Räntan i Sverige
Om det blir en borgerlig regering kommer räntan förmodligen stiga.
Socialdemokraterna är stolta över de låga räntorna, medan borgarna kritisera desamma. Om man gör det (naiva?) antagandet att politiker håller vad de lovar... bör man alltså lägga sin röst på socialdemokratin om man vill ha låg ränta och vice versa för de borgerliga.
Det är ju också en het politisk fråga, som vi säkert kommer få se mer av, ju närmare valet vi kommer. Vad som är intressant att spekulera i är dock om politikerna kommer att utlova räntehöjningar/sänkningar som sedan inte uppföljes i handling. Det är enligt mig troligt eftersom vi har en självständig riksbank.
Just därför tycker jag det är rätt komiskt att det har blivit en politiskt laddad fråga - även om jag kan förstå varför.
Socialdemokraterna är stolta över de låga räntorna, medan borgarna kritisera desamma. Om man gör det (naiva?) antagandet att politiker håller vad de lovar... bör man alltså lägga sin röst på socialdemokratin om man vill ha låg ränta och vice versa för de borgerliga.
Det är ju också en het politisk fråga, som vi säkert kommer få se mer av, ju närmare valet vi kommer. Vad som är intressant att spekulera i är dock om politikerna kommer att utlova räntehöjningar/sänkningar som sedan inte uppföljes i handling. Det är enligt mig troligt eftersom vi har en självständig riksbank.
Just därför tycker jag det är rätt komiskt att det har blivit en politiskt laddad fråga - även om jag kan förstå varför.
Nu kan ju politikerna också påverka räntan genom en mer eller mindre inflationsdrivande finanspolitik.Löwe skrev:Vad som är intressant att spekulera i är dock om politikerna kommer att utlova räntehöjningar/sänkningar som sedan inte uppföljes i handling. Det är enligt mig troligt eftersom vi har en självständig riksbank.
Riksbanken sätter bara den korta räntan, vad de längre räntorna blir (typ 2-10-årsräntorna) styrs framför allt av inflationsförväntningar.
Dvs, med allt annat lika så kan en statsbudget med underskott medföra höga räntor, då en sådan tenderar att vara inflationsdrivande.
Även alltför låga korta räntor kan i sin tur orsaka höjda långa räntor i och med att de överstimulerar ekonomin och därmed även framkallar inflation.
Det finns ingen anledning att vara vara särskilt stolt eller nöjd med vare sig låga eller höga räntor. Det viktiga är att ha rätt ränta.
Henrik
- Belisarius
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Sverige har sedan början av nittiotalet en normpolitik dvs riksdag och regering har inget med räntan att göra, utan det är Riksbanken som sätter räntan utifrån inflationstrycket. Låg kort ränta får vi med lågt inflationstryck - hög kort ränta med högt inflationstryck. Låg inflation får vi om den svenska ekonomin går knackigt - folk får nöja sig med de jobb och löner de kan få, dessutom har inflationstrycket i Sverige hållits nere av ganska stora prissänkningar på dagligvaror.Löwe skrev:Om det blir en borgerlig regering kommer räntan förmodligen stiga.
Om marknaden tror att ekonomin i Sverige kommer att gå bra framöver kommer vi att högre långa räntor det motsatta ger lägre räntor, detsamma gäller i även den svenska obligationsräntan och priset på den svenska kronan gentemot andra valutor.
Vilken ränta vi får med socialdemokratisk/ borgerlig regering är omöjligt att sia om.
Med risk för att det ska en politik snack......Löwe skrev:Om det blir en borgerlig regering kommer räntan förmodligen stiga.
Under 2006 kommer vi att se en stigande ränte nivå dvs under en vänstervriden regering kommer räntan att stiga det är flera säkra på. SÅ ditt resonomang håller inte att en höger regring kommer att höja räntan, du vet säkert att många som sitter i riksbanken har ett förflutet inom politiken och då är det åt vänster.
Vi har idag en av de absoluta lägsta räntan i hela Europa tyvärr gör det att vår krona är så svag att månag import företag tvingas höja priset på produkter.
I längden är det inte bra att vi har en så pass läg ränta som vi har Ni, bla för vi en överhettad bostads bubbla som drabbar bla låginkomstagarna då de inte har råd att bo kvar i sina dyra lgh/villor som stiger i taxeringsvärde som skulle vara en tillfälligt skatt enligt den vänster regeringen som införde detta.
Ursäkta om det blev mkt poltik kära moderatorer men.
Japp. Även den ökande globaliseringen och den snabba teknikutvecklingen för datorer och hemelektronik har bidragit.Dalmas skrev:dessutom har inflationstrycket i Sverige hållits nere av ganska stora prissänkningar på dagligvaror.
Precis. Regeringen kan endast påverka ränteläget indirekt, genom att ändra förväntningarna för hur det allmänna ekonomiska klimatet ska utveckla sig. Exempelvis genom att lägga en obalanserad statsbudget.Om marknaden tror att ekonomin i Sverige kommer att gå bra framöver kommer vi att högre långa räntor det motsatta ger lägre räntor, detsamma gäller i även den svenska obligationsräntan och priset på den svenska kronan gentemot andra valutor.
Henrik
Det finns ingen bostadsbubbla. Priserna på boendet sätts utifrån boendekostnader. När räntan sjunker blir lånen billigare och du har råd att låna mer för samma räntekostnad. Om räntorna börjar stiga är det ett tecken på att svensk ekonomi drar igång igen och vi får ett inflationstryck. Inflationstrycket är ett tecken på att folk får mer pengar.Mr x skrev:Med risk för att det ska en politik snack......Löwe skrev:Om det blir en borgerlig regering kommer räntan förmodligen stiga.
Under 2006 kommer vi att se en stigande ränte nivå dvs under en vänstervriden regering kommer räntan att stiga det är flera säkra på. SÅ ditt resonomang håller inte att en höger regring kommer att höja räntan, du vet säkert att många som sitter i riksbanken har ett förflutet inom politiken och då är det åt vänster.
Vi har idag en av de absoluta lägsta räntan i hela Europa tyvärr gör det att vår krona är så svag att månag import företag tvingas höja priset på produkter.
I längden är det inte bra att vi har en så pass läg ränta som vi har Ni, bla för vi en överhettad bostads bubbla som drabbar bla låginkomstagarna då de inte har råd att bo kvar i sina dyra lgh/villor som stiger i taxeringsvärde som skulle vara en tillfälligt skatt enligt den vänster regeringen som införde detta.
Ursäkta om det blev mkt poltik kära moderatorer men.
Riksbanken har ingen politisk färg. Om den har fått någon kritik från nåt håll så är det just från vänster - pga de inte sänkt räntan tillräckligt snabbt. Däremot har vårt nuvarande system med en fristående Riksbank en politisk färg - blå.
dalmas:
Senast i denna vecka var det en artikel i DI om en bostads bubbla då flera ledande politker/ekonomer varnande för ökad belåning.
Ett bostads pris sätts utifrån flera parametrar bla läge,tillgång och efterfrågan och ju lägre ränta dessto mera vågar intresentar låna för att få sin dröm lgh/villa.
Senast i denna vecka var det en artikel i DI om en bostads bubbla då flera ledande politker/ekonomer varnande för ökad belåning.
Ett bostads pris sätts utifrån flera parametrar bla läge,tillgång och efterfrågan och ju lägre ränta dessto mera vågar intresentar låna för att få sin dröm lgh/villa.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Liknande artiklar har förekommit regelbundet i DI de senaste 3-4 aren. Liksom man har varnat för samma utveckling i t ex London mm. Antar att man hoppas pa ökat intresse pga det stora antal människor som sitter med bostadslan och därmed direkt paverkas.Mr x skrev:dalmas:
/Forsberg
En bubbla är när något betalas för något som det egentligen inte är värt. T ex Icon eller Framfab- aktier.
Att människor tar för stora lån är inte en bubbla.
Har t ex en kompis vars familj 1994 köpte ett hus i Norra Ängby för 800.000. Räntan då var ca 11%. Dvs 90.000 kr/ år. Samma hus kostar idag drygt 3 miljoner. Med en ränta på 3%, så har du samma räntekostnad.
Har t ex en kompis vars familj 1994 köpte ett hus i Norra Ängby för 800.000. Räntan då var ca 11%. Dvs 90.000 kr/ år. Samma hus kostar idag drygt 3 miljoner. Med en ränta på 3%, så har du samma räntekostnad.
Men du hade du en inflation som gjorde att lånet inte blev så dyrt som man kan tro inte sant?Dalmas skrev:En bubbla är när något betalas för något som det egentligen inte är värt. T ex Icon eller Framfab- aktier.
Visst en 2-3%.Mr x skrev:Men du hade du en inflation som gjorde att lånet inte blev så dyrt som man kan tro inte sant?Dalmas skrev:En bubbla är när något betalas för något som det egentligen inte är värt. T ex Icon eller Framfab- aktier.
Någontings värde avgörs väl av hur mycket någon vill betala, när ingen vill betala spricker bubblan och värdet rasar.Dalmas skrev:En bubbla är när något betalas för något som det egentligen inte är värt. T ex Icon eller Framfab- aktier.
Samma sak med Framfab när ingen vill betala så.....