Quiz: Ekonomisk historia
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Eftersom ingen annan svarar så slänger jag in mitt något okompletta svar såsom jag minns det från bisatsen i den ekonomiska historia jag läst på universitetet:Martin Lundvall skrev:Medan Probstner vaknar upp från sin dvala så slänger jag in en mellanfråga.
Mellan vilka år existerade latinska myntunionen, vilka var dess medlemmar och vad var för speciellt med unionen?
Grundades 1865 av Frankrike, Italien, Schweiz och Belgien. Grekland och Finland tillkom. Försvann i samband med eller strax efter första världskriget (?)
Vad som var speciellt kommer jag inte ihåg och har jag fortfarande inte klurat ut - det var en union baserad på silver och guldvärden (jmf guldmyntsfoten) - men det var väl knappast den första, eller?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Låter spännande!Martin Lundvall skrev:Du är pa ratt spar och jag ger dig rätt da jag inte kan bevaka fragan. Jag aterkommer med lite mer infromation vi ett senare tilfälle.
/Martin
Min fråga:
1776 kom Adam Smiths arbete "The Wealth of Nations" och teorin om den osynliga handen som styr ekonomin.
Men redan elva år tidigare hade en nordisk tänkare och politiker (ibland kallad "Nordens Adam Smith") kommit med en skrift som likartat beskrev hur marknadsekonomin fungerade.
Vem är tänkaren, vad var dennes ursprunliga yrke och vad hette skriften?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt: