligheten satte sin fot på en annan himlakropp..
Ja.

MVH

Hans

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 4 november 2025, 12:34

Nja jag vet inte.
Det är naturligtvis en imponerande uppvisning i ingenjörskonst, men det är ju ingenting som i någon avgörande mening påverkat människors levnadsvillkor.
Tex har upptäckten av antibiotika nog haft större betydelse.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 4 november 2025, 12:55

Sant, men det var mig veterligen inte direktsänt i TV. Och även om det vore så hade nog inte varit så spännande att följa.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 november 2025, 19:40

En lärare till mig berättade en gång att det var miljontals människor som följde när ön Surtsey bildades i början på 1960-talet, själv var jag inte född då.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 4 november 2025, 20:56

Det minns jag! Fast vi fick inte TV förrän 1967 så det kanske var en senare dokumentär vi såg.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 november 2025, 19:51

En annan händelse var Scandinavia Star 1990 när kapten (mer eller mindre berusad ) sade att inga var kvar ombord och det var på kvällen. Ungefär klockan 3-5 på morgonen, minns inte exakt så svävade en helikopter över fartyget. Då såg besättningen att det var en kvinna och en man som irrade runt på däck samt det låg en hög människor vid en dörröppning. Då visade det sig att kaptenen varit vilseledande.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 7 november 2025, 20:54

Stefan Lundgren skrev:
7 november 2025, 19:51
En annan händelse var Scandinavia Star 1990 när kapten (mer eller mindre berusad ) sade att inga var kvar ombord och det var på kvällen. Ungefär klockan 3-5 på morgonen, minns inte exakt så svävade en helikopter över fartyget. Då såg besättningen att det var en kvinna och en man som irrade runt på däck samt det låg en hög människor vid en dörröppning. Då visade det sig att kaptenen varit vilseledande.

Stefan
Har inte med ämnet att göra, men det finns fler än en som säger att det var ett försäkringsbedrägeri.

En kamrat var väktare vid fartyget efteråt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 november 2025, 21:47

Om det berör idrotten mera, så glömmer jag inte att Sirius lyckades vända hemma mot Djurgården i division 1 (Norra) i september 1993.

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... html?m=0Av l

Sedan glömmer man aldrig denna match som Liverpool spelade i Istanbul 2005.

https://www.lfchistory.net/SeasonArchive/Game/4928

En artikel:

https://www.lfchistory.net/Articles/Article/736

Oförglömliga ögonblick var det, det var det som jag fattade det som.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 8 november 2025, 13:54

Varför är tråden så fokuserad på sport.

Den 11 september 2001 hann jag få ett meddelande om att något hänt i New York. Innan internet la av. Jag tog ett beslut att åka hem och sätta på TV'n.

Efter en stund kommer dåvarande hustru och barn hem och jag fick frågan varför jag var hemma. Bara äldsta grabben kunde förstå svaret 'Några dummingar har stulit flygplan och kört in dem i hus, många dog.' Jag är glad jag berättade sanningen då hans klasskompisar fick höra från sina föräldrar att det var en olycka. Deras trovärdighet måste nedgått när barnen förstod vad som hänt.

MVH

Hans

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 8 november 2025, 17:36

Jag håller med att tråden är lite för sportfokuserad. Omkring 10 år gammal slår jag på TVn på lantstället en lördag i februari för att titta på "Godmorgon Sverige" Jag möts nästan direkt av en uppläsare som säger att statsministern är mördad. När jag går in till min halvslumrade pappa förklarar han tålmodigt att det inte är här utan någon statsminister i ett annat land, antagligen Afrika eller Sydamerika som blivit mördad. Jag går tillbaka till TVn men ropar direkt att att det är svenska polisbilar på TVn och att de säger att mördaren är på fri fot. 1 minut senare sitter hela familjen och gapar i soffan.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 8 november 2025, 19:22

Halvt OT men jag var hundratalet meter från mordplatsen +/- 5 minuter (Hötorgets T-banestation). Märkte ingenting före morgonen efteråt då jag satte på radion och undrade varför det spelades bara sorgemusik. När nyheterna kom förstod jag. Hade ingen TV på kadettrummet på Karlberg. Och jag ägde inte än min .357, som är frikänd.

Hur speglades Tsunamin i svensk TV?

MVH

Hans

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 8 november 2025, 21:38

När det gäller Tsunamin är mitt minne att de första rapporterna inte greppade omfattningen över vad som hänt, det pratades om jordbävning och tsunami men man förstod inte allvaret på redaktionerna i början. Jag hade varit på en blöt fest och blivit väckt av en kompis som i sin tur fått ett samtal från sin pappa som nämnt något om en jordbävning med många drabbade, kanske svenskar, i Thailand.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 8 november 2025, 22:49

Hans skrev:
8 november 2025, 13:54
Varför är tråden så fokuserad på sport.

Den 11 september 2001 hann jag få ett meddelande om att något hänt i New York. Innan internet la av. Jag tog ett beslut att åka hem och sätta på TV'n.

Efter en stund kommer dåvarande hustru och barn hem och jag fick frågan varför jag var hemma. Bara äldsta grabben kunde förstå svaret 'Några dummingar har stulit flygplan och kört in dem i hus, många dog.' Jag är glad jag berättade sanningen då hans klasskompisar fick höra från sina föräldrar att det var en olycka. Deras trovärdighet måste nedgått när barnen förstod vad som hänt.

MVH

Hans
Jag satte på tvn hemma efter jobb och förmodligen att jag hade sovit några timmar. Det var verkligen svårt att förstå.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 november 2025, 07:01

Jag det har varit lite väl mycket sport händelser här?

På tal om 11 september så minns jag en intervju med en svart man helt tänkt damm som tackade Allah för att han överlevt. Det var samma kväll eller så och en sådan där fånga nån i vimlet intervju. Jag har alltid tänkt att man borde fångat upp det där för att mota islamofobin i grind. Men jag såg det aldrig igen.

Jag har förövrigt flera likande personliga tv ögonblick från Rapport där man undrar om såg rätt eller undrade hur tänkte de här?

Som pitchen att Vänstern har så dålig koll på utrikespolitik (00-tal) och intervjuar vad som ser ut som en a-lagare på en bänk som säger på bredd ståckhålmska: Ne venstern har aldrig haft koll på utrikes politiken ju.

Eller inslaget från Norge och Oslo om bostadsbristen och de enda man lyckas fånga upp och intervjua en sen mörk kväll är ett muslimskt par av den strängt troende sorten där kvinnan som uppenbarligen är Norska för det enda man ser bakom niqaben är ett par blåa ögon och jag tänker vill man reta upp folk så... och är dessa verkligen representativa? Hur gick tänket på redaktionen?

Såna ögonblick hänger kvar hos mig.

Sonderling

Skriv svar