Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Fasen jag skrev innan jag hörde slutet, räknenissen säger att krisen kommer hålla på 5 år till.
Jävlar, jag visste att min "white trash" tillvaro börjat bli oroväckande permanent.
Sonderling
-
varjag
- Saknad medlem †
sonderling skrev:Fasen jag skrev innan jag hörde slutet, räknenissen säger att krisen kommer hålla på 5 år till.
Jävlar, jag visste att min "white trash" tillvaro börjat bli oroväckande permanent.
Sonderling
Och hur mycket av Euron - och EU kommer att finnas kvar anno 2017?
Varjag
-
Blixten
- Stödjande medlem 2023
Att en miljard kineser börja framställa ekonomiskt värdefulla saker som vi kan köpa av dem istället för att de halvsvälter på ett risfält måste väl ända vara otroligt bra för västs ekonomi eller tänker jag fel?
I min värld är det USA som är supermakten på i stort sett alla områden. I Kina tillverkas förvisso tex iPhone men tekniken kommer från USA och komponenterna från Korea. Ringer man i den så kan det möjligen sitta en kinesisk basstation i andra ändan av radiovågen men det är större chans att den är svensk. Och allt av intressan man kan surfa på (nästan) är amerikanskt.
Visst är Kina stort men någon supermakt kan jag inte förstå att det är.
-
Valdemar Sappi
- Medlem
av Valdemar Sappi » 2 oktober 2012, 20:16
Kina är världens fabrik. Indien vårt kontor.
Bra? Att vi i Europa och USA inte längre producerar och istället gör folk arbetslösa? Alla kan inte bli akademiker. Det blir dessutom en väldig obalans i ekonomin när en snabbt växande andel av kapitalet inte är produktivt, men ändå skall ha utdelning. Vinst utan att förtjäna det!? Bara för att man sitter på ett konto!? Det enda som är heligt är rätten att få utdelning på sitt kapital. Inte människors behov. deras rätt till utbildning, läkarvård, ett anständigt jobb. Det räknas inte i aktiekupongklipparnas diktatur. För en marknadsdiktatur är det vi lever i.
EU är bra. Men inte ett EU vars huvudsyfte länge varit att med alla medel främja marknadsliberalismen!
Man kan inte bygga en ekonomi på att flytta värden. Det är absurt att tro att det är bra för vår ekonomi att skattepengar används så att privata företag inom skola och omsorg kan skicka en allt större vinst ut ur landet. Och det bara för att vi har en förräntningskris.
Samtidigt sker stora förändringar i vår omvärld. Många i Afrika, den kontinent som haft minst hopp, börjar äntligen få det bättre. Indien börjar konkurrera med KIna om att producera. Och inom ganska få år går Indien om Kina i befokningsmängd. För de har ingen familjeplaneringspolitik.
Sedan länge är Indiens medelklass betydligt större än hela Europas. Konkurrerar med USAs i storlek. Ett USA där krisen är så stor att det är medelklassen som drabbas hårt nu. Hela stater riskerar gå i konkurs.
Sålänge marknaden är religion. Så länge politiker oavsett om de är röda eller blå, bara överlåter allt till den stora guden att fixa... då ser inte jag hur krisen skall kunna hejdas.
Den enda vägen framåt är att bara produktiva investeringar skall kunna löna sig. Vi måste bort från en ekonomi där hundratals miljarder räknat i vilken valuta som helst skvalpar omkring utan att hitta något vettigt att investera i. Måste bort från en galen politikervärld där deras enda svar är att öka vinsterna och öka mängden av detta gigantiska kapital som suger kraften ur allt. Just det, suger kraften ur allt, inte tvärsom!
Med det går inte så länge illusionen lever att det är just detta dödkött som är vägen framåt. Politikerna fortsätter att mata monstret... oavsett om de kallar sig röda eller blå...
Världen har blivit fullständig galen!
"Eldskytten", "Ge mig fri":
http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.
-
tryggve
- Medlem
Blixten skrev:Att en miljard kineser börja framställa ekonomiskt värdefulla saker som vi kan köpa av dem istället för att de halvsvälter på ett risfält måste väl ända vara otroligt bra för västs ekonomi eller tänker jag fel?
I min värld är det USA som är supermakten på i stort sett alla områden. I Kina tillverkas förvisso tex iPhone men tekniken kommer från USA och komponenterna från Korea. Ringer man i den så kan det möjligen sitta en kinesisk basstation i andra ändan av radiovågen men det är större chans att den är svensk. Och allt av intressan man kan surfa på (nästan) är amerikanskt.
Visst är Kina stort men någon supermakt kan jag inte förstå att det är.
Kina har ju också sina egna problem. Hög inflation, fastighetsbubbla och mycket oroligheter internt. För några år sedan så förekom ungefär ett upplopp av storleken "Londonupploppen 2011"
per vecka i Kina....
Att framtiden tillhör Kina hör man ofta, men det förefaller långt ifrån självklart. Det kan väl bli så, men det är knappast en självklar utveckling.
Dessutom är det väl så att de kineser som har pengar hellre vill köpa importerade varor än sådana tillverkade i Kina. Det är mer status i det.

-
varjag
- Saknad medlem †
Att framtiden tillhör Kina hör man ofta, men det förefaller långt ifrån självklart
De - förvånansvärt många européer - som fortfarande tror det - upphör aldrig förundra mig!
Varjag
-
tryggve
- Medlem
varjag skrev:
De - förvånansvärt många européer - som fortfarande tror det - upphör aldrig förundra mig!
Varjag
Å andra sidan, att bortse från alla problem som Kina faktiskt har är också lite förundrande i mina ögon, speciellt om man pratar så mycket om problemen som USA och västvärlden dras med.

Pratar man om problemen som USA dras med så får man väl rimligen också se på problemen som Kina dras med, annars blir det ju en rätt haltande jämförelse.
Jag tycker helt enkelt att man bör försöka se båda sidorna av myntet här. Gör man det så tycker jag det verkar mindre självklart att kineserna kommer att ta över. Det är ju möjligt, kanske troligt, men inte självklart.
-
Göstring
- Medlem
tryggve skrev:varjag skrev:
Varjag
Å andra sidan, att bortse från alla problem som Kina faktiskt har är också lite förundrande i mina ögon, speciellt om man pratar så mycket om problemen som USA och västvärlden dras med.

Pratar man om problemen som USA dras med så får man väl rimligen också se på problemen som Kina dras med, annars blir det ju en rätt haltande jämförelse.
Jag tycker helt enkelt att man bör försöka se båda sidorna av myntet här. Gör man det så tycker jag det verkar mindre självklart att kineserna kommer att ta över. Det är ju möjligt, kanske troligt, men inte självklart.
Europa/Västvärlden lyckades ta sig upp på toppen och stanna där trots ett par/tre världskrig (napoleon- – vk2) m. m. Man kan ha väldigt stora problem internt och ändå dominera.
-
tryggve
- Medlem
Göstring skrev:
Europa/Västvärlden lyckades ta sig upp på toppen och stanna där trots ett par/tre världskrig (napoleon- – vk2) m. m. Man kan ha väldigt stora problem internt och ändå dominera.
Sant förstås, det finns ju så många faktorer som spelar in här. Jag tyckte bara som sagt att man bör vara konsekvent när man jämför, annars så riskerar man att missa saker.

-
a81
- Medlem
varjag skrev:Att framtiden tillhör Kina hör man ofta, men det förefaller långt ifrån självklart
Varjag
Tänk på att Kina fortfarande är ett fattigt land. För att komma ikapp västvärlden måste de ha fortsatt stark ekonomisk utveckling i många år. Kan vi verkligen vara säkra på att utvecklingen i Kina kommer att hålla i sig?
BNP per capita i Kina är bara ungefär en fjärdedel av Sveriges, även om man kompenserar för köpkraften (alltså kompenserar för att allt är billigare i Kina). Levnadsstandarden i Kina är alltså jämförbar med standarden man hade i Sverige i början av 1900-talet. Trots decennier av stark ekonomisk utveckling är Kina fortfarande i dag fattigare än länder som Ecuador, Jamaica, Tunisien, Iran, etc (jfr
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... per_capita).
-
varjag
- Saknad medlem †
problemen som USA och västvärlden dras med.
USA's skuldbörda har just passerat 16 Triljoner, eller Sexton Tusen Milliarder - eller $ 16 000 000 000 000
Om dom luggar sig själva i håret - och lyckas amortera med futtiga Ettusen Millioner Dollars OM DAGEN --
- tar det 43 år och 10 månader att avbetala skuldsumman. Utan räntan. Som aldrig sover....
http://videos.huffingtonpost.com/busine ... -517470617
Go figure...Varjag
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
varjag skrev:Att framtiden tillhör Kina hör man ofta, men det förefaller långt ifrån självklart
Varjag
Ja men är det inte så det framställs i vår media. Att Kina är den nya supermakten och mer eller mindre den kommande arvtagaren till USA (önsketänkande?).
(En av mina irritationsmoment med vår media är just att påståenden ofta rapporteras som fakta.)
Sonderling
-
HJ
- Stödjande medlem 2026
Flera inlägg ovan diskuterar Kinas starka ekonomiska utveckling och om/när Kina blir världens ledande supermakt (iaf ekonomiskt). Jag misstänker att det till viss del är kopplat till enbarnspolitiken, vilket gjort att man har en väldigt speciell befolkningsstruktur. De största ålderskategorierna just nu befinner sig i ekonomiskt produktiv ålder, och kommer att göra det några decennier till, med stark ekonomisk tillväxt som följd eftersom man har förhållandevis få barn och gamla att försörja.

- China_population_pyramid_2005.png (2.67 KiB) Visad 1400 gånger
Det talas i europa om "åldrande befolkning" och att vi kommer att få svårt att försörja dessa äldre, men det framstår som små problem jämfört med det som väntar Kina om man fortsätter som idag. Ibland nämns det s.k. 1:4 problemet, där varje barnbarn ensamt skall ta hand om fyra mor/far-föräldrar (som jag förstått det finns det massor av undantag i ettbarnspolitiken, och ett sådant undantag är just ett par där bägge personerna saknar syskon, så jag antar att 1:4 skall ses bildligt eller på samhällsnivå).
/Håkan
-
von Adler
- Medlem
-
Kontakt:
varjag skrev: problemen som USA och västvärlden dras med.
USA's skuldbörda har just passerat 16 Triljoner, eller Sexton Tusen Milliarder - eller $ 16 000 000 000 000
Om dom luggar sig själva i håret - och lyckas amortera med futtiga Ettusen Millioner Dollars OM DAGEN --
- tar det 43 år och 10 månader att avbetala skuldsumman. Utan räntan. Som aldrig sover....
http://videos.huffingtonpost.com/busine ... -517470617
Go figure...Varjag
Det finns ett gammalt beprövat recept mot sådant. Det involverar sedelpressarna, och kallas inflation. När 5-10% av skulden äts upp av inflation per år, den plötsligt inte alls lika pressande.
-
Göstring
- Medlem
HJ skrev:Flera inlägg ovan diskuterar Kinas starka ekonomiska utveckling och om/när Kina blir världens ledande supermakt (iaf ekonomiskt). Jag misstänker att det till viss del är kopplat till enbarnspolitiken, vilket gjort att man har en väldigt speciell befolkningsstruktur. De största ålderskategorierna just nu befinner sig i ekonomiskt produktiv ålder, och kommer att göra det några decennier till, med stark ekonomisk tillväxt som följd eftersom man har förhållandevis få barn och gamla att försörja.
Bilagan China_population_pyramid_2005.png finns inte längre
Det talas i europa om "åldrande befolkning" och att vi kommer att få svårt att försörja dessa äldre, men det framstår som små problem jämfört med det som väntar Kina om man fortsätter som idag. Ibland nämns det s.k. 1:4 problemet, där varje barnbarn ensamt skall ta hand om fyra mor/far-föräldrar (som jag förstått det finns det massor av undantag i ettbarnspolitiken, och ett sådant undantag är just ett par där bägge personerna saknar syskon, så jag antar att 1:4 skall ses bildligt eller på samhällsnivå).
/Håkan
Kinas befolkningsstruktur är inte så olik Sveriges när tillväxten tog fart.

- BefPyrSCB.JPG (41.48 KiB) Visad 1392 gånger
Från
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____43016.aspx.