Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Re: Numismatik

Inlägg av Schwalbe » 17 augusti 2011, 18:57

Anders Nyman skrev:http://ingemars.se/varderin.htm jag är på jakt efter någon mynthandlare som jag kan göra bra affärer med, å fann då denna värderingslänk.. :)

Hmm, men det är väl bara kopparmynt? Jag samlar inte på kopparmynt, vanligtvis.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 20 augusti 2011, 17:41

Det är nu tre typer av mynt som jag funderar på att köpa:

Alexander den store, Tetradrachm
Karl XII, 4 Mark
Oscar II, 20kr

Alexander den store vore kul. Det skulle i så fall bli mitt första antika mynt. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 22 augusti 2011, 20:07

Schwalbe skrev:Det är nu tre typer av mynt som jag funderar på att köpa:

Karl XII, 4 Mark
Oscar II, 20kr

Alexander den store vore kul. Det skulle i så fall bli mitt första antika mynt. :)
Antika mynt,, det är något speciellt med dom,, å speciellt om de är gjorde under den tiden då berömda Herrar satt som regenter. Antika mynt har jag just inga, jag har ett spadmynt från Kina, å 2 stcken av de mynt som i Bibeln kallas för Änkans skärv.. Å, för tillfället så väntar jag på ett vinnarmail från Tradera,, har vunnit ett Millenium mynt från Israel i Massivt silver,, för jag samlar även på mynt å sedlar från Israel.. Dropp mynt, har du några sådana i din samling,, jag har några små vackra Droppmynt. 8-)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 24 augusti 2011, 16:24

Anders Nyman skrev:

Karl XII, 4 Mark
Oscar II, 20kr

Antika mynt,, det är något speciellt med dom,, å speciellt om de är gjorde under den tiden då berömda Herrar satt som regenter. Antika mynt har jag just inga, jag har ett spadmynt från Kina, å 2 stcken av de mynt som i Bibeln kallas för Änkans skärv.. Å, för tillfället så väntar jag på ett vinnarmail från Tradera,, har vunnit ett Millenium mynt från Israel i Massivt silver,, för jag samlar även på mynt å sedlar från Israel.. Dropp mynt, har du några sådana i din samling,, jag har några små vackra Droppmynt. 8-)
Jag har lite norska, danska, ryska, engelska och amerikanska mynt. Det är allt. Israel har jag inget ifrån, men jag tycker mej ha hört att deras sedlar är mycket vackra.

Droppmynt vet jag inte vad det är. Du kanske kan förklara? :)

PS Jag har några 10 pfennig mynt från tredje riket. Fick med dem då jag köpte några medaljer. Inget jag samlar på dock.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 26 augusti 2011, 19:35

Just nu tangerar i stort sett guldvärdet och samlarvärdet på 20 och 10kr guldmynt. Så de som investerar i guldtackor kanske skulle se guldmynt som ett alternativ. Betydligt trevligare tycker jag. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 27 augusti 2011, 11:24

Schwalbe skrev:
Anders Nyman skrev:

Karl XII, 4 Mark
Oscar II, 20kr

Jag har lite norska, danska, ryska, engelska och amerikanska mynt. Det är allt. Israel har jag inget ifrån, men jag tycker mej ha hört att deras sedlar är mycket vackra.

Droppmynt vet jag inte vad det är. Du kanske kan förklara? :)

PS Jag har några 10 pfennig mynt från tredje riket. Fick med dem då jag köpte några medaljer. Inget jag samlar på dock.
Droppmynt,, jag har väl rätt nyligen gett mej in på det området av dessa små Ryska mynt, men jag har en vän i Linköping som heter Per Larson, som skrivit en bok om detta.. För jag är själv inte så insatt i detta breda område, boken finns å köpa på Kungliga myntkabinettet i stockholm,, å myntboken 2010, där har Per skrivit en liten notis om dessa Droppmynt, om du har denna årgång, står på sidan 62, under Novgorod, vid våra svenska Besittningar. Jag har sökt på Nätet efter denna bok, men ej funnit. Det enda jag kan säga är att det är små ryska mynt som ser ut som små droppar i silver, gjorda under några århundranden där i Ryssland, men historien bakom dom kan jag inte. :idea: Men om du söker på Per Larsons bok Ryska droppar - den ryska myntningen 1350 - 1700. Så kan det dyka opp något, för det ska finnas ett litet citat hos numismatik.se också vet jag. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 27 augusti 2011, 17:14

Schwalbe min vän,, jag har funnit en länk som handlar lite om Ryska Droppar,,,, www.tonysmynt.se/ryskamynt.html Hoppas det kan vara till lite Glädje för dej. 8-) :milsmile:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 28 augusti 2011, 13:26

Tack så mycket för informationen Anders! Mycket man inte vet. :) Ska kolla upp den där boken av min namne.

I övrigt börjar jag bli mer och mer intresserad av äldre svenska mynt. Svenska besittningsmynt verkar vara ett intressant samlarområde. Kan bli en dyr hobby dock. ;)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 28 augusti 2011, 20:36

Schwalbe skrev:Tack så mycket för informationen Anders! Mycket man inte vet. :) Ska kolla upp den där boken av min namne.

I övrigt börjar jag bli mer och mer intresserad av äldre svenska mynt. Svenska besittningsmynt verkar vara ett intressant samlarområde. Kan bli en dyr hobby dock. ;)
Svenska Besittningsmynt är ett väldigt intressant område... Visst du käre myntbroder, att denna ö vi hadde i västindien, st, Bartheleime, ursäkta stavningen, har nog stavat önamnet lie fel,, men du vet nog vad jag menar för Besittningsö som jag menar där borta,, öborna var så förtjusta i det svenska styret,,å de döpte de flesta gator efter något här i sverige, å än i dag fast ön gått tillbaka i fransk ägo sedan länge, så finns det ett mynt med kombinationen Franc / Krona,, ett svenskt mynt som än idag du kan handla för där på ön,, fast det är långt över 100 år sedan vi lämnade ifrån oss ön.. Jag har inget sådant mynt,, men jag har annars några besittningsmynt. Å, den lilla del i min samling som är droppar å besittningsmynt, gillar jag mest, för det är en svensk utlandshistoria.. :) :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 1 september 2011, 20:01

Jag hittade en 2/3 Thaler från Svenska Pommern. Karl XI. Ett riktigt fint mynt, men för dyrt. :cry:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 1 september 2011, 20:32

Schwalbe skrev:Jag hittade en 2/3 Thaler från Svenska Pommern. Karl XI. Ett riktigt fint mynt, men för dyrt. :cry:
Bättre lycka nästa gång kära mynt broder. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 2 september 2011, 19:11

WOOOW,, nu känner jag mej väldigt stolt,, fick hem igår ett otroligt Vackert Milleniunmynt från Israel, med nästan 100 % silver, lika stor som de gamla Morgan Silver dollarmynten från USA.. Å, det som gör det så extra roligt å spännande, är att det endast gjordes 7000 av detta mynt. :D :D

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 3 september 2011, 06:07

Anders Nyman skrev:WOOOW,, nu känner jag mej väldigt stolt,, fick hem igår ett otroligt Vackert Milleniunmynt från Israel, med nästan 100 % silver, lika stor som de gamla Morgan Silver dollarmynten från USA.. Å, det som gör det så extra roligt å spännande, är att det endast gjordes 7000 av detta mynt. :D :D
Grattis, vad kul! :D

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 3 september 2011, 13:24

Jag har i brist på annat gått igenom min 10 öringssamling. Före Oscar II har jag 1858, 1869, 1870. De är trevliga för att de är så små tycker jag. Övriga att nämnas är 1873- den sista i det gamla lilla formatet. 1874 har jag i hyfsad kvalitet, god 1+. 1898, 1900, 1902 och 1907- runt kvalitet 01. 1928, 29, 30, 34 kvalitet 01/0.

Nu har jag ju frångått årtalssamlandet en del på äldre dar ;), så ett annat mynt som jag tycker är trevligt är en riksdaler från 1780, Gustav III. Två "kastmynt" har jag med. Carl XIV Johans begravning och Oscar II:s kröning.

Har du några kastmynt Anders?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 september 2011, 19:39

Schwalbe skrev:Jag har i brist på annat gått igenom min 10 öringssamling. Före Oscar II har jag 1858, 1869, 1870. De är trevliga för att de är så små tycker jag. Övriga att nämnas är 1873- den sista i det gamla lilla formatet. 1874 har jag i hyfsad kvalitet, god 1+. 1898, 1900, 1902 och 1907- runt kvalitet 01. 1928, 29, 30, 34 kvalitet 01/0.

Nu har jag ju frångått årtalssamlandet en del på äldre dar ;), så ett annat mynt som jag tycker är trevligt är en riksdaler från 1780, Gustav III. Två "kastmynt" har jag med. Carl XIV Johans begravning och Oscar II:s kröning.

Har du några kastmynt Anders?
Carl XIV Johans Begravningsmyntet har även jag,, å det är ett Stiligt mynt.. Lite Kuriosa,, på den ingifta sidan är jag släkt med Carl XIV Johan,, min styvmormor visade mej en gång ett gammalt svartvitt kort, på en gammal man, som var hennes Farfar eller Morfar,, å den "Gubben" var Kusin med Carl XIV Johan,, å styvmormor var förr i början av 1900-talet.. :wink: Så de 2 gånger jag varit in i Riddarholmskyrkan,, då känns det lite speciellt å gå förbi Carl Johans stora Sarkofag..

Skriv svar