Jehovas Vittnen
Inte tvång överhuvudtaget.
Ingen inom Jehovas Vittnen har som tvång att missionera, det är också, precis som mycket annat inom rörelsen, högst frivilligt. Varje person tar ställning till huruvida han/hon känner sig redo och mogen för att förkunna läran.
Att påstå att det inom JV råder ett från övre håll styrt tvång att missionera är felaktigt.
Mvh Dagwood
Att påstå att det inom JV råder ett från övre håll styrt tvång att missionera är felaktigt.
Mvh Dagwood
-
Användarnamn?
- Utsparkad
Ja, jag tror faktist du har rätt i det.. satt med 7 polare igår och discuterade religon och det var bara en som trodde på gud. Jag har inte sätt några undersökningar på saken.. men jag får känslan av att de alra flästa inte längre tror på ngn gugAnvändarnamn? skrev:Alla kanske är ateister, eller söker.
vad tror ni?
- Belisarius
- Medlem
Tja, nationalstaten som företeelse är ju inte så gammal så det är ju inget som måste finnas. Fri rörelse är väl en utopi, men jag förstår om många lockas av idén.Frogman skrev:Lite märkliga är JV ändå, dom tror inte på nationalstaten, utan förespråkar fri rörelse över jorden? Skulle denna utopi fungera i verkligheten?
Jag tror också att de flesta säger att inte tror på Gud men ändå så söker de efter nåt högre. Det är tryggheten de söker tror jag. Det finns ju de som säger att det finns en högre makt men det är inte Gud, det finns de som säger att de tror bara på sig själv. Eller kommentaren jag tror bara på det jag ser. Jag gillar den lilla pojkens kommentar i filmen Nu är det jul igen, där tomten ramlar av taket och pappan tar över för en natt tror han. Den enda som förstår helt är sonen. När han då får frågan om han verkligen tror att tomten finns svarar han så här: Har du nånsin sett en hel million dollar? Nej. Men änså tror du att de finns.johane skrev:Ja, jag tror faktist du har rätt i det.. satt med 7 polare igår och discuterade religon och det var bara en som trodde på gud. Jag har inte sätt några undersökningar på saken.. men jag får känslan av att de alra flästa inte längre tror på ngn gugAnvändarnamn? skrev:Alla kanske är ateister, eller söker.
vad tror ni?
Faktum är ju att den moment man ser vet man då kan man inte längre tro. Tro är vetenskap om saker som inte synns men ändå finns.
En mycket befogad fråga. Teokrati i verkligheten är förvisso en vacker tanke, men jag vill gärna se det före jag tror på det. Men visst, en vacker tanke.Frogman skrev:Lite märkliga är JV ändå, dom tror inte på nationalstaten, utan förespråkar fri rörelse över jorden? Skulle denna utopi fungera i verkligheten?
- Anders Nyman
- Medlem
Som en bekant sa till mej en gång, oavsett vad man har för tro, så blir var och en salig på sin tro. Pingstvän, Metodist eller jehovas vittne, eller vad det finns för olika samfund och sekter. Så de som tror på något blir ju som sagt salig på sin tro.. Men jag tror att varje grund tanke i olika församlingar och sekter är väl å sprida ett kärlekens bud, men tänk om det kunnde vara så, för sedan finns det väl de som går till ytterligheter.. Ha det bra
Jag har släktingar som är Jehovas vittnen, så jag kan en del om deras tro.
Jehovas vittnen grundades i USA (som så mycket annat skräp) i slutet av 1800-talet och var då uteslutande en mindre bibelstudiegrupp. Namnet ändrades från Bible and Tract Society till JV någon tid därefter, ett namn baserat på ett skriftställe. De räknade med tiden ut att Jesu återkomst till jorden skulle inträffa år 1914. Detta baserade de på Daniels profetior i Bibeln, och som vi historiker vet, var 1914 förvisso ett anmärkningsvärt år, men någon Jesus syntes inte till. Då ändrade de sin teologi och sade att Jesus verkligen hade börjat regera över Jorden från himlen det året och att vi lever i de Sista Dagarna. Ja ja.
De anser sig grunda sin tro uteslutande på Bibelns budskap och anser att deras version av kristendomen är den enda rätta och att den återgår till den form av tillbedjan som fanns under första århundradet e.kr.. Därför bör någon som är JV inte delta i militärtjänst, bland annat. Förvisso följer de troget landets lagar, men anser att den himmelska lagen går före. Därför har de under sin historia fått utstå en hel del spott och spe. Bland annat kastades många av dem i koncentrationsläger i Nazityskland. De röstar inte i demokratiska val eller deltar i någon som helst samhällsdebatt eftersom de anser sig vara "utvalda ur denna världen" och tillhör ett annat rike.
När de går från dörr till dörr kan de vara synnerligen övertygande, bibelkunniga och allmänbildade. Jag har personligen sett deras bok "Resonera med hjälp av Skrifterna", i vilken de har skrivit upp övertygande svar på alla frågor människor kan ställa, så att de snabbt ska ha ammunition tillhands. De är idag en massorganisation med miljoner medlemmar över hela världen. Deras böcker och tidningar påminner om rena propagandan, hjärntvätt. för några år sedan framkom det även i svensk TV anklagelser om sexuella utnyttjanden inom organisationen (Uppdrag Granskning, om jag inte minns fel). Församlingen ifråga hade då försökt lösa problematiken inom församlingen och inte anmält saken till behöriga myndigheter. Varför sker dessa ting så ofta i religiösa sammanhang. "På deras frukt ska ni känna igen dem", står det i Skriften.
Trots detta kan man inte annat än beundra vissa av organisationens mest nitiska medlemmar som går från dörr till dörr och sprider ett budskap de verkligen och tvivelsutan tror på, till och med går i fångenskap eller döden för denna tro. Var och en med sitt, och jag med mitt.
Cheers.
Jehovas vittnen grundades i USA (som så mycket annat skräp) i slutet av 1800-talet och var då uteslutande en mindre bibelstudiegrupp. Namnet ändrades från Bible and Tract Society till JV någon tid därefter, ett namn baserat på ett skriftställe. De räknade med tiden ut att Jesu återkomst till jorden skulle inträffa år 1914. Detta baserade de på Daniels profetior i Bibeln, och som vi historiker vet, var 1914 förvisso ett anmärkningsvärt år, men någon Jesus syntes inte till. Då ändrade de sin teologi och sade att Jesus verkligen hade börjat regera över Jorden från himlen det året och att vi lever i de Sista Dagarna. Ja ja.
De anser sig grunda sin tro uteslutande på Bibelns budskap och anser att deras version av kristendomen är den enda rätta och att den återgår till den form av tillbedjan som fanns under första århundradet e.kr.. Därför bör någon som är JV inte delta i militärtjänst, bland annat. Förvisso följer de troget landets lagar, men anser att den himmelska lagen går före. Därför har de under sin historia fått utstå en hel del spott och spe. Bland annat kastades många av dem i koncentrationsläger i Nazityskland. De röstar inte i demokratiska val eller deltar i någon som helst samhällsdebatt eftersom de anser sig vara "utvalda ur denna världen" och tillhör ett annat rike.
När de går från dörr till dörr kan de vara synnerligen övertygande, bibelkunniga och allmänbildade. Jag har personligen sett deras bok "Resonera med hjälp av Skrifterna", i vilken de har skrivit upp övertygande svar på alla frågor människor kan ställa, så att de snabbt ska ha ammunition tillhands. De är idag en massorganisation med miljoner medlemmar över hela världen. Deras böcker och tidningar påminner om rena propagandan, hjärntvätt. för några år sedan framkom det även i svensk TV anklagelser om sexuella utnyttjanden inom organisationen (Uppdrag Granskning, om jag inte minns fel). Församlingen ifråga hade då försökt lösa problematiken inom församlingen och inte anmält saken till behöriga myndigheter. Varför sker dessa ting så ofta i religiösa sammanhang. "På deras frukt ska ni känna igen dem", står det i Skriften.
Trots detta kan man inte annat än beundra vissa av organisationens mest nitiska medlemmar som går från dörr till dörr och sprider ett budskap de verkligen och tvivelsutan tror på, till och med går i fångenskap eller döden för denna tro. Var och en med sitt, och jag med mitt.
Cheers.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
En liten mikrohistoria!!!
Peter Knowles var en legendarisk målskytt för Wolverhampton under 1960-talet och han chockade alla(inklusive hans klubb och dess supportrar) med att gå med i Jehova Vittnen 1969. Wolverhamptons klubbledning hoppades att han skulle komma tillbaka och först 1982 revs hans kontrakt med klubben. När han slutade med fotbollen så var han 24 år, hade spått till en lysande fotbollskarriär och hans bror var spelare i bl a Tottenham.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Knowles
Det är många kända personer som har gått med i detta samfund.
http://www.jehovahs-witness.com/6/11860 ... +Witnesses
Stefan
Peter Knowles var en legendarisk målskytt för Wolverhampton under 1960-talet och han chockade alla(inklusive hans klubb och dess supportrar) med att gå med i Jehova Vittnen 1969. Wolverhamptons klubbledning hoppades att han skulle komma tillbaka och först 1982 revs hans kontrakt med klubben. När han slutade med fotbollen så var han 24 år, hade spått till en lysande fotbollskarriär och hans bror var spelare i bl a Tottenham.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Knowles
Det är många kända personer som har gått med i detta samfund.
http://www.jehovahs-witness.com/6/11860 ... +Witnesses
Stefan
Jag brukar inte se på Uppdrag granskning och den typ av program som Janne Josefsson står för. Påminner för mycket om kvällspress i TV-format.Antiscamp skrev:
för några år sedan framkom det även i svensk TV anklagelser om sexuella utnyttjanden inom organisationen (Uppdrag Granskning, om jag inte minns fel). Församlingen ifråga hade då försökt lösa problematiken inom församlingen och inte anmält saken till behöriga myndigheter. Varför sker dessa ting så ofta i religiösa sammanhang. "På deras frukt ska ni känna igen dem", står det i Skriften.
Cheers.
Men jag såg ett program en gång som behandlade den typ av journalistik som de bedriver (tror att det hette "Meidiahuset" men är inte säker. I programmet tog man i alla fall upp olika avsnitt ur Uppdrag granskning där de varit partiska eller förvanskat fakta. Där fanns det program du hänvisade med.
Men när jag ändå började fundera på Uppdrag granskning, kollade jag på granskningsnämndens sida för att vara på säkra sidan, och såg att minnet var rätt.
Men där var en otroligt lång lista på anmälningar. Tydligen är mer eller mindre vartenda avsnitt anmält till granskningsnämnden. Inte alla har fått fällande dom, men förvånansvärt många.
http://www.grn.se/grn/pages/SearchPage.aspx?id=598
Sök på "Uppdrag granskning" i länken så kommer hela listan
Jesus blev ikke korsfæstet
Den største overraskelse for mig har været, at Jehovas Vidner trods deres omfattende udgående arbejde, ikke tidligere har fået forklaret (mig, i det mindste), at Jesus ikke blev korsfæstet, men pælfæstet, så arme og hænder var placeret over hovedet og ikke ud til siderne.
Siger de, at det står i bibelen, at Jorden er rund?
Siger de, at det står i bibelen, at Jorden er rund?
Jehovas Vittne förespråkar bara fri rörelse utefter kriterier de tycker gynner dem själva. Jag har ännu aldrig hört talats om ett Vittne som sagt att han eller hon välkomnar åsikter de själva inte har. JV är inte känd för sin iver att kämpa för mångfald.Frogman skrev:Lite märkliga är JV ändå, dom tror inte på nationalstaten, utan förespråkar fri rörelse över jorden? Skulle denna utopi fungera i verkligheten?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det var länge sedan som dom besökte olika hushåll i Uppsala, men en arbetskamrat till mig gjorde ett misstag när han släppte in medlemmar i detta "samfund" för han trodde att det gick att diskutera med dem. Det tog timmar innan han fick ut dem igen och år innan dom slutade "dränka" in honom med reklam i brevlådan. Jehova Vittnen finns på Bergsbrunnagatan i stan om dom inte har flyttat förstås. Jag bryr mig egentligen inte om dom, liksom "Livets ord"(men det är någonting annat) och jag tror faktiskt att dom är lite annorlunda än dom har fått kritik eller anklagade för.
Stefan
Stefan
Enträgna är demStefan Lundgren skrev:Det var länge sedan som dom besökte olika hushåll i Uppsala, men en arbetskamrat till mig gjorde ett misstag när han släppte in medlemmar i detta "samfund" för han trodde att det gick att diskutera med dem. Det tog timmar innan han fick ut dem igen och år innan dom slutade "dränka" in honom med reklam i brevlådan. Jehova Vittnen finns på Bergsbrunnagatan i stan om dom inte har flyttat förstås. Jag bryr mig egentligen inte om dom, liksom "Livets ord"(men det är någonting annat) och jag tror faktiskt att dom är lite annorlunda än dom har fått kritik eller anklagade för.
Stefan