Är checkarna historia nu?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 27 april 2006, 10:58

Donkeyman skrev:En liten kommentar till. Läste ett reportage i en tidning (minns inte vilken) ganska nyligen om att det Amerikanska banksystemet har en mycket förfinad och dyrbar logistk för att transportera checker för inlösen mellan banker runt hela landet.
Det var värre än så... Banker samlade in alla checkar och flög dessa i transportflygplan till
Jamaica. Där satt maskinskriverskor (som hade lägre lönekostnad än i USA) och stansade in alla checktransaktioner. Sedan flögs
checkarna tillbaka till USA för arkivering...

Denna hantering känns oerhört avlägsen idag, men det var inte så länge sedan den pågick.

Det största bankerna hade egna flygbolag för denna verksamhet. Jag har en bok med bilder på AMEX flygplan liggande någonstans... Ska försöka leta fram den och scanna lite.

/Otto

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 27 april 2006, 21:55

En utvikning inledd av varjag har nu en egen tråd i loungen vid namn "Cash is King!".

/Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 juli 2006, 15:34

Nu har jag inte gått igenom tråden så noggrann, men jag kan rekommendera en artikel i Svensk numinitiskt tidskrift från 2004 och om just checkarna. Jag kan leta fram artikeln till nästa gång och möjligen plocka ut vissa delar ur den.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juli 2006, 12:34

I Svensk nuministisk tidskrift nummer 8 från 2004 hade följande rubrik.

Checken som betalningsmedel är snart borta

Artikeln inleddes följande;
Enligt den amerikanska veckotidningen TIME, 8 december 2003, har det brittiska värdepapperstryckeriet De La Rue & Co upphört med produktionen av checkhäften, detta på grund av att användningen av checkar minskat dramatiskt under de senaste åren.
Lite ströord från texten:
I sin nuvarande form har checken uppstått i England, fick under 1700- och 1800-talet, då privatanvändningen av checkarna undanträngdes, en mera användning som medel att beordra utbildning till någon fordringsägare. I takt med bankväsendets utveckling fick checkarna en mycket stor användning, särskilt i de anglosaxiska länderna.
År 1898 fick Sverige en checklag som innehöll straffbestämmelser för bl a checkbedrägeri.
Artikeln finns på sidan 188, årsnumrering!

En ny checklag kom 1932 och fick nummer 132.
1 § Check skall innehålla:
1) benämningen check, införd i själva texten och uttryck å det språk, varå handlingen är avfattad;
2) ovillkorlig anmodan att betala visst penningbelopp (checksumma);
3) namnet å den, som skall infria checken (trassat, här nedan benämnd trassatbanken);
4) uppgift å den ort, där betalningen skall erläggas;
5) uppgift å dag och ort för checkens utställande; samt
6) underskrift av den, som utställer checken (utställare, trassent).
Hela denna lag finns på http://www.notisum.se

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Hoppsan...checkarna kom tillbaka!?

Inlägg av varjag » 28 juli 2006, 13:32

Åtminstone här 'downunder'!
I en illa dold commandoraid - mot ärliga medborgare - har det australiska Telecom (detsamma som erat Felia....
f'låt - Telia) - avfyrat en eldstöt mot oss bakåtsträvare - som vägrar uppge åt Fan - våra kreditkortsnummer.
Dom har helt enkelt ändrat 'betalningsformerna' - så att vi inte längre kan gå på posten med räkningen - och
pröjsa kontant! Nehej - du kan skicka check, postanvisning eller som Vi Föredrar - fixa autogiro
från ditt konto.....I klarspråk - låt Fans hand i din ficka!
Men - det har gett ett plötsligt uppsving till checkhanteringen!
FY FAN!, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Hoppsan...checkarna kom tillbaka!?

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juli 2006, 22:19

varjag skrev:Åtminstone här 'downunder'!
I en illa dold commandoraid - mot ärliga medborgare - har det australiska Telecom (detsamma som erat Felia....
f'låt - Telia) - avfyrat en eldstöt mot oss bakåtsträvare - som vägrar uppge åt Fan - våra kreditkortsnummer.
Dom har helt enkelt ändrat 'betalningsformerna' - så att vi inte längre kan gå på posten med räkningen - och
pröjsa kontant! Nehej - du kan skicka check, postanvisning eller som Vi Föredrar - fixa autogiro
från ditt konto.....I klarspråk - låt Fans hand i din ficka!
Men - det har gett ett plötsligt uppsving till checkhanteringen!
FY FAN!, Varjag
Felia heter Telia, tror nog att du har bott i Australien för länge. :lol:

Jag har inte haft checkar sedan jag var i England under en längre period 1997, har inte hört talas om checkar i Sverige under de närmaste fyra-fem åren och det var en av de anledningar att jag drog upp denna diskussion. Så Telecom i Australien vill fortfarande har kvar checkarna, om jag har fattat fel så är jag lite salongberusad. 8-)

Stefan

Skriv svar