Varför föds det så få barn?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 24 oktober 2025, 17:12

Det är väl också så att lite stereotypt "nordiska" värden som friluftsliv, träning, modernism, jämställdhet, hälsa i vid mening, etc. har varit inne bland den lite yngre västerländska medelklassen de senaste 20 åren ungefär. Jag tror att det är en orsak till att par där den ena partnern är svensk ofta har hamnat i Sverige. Många européer (och kanske ännu mer amerikaner) ser Sverige som ett mycket progressivt land, troligen mer så än det är i verkligheten.

Går vi tillbaka 30-40 år så var det andra värden som var populära. Jag tror att fler svenskar då var sugna på att lämna det "tråkiga" Sverige. Vi skulle liksom bli européer. Man använde t.ex. begreppet "osvenskt" som något positivt.

Jag tänker att ju mer attraktivt ett land är för personer mellan 30 och 40 år, desto mindre problem får man med låga födelsetal.

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 11 februari 2026, 21:27

Jag upptäckte nu att det finns ett par rapporter från regeringens kommission:
https://framtidmedbarn.se/rapporter/
Rapport 1 beskriver samhällsekonomiska effekter och olika prognoser

Rapport 2, som går mer mot orsaker kopplar till denna tråden. Intressant nog skrivs det i sammanfattningen:
Den beteendemässiga förändringen kan helt och hållet hänföras till en minskad benägenhet att bli förälder. Det rör sig inte om en allmän tendens att skaffa färre barn: Om man väljer att skaffa ett första barn så ser benägen att skaffa barn nummer två och tre ungefär likadan ut som tidigare.
Vilket motsäger den tolkning åtminstone jag diskuterat tidigare i denna tråd.

Vidare:
Nedgången i förstabarnsfruktsamhetstalen har skett i väldigt likartad utsträckning för personer i olika
socioekonomiska grupper och för personer bosatta i olika typer av bostadsorter i Sverige och har på inget sätt kunnat knytas till några ekonomiska försämringar under den aktuella tidsperioden
Samt
Strukturella förklaringsfaktorer duger inte längre för att förklara den senaste tidens förändrade beteende bland
de barnlösa samboende paren. Fokus måste i stället riktas mot mer subjektiva förklaringsfaktorer som verkar på en övergripande global nivå. I empirisk forskning är det en utmaning att exakt bena ut hur dessa faktorer inverkar på beteendeförändringarna bland barnlösa samboende kvinnor och män. Globala osäkerhetsfaktorer i samband med en upplevd oförutsägbar och mörk framtid har sannolikt haft en negativ inverkan på viljan att bli förälder, liksom orealistiska förväntningar på det fantastiska liv som ofta framställs i olika sociala medier
Jag har inte läst rapporten och kan inte säga ännu om jag håller med om slutsatserna.

/Håkan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 februari 2026, 16:19

OK, men samtidigt har andelen kvinnor som är barnlösa när de fyller 45 år konstant legat på strax över 10 procent i Sverige i många decennier enligt Googles AI.

Enligt samma AI-tjänst verkar problemet snarare vara att de relationer som spricker idag spricker lite tidigare, ofta strax efter första barnet har fötts. För några decennier sedan hann många par som skilde sig eller separerade få två barn innan det hände. En annan sak som Googles AI nämnde var att fler 45-åriga män idag är barnlösa (20 procent om jag minns rätt) och att män mer låga inkomster har ännu lägre "födelsetal".

Det som ger de låga födelsetalen är väl enligt Googles AI i princip:

Liten 90-talistgeneration
Allt äldre förstagångsföräldrar
Spruckna relationer som inte hinner ge mer än ett barn (för några decennier sedan hann de oftare med två innan relationen sprack).
Ojämn fördelning i "födelsetal" mellan kvinnor och män (kvinnor träffar allt oftare män som redan har barn och max vill ha ett barn till).
Fler enbarnsfamiljer (även om jag inte tycker att det märks).
Minns inte riktigt men har för mig att tre- och fyrabarnsfamiljerna har minskat ganska kraftigt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 februari 2026, 19:21

Jag antar att de relativa barnafödandet varierar lite grann och såvitt vad jag känner till så föredrar nog Uppsalas kvinnor att föda någon annanstans med tanke på att det är drygt 35 kvinnor som hade fått livmodern bortopererat på Akademiska sjukhuset (i flertal var det full fungerande livmoders).

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 februari 2026, 23:27

Jo, men huvudproblemet verkar vara att allt äldre förstagångsföräldrar medför hög sannolikhet för att det bara blir ett barn om relationen inte håller. För några decennier hann man träffa någon ny och få ett eller kanske två barn till om den första relationen sprack. Googles AI formulerade det ungefär som att det finns "många ofrivilliga enbarnföräldrar idag".

Är man lite äldre när man får första barnet och dessutom har ett jobb med hög risk för separation (t.ex. låg inkomst, obekväm arbetstid, många personkontakter på jobbet, etc.) blir det ofta bara ett barn. Håller relationen kan det ju bli både två och tre barn även om man är 35+ vid första.

Skriv svar