Har Jesus funnits på riktigt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
mattias73
Medlem

Re: Har Jesus funnits på riktigt?

Inlägg av mattias73 » 3 maj 2016, 08:57

Återigen - man trodde (vissa tror fortfarande) att Staden, den fysiska nu existerande staden Rom grundades av en person (Romulus), och att denna person utförde handlingar i staden, runt om staden etc etc. Det är gaaaanska långt ifrån 3 himlen.

Julianus
Medlem

Inlägg av Julianus » 9 maj 2016, 21:54

Nej den var inte placerad i någon himmel. Historien är en ursprungsmyt . Och handlar om mänsklighetens gemensamma ursprung på någon obestämd plats här på jorden. Det vill säga den faktiskt existerande mänsklighetens ursprung. Man trodde också länge och en del tror fortfarande att detta var mänsklighetens faktiska ursprung.

Så har människor gjort i alla tider. Man föreställer sig och fantisera ihop historier om det man saknar kännedom om. Att Carrier jämför detta med att man skulle fantisera ihop och placerar in personer i den kända historien visar hur oseriös han är.

Det finns ju annat också. Till exempel hans användning av Bayes sats och hans helt felaktiga bruk av begreppet euhemerisering.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 28 maj 2022, 11:11

Julianus skrev:
28 april 2016, 12:14
mattias73 skrev:Och återigen - var skriver Paulus att han aldrig träffade Jesus på jorden?
Återkommer där. Om jag minns fel i formuleringen så släpper jag gärna det. I vilket fall så är det ingen avgörande punkt.
Paulus träffade väl aldrig Jesus (vad man vet), men jag tror inte att det finns så mycket detaljerad information om Paulus liv före ca år 33, så kanske såg Paulus Jesus vid något tillfälle utan att detta skrivits ner? Jag tänker att Jesus säkert hördes och syntes rätt mycket i början av 30-talet och att Paulus kanske såg något av detta? Paulus var då i 25-årsåldern, ca tio år yngre än Jesus.

Dessutom hade Paulus mycket kontakt med lärjungarna, även om jag har för mig att de ibland var delvis oeniga. Var det inte något slags konflikt mellan Petrus och Paulus? (Någon som vet mer får gärna fylla i.)

Tänk också på att aposteln Johannes verkar ha levt ända till ca år 100 (blev över 90 år gammal). Även om jag inte vet hur exakta/korrekta de uppgifterna är, så indikerar de att det länge fanns personer i livet som träffat Jesus. Det måste ju ha funnits barn som upplevde de turbulenta händelserna kring år 33 som fortfarande var i livet en bra bit in på 100-talet.

Skriv svar