https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... resenterasNu är inflationen alltså under Riksbankens mål om 2 procent. Enligt dem själva är det, precis som en hög inflation, inte heller bra med en alltför låg.
”Om inflationen är mycket låg och lönerna inte kan sänkas blir det svårare att anpassa löneförhållandena – de relativa lönerna mellan olika yrken, företag och branscher. Detta gör det svårare att locka arbetskraft till de delar av ekonomin där de gör störst nytta. I förlängningen kan detta medföra både högre arbetslöshet och sämre produktivitetsutveckling”, skriver Riksbanken på sin hemsida.
Den ekonomiska krisen.
Re: Den ekonomiska krisen.
Plötsligt är inflationen för låg...
Nu är det sk black week när man blir överöst med rabatt erbjudanden.
Nästa vecka börjar tre veckor med julhandel, följt av mellandagsrea.
Alltså hur mycket av det som människor köper under den här perioden behövs egentligen för att leva ett bra liv?
Nästa vecka börjar tre veckor med julhandel, följt av mellandagsrea.
Alltså hur mycket av det som människor köper under den här perioden behövs egentligen för att leva ett bra liv?
Det får mig att fundera på hur mycket rea en 'rea' är, på riktigt.
Om jag under hela året sålt vara A för 100 SEK och och sänker den till 75 SEK på rea, javisst. Men om jag höjer priset två månader innan till 130 SEK och sänker till 100 SEK vid 'rean', nja. Hur regleras slika saker? Om alls.
Jag vet affärer som konstant har X% 'rea', men en snabbkoll visar att varan är det rekommenderade utpriset från leverantören.
Kan någon förklara, jag har en någorlunda grund i matematik men noll koll på ekonomi.
MVH
Hans
Om jag under hela året sålt vara A för 100 SEK och och sänker den till 75 SEK på rea, javisst. Men om jag höjer priset två månader innan till 130 SEK och sänker till 100 SEK vid 'rean', nja. Hur regleras slika saker? Om alls.
Jag vet affärer som konstant har X% 'rea', men en snabbkoll visar att varan är det rekommenderade utpriset från leverantören.
Kan någon förklara, jag har en någorlunda grund i matematik men noll koll på ekonomi.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
De flesta länder har regler för vad en rea är. Till exempel måste en vara sänkas till ... 90% för att få kallas rea. Originalpriset måste tydligt anges. Man får inte höja priset före rean för att sedan sänka det till ordinarie pris och kalla det rea. En rea måste även vara avgränsad i tid.
Att det fuskas hej vilt med detta är en annan sak.
Att det fuskas hej vilt med detta är en annan sak.
-
Rick von Sloneker
- Medlem
Har man otur blir det så här:
- Bilagor
-
- black-friday-shopping-madness-memes-3-637f47f3a672f__700.jpg (83.11 KiB) Visad 4353 gånger
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld
-- François de La Rochefoucauld
-
adlercreutz
- Medlem
Man ska ange lägsta pris senaste 30 dagarna som ”tidigare pris”, men många fuskar/slarvar: https://www.konsumentverket.se/globalas ... slagen.pdf
Tack för lite kött på benen med mina högst subjektiva misstankar.
MVH
Hans
MVH
Hans