Bolån i Sverige

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av LasseMaja » 12 oktober 2017, 17:44

Bubblan håller väl på att brista nu när bostadsföretag plötsligt börjar konvertera blivande bostadsrätter till hyresrätter.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av mrsund » 12 oktober 2017, 21:43

Hur många i Sverige köar för bostad egentligen och hur många av dem har ingen egen redan utan bara skall byta?

diskutera
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av diskutera » 13 oktober 2017, 06:59

LasseMaja skrev:Bubblan håller väl på att brista nu när bostadsföretag plötsligt börjar konvertera blivande bostadsrätter till hyresrätter.
Tror snarare det beror på att priserna planat av/"slagit i taket" i storstadsområdena, dvs priset per m2 har nått smärtgränsen för vad folk kan/vill betala (läs: får låna) just nu. Det är hög byggtakt på nya bostadsrätter just nu, vilket späder ut utbudet på just dessa. Rent fundamentalt, finns det fortfarande stor efterfrågan på bostäder men inte till de priser JM m.fl. vill ha. Ungdomar har i princip noll chans att få tag på en hyresrätt i dagsläget, om man inte bor på en avfolkningsort. Vinnarna rent procentuellt sett i boprisrallyt den senaste tiden, är boenden i städernas ytterområden (tidigare "oattraktiva" förortsområden) och småstäder i anslutning till större orter som tidigare sågs som "lanthålor" men numera betraktas som seriösa pendlingsalternativ. Dessa "ringar på vattnet"-effekter, vittnar även de om att innerstaden just nu är för dyr.

För Kraschen med stort K, tror jag det krävs extrem makro i form av (mass)arbetslöshet, räntehöjningar, slopade ränteavdrag etc. Vad som lurar runt hörnet, kan vi bara sia om.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av sonderling » 13 oktober 2017, 07:51

LasseMaja skrev:Bubblan håller väl på att brista nu när bostadsföretag plötsligt börjar konvertera blivande bostadsrätter till hyresrätter.
Ja jag tror det med. eller som jag tolkar det, att köpgruppen välbärgade 40-talister som säljer villan har tagit slut. :)

mrsund:
Hur många i Sverige köar för bostad egentligen och hur många av dem har ingen egen redan utan bara skall byta?
Jo det är nog många, man tar ju vad man får och sedan söker man ju sig dit där man vill bo. Jag är nog med i 4 köer (fast sthlmsbostads kö gav jag upp på för länge sedan.)

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3851
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av a81 » 13 oktober 2017, 12:03

Markus Holst skrev:Befolkningsökningen i städerna lär huvudsakligen bero på nytillkomna. Din inrikes flyttningen går huvudsakligen från städerna
Håller till stor del med, den ökade urbaniseringen och längtan till storstan är mycket en myt och feltolkning av befolkningsutvecklingen. Att storstäderna ökar beror dels på stor invandring och dels på senare familjebildning, inte att en massa barnfamiljer hellre bor i lägenhet än i villa.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3851
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av a81 » 13 oktober 2017, 12:07

sonderling skrev:Nyheter idag på SR på temat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6795772

För mycket bostadsrätter och för lite hyresrätter. Tja jag har ju sagt det länge, så var var det jag sa?
Alla har inte råd eller vill inte ens bo i en BRF, och det finns ju bara så många 40-talist pensionärer som kan sälja huset och flytta till exklusiv BRF. Ibland fattar jag inte varför en del inte fattat detta?

Sonderling
Ja och alla 40-talister vill inte sälja villan. Min bild är att de flesta bor kvar så länge det går, även de som är äldre än 40-talister (20- och 30-talister).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av sonderling » 15 oktober 2017, 13:44

a81 skrev:
sonderling skrev:Nyheter idag på SR på temat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6795772

För mycket bostadsrätter och för lite hyresrätter. Tja jag har ju sagt det länge, så var var det jag sa?
Alla har inte råd eller vill inte ens bo i en BRF, och det finns ju bara så många 40-talist pensionärer som kan sälja huset och flytta till exklusiv BRF. Ibland fattar jag inte varför en del inte fattat detta?

Sonderling
Ja och alla 40-talister vill inte sälja villan. Min bild är att de flesta bor kvar så länge det går, även de som är äldre än 40-talister (20- och 30-talister).
Ja precis, det också. En annan målgrupp för bostadsrätter i den kommunen jag jobbar för, är "hemvändare", dvs 35 åringar som bor i sthlm men som fått barn och inte vill att de ska växa upp i Sthlm. (Källa? Ja alltså vad företag som typ PEAB säger på byggmöten jag varit på.) Den marknaden måste ju också vara begränsad tänker jag.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3851
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av a81 » 21 oktober 2017, 10:27

Ja, precis. Det stora antalet bostadsrätter som byggts i innerstadslägen de senaste 10-15 åren har köpts av 70-/80-talister utan barn eller med spädbarn. Få vill bo så mer större barn. Få medelålders vill sälja villan för att bo så. Det är ett boende för det som ibland kallas "DINK" ("double income no kinds"), en typisk livstil för 70-/80-talister som väntat länge med att skaffa barn.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av LasseMaja » 26 oktober 2017, 07:20

mrsund skrev:Hur många i Sverige köar för bostad egentligen och hur många av dem har ingen egen redan utan bara skall byta?
Det finns nog iallafall några hundratusen yngre svenskar som bor kvar hos sina föräldrar just för att det inte går att få tag på mindre billigare lägenheter. Nybyggnad löser som sagt var inte det problemet eftersom byggmarknaden är dysfunktionell. Billiga smålägenheter finns ej på mindre orter längre, åtminstone inte här i Dalarna. Folk försöker hyra tomma hus, sommarstugor, "lillstugor" på gårdarna, källarbostäder eller flyttar hem till sina föräldrar. Har haft folk som erbjudit sig att köpa morfars gamla hus, som saknar WC, varmvatten och riktig uppvärmning (vedspis, fotogen-kamin och el-element i vägguttag finns) Han jag köpte huset av inhyste sin dotter med sambo och barn, samt en yngre bostadslös man och ytterligare en i husvagn på gården. De som är svaga på svensk bostadsmarknad har redan ramlat ur och värre kommer det att bli.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av mrsund » 26 oktober 2017, 15:22

LasseMaja skrev:
mrsund skrev:Hur många i Sverige köar för bostad egentligen och hur många av dem har ingen egen redan utan bara skall byta?
Det finns nog iallafall några hundratusen yngre svenskar som bor kvar hos sina föräldrar just för att det inte går att få tag på mindre billigare lägenheter. Nybyggnad löser som sagt var inte det problemet eftersom byggmarknaden är dysfunktionell. Billiga smålägenheter finns ej på mindre orter längre, åtminstone inte här i Dalarna. Folk försöker hyra tomma hus, sommarstugor, "lillstugor" på gårdarna, källarbostäder eller flyttar hem till sina föräldrar. Har haft folk som erbjudit sig att köpa morfars gamla hus, som saknar WC, varmvatten och riktig uppvärmning (vedspis, fotogen-kamin och el-element i vägguttag finns) Han jag köpte huset av inhyste sin dotter med sambo och barn, samt en yngre bostadslös man och ytterligare en i husvagn på gården. De som är svaga på svensk bostadsmarknad har redan ramlat ur och värre kommer det att bli.
Jag förstår inte riktigt vad ni menar med dysfunktionell byggmarknad rent praktiskt, beror inte bristen på att det inte finns billiga små (och stora för den delen) lägenheter på lagar om hur man får bygga, egentligen så är det omöjligt att bygga så pass billigt utan att bryta mot existerande lagar?
Får inte ungdomarna bostadsbidrag som täcker upp hyran om de har låg lön eller studieskuld?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av LasseMaja » 26 oktober 2017, 16:02

Dysfunktionell är byggindustrin i så mening att kostnadsökningen varit betydligt högre än vad den varit i övrig industri. Så har det varit i många år vilket medfört att det som byggs nu, har folk inte råd att bo i. Orsaken till detta är snårigt regelverk och bristande konkurrens, i flera led.

Bild

En avsevärd skillnad mellan KPI och BPI.

Bild

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av mrsund » 26 oktober 2017, 20:35

OK, men olika branscher behöver inte följa samm priskurva, lagarna är en orsak som jag förstår och bristande konkurrens har jag hört innan men inte förstått, vad hindrar nya uppstickare att lägga lägre bud på offertförfrågningarna?
Har hört om att utländska byggbolag inte kan komma in på den svenska marknaden vilket också låter märkligt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3851
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av a81 » 28 oktober 2017, 15:24

Det som har hänt är att man har "förbyggt" sig på en viss typ av halvstora lägenheter i ganska täta områden halvcentralt, som dock oftast saknar butiker och annat som karaktäriserar en stadskärna. Lägenheterna har köpts av par i 30-årsåldern (80-talister), som dock sällan vill bo kvar när barn är äldre än ett par år, utan istället köper villa utanför stan. Nästa generation 30-åringar (90-talister) är färre och skaffar dessutom enligt uppgift barn tidigare. Därav faller priserna på bostadsrätter.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7199
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av sonderling » 30 oktober 2017, 19:11

Fick aldrig bostadsbidrag som ung. Fick bostadsbidrag som medelålders, fick sedan besked strax före jul -16 att vi skulle kanske få betala tillbaka detta i januari-18.
För att slippa ränta kunde man ju få betala i förväg och kanske få tillbaka pengarna om de räknat fel. (får jag räntan då?)
Men har man inga pengar så man behöver hjälp till hyra så har man ju inga att ge till F-kassan utifall att de räknat fel heller.
Ännu ett damokeles svärd över ens huvud och så undrar vårdcentralen varför man har högt blodtryck?

Dysfunktionelt var ordet.

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1573
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Bolån i Sverige

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 november 2017, 19:58

Vi har försökt med bankerna, men det blir blankt nej var vi än försöker. Fast jobb, tillräckligt mycket inkomst tillsammans, men blankt nej till att få låna pengar till något man själv kan äga. Samtidigt är det 3-4 års kö för att få en lägenhet i orten där jag arbetar, men inte bor, vilket gör att jag måste ligga ute med 1.000:- bensin varje månad plus slitage på däck, motor m.m., försäkring och reparationer på bilen. Det finns nybyggnationer bara en kilometer från jobbet, men då är hyran 10.000:- per månad för en 3-rummare, och vi behöver minst en 4-rummare, vilket gör det till en omöjlighet ekonomiskt. Så är det undra på att man bara skiter i allt vad gäller bostadslånansökningar och husvisningar - nej, det är bara vi som har gett upp efter att under en tremånaders period äntligen ha fått upp hoppet igen om att äntligen kunna lämna vårt nuvarande bostadsområde och äntligen slippa 20 timmar i bilen varje månad bara för att ta mig till och från jobbet. Och frågan är om det är lönt att flytta om 3-4 år för då har vår äldsta börjat skolan på allvar och börjat rota sig med kompisar här, och att då riva upp hans kompisband känns inte direkt roligt. Nej, vi är nog fast i det här bostadsområdet åtminstone 20 år till, trots att vi inte vill bo kvar här.

HGS

Skriv svar