Armfeldt skrev:Dan Koehl skrev:Hundars ras definieras genom anatomiska exteriöra utseenden, och lite grand genom deras karaktär.
Men det är väl intelligensen som ligger till grund för en hunds karaktär?
Nej, varför skulle den det? Det finns korkade och intelligenta vallhundar, fågelhundar, vakthndar mm. Normal sett säger vi gärna tt tex vallhundar skall vara så intelligenta, men jag är rädd för att det är för att de gör som vi vill.
Min ryska vinthund hade ingen vidiare karaktär, han stal alltid mina ostar ur kylen (även när jag stängde den med postens bruna tejp) släppte ut alla djuren ur lägenheten uti farstun, respekterade nästan aldrig en stängsningsanordning till skåp eller annat i kök, han var läskigt listig, men oanvändabr till det mesta annat än att se vacker ut.
(Jag jagade sällan vargar)
Karaktären är mer en styrd avel på individers förkärlek för särskilda aktiviter de har mer eller mindre instinktiv motivation att utföra.
Intelligensen kan möjligen hjälpa dem i graden av prestation men detta är återigen individuellt, inte något man skiljer raser åt genom.
Henke skrev:En liten reflektion som kanske kommer sent är att man bör skilja på husdjursraser och eventuella mänskliga raser i diskussionen. Människans utveckling bör rimligen vara mer likartad de vilda djurens, driven av ett mindre artificiellt urval.
Men begreppet ras betecknar inte riktigt samma sak i de två fallen.
Engelskan har också två olika ord ("breed" respektive "race") för de två begreppen, medan svenskan lite olyckligt bara har ett.
Ja och nej tycker jag, och för att spara tid citerar jag från tidigare i tråden (trodde jag täppt till detta hål 8) ):
Henke skrev:Om det verkligen rör sig om
underarter i ordets riktiga bemärkelse så är den genetiska skillnaden mellan indiska och afrikanska lejon större än den mellan två valfria människogrupper. Behöver således inte vara något konstigt.
NE skrev:underart, subspe´cies, kategori i det biologiska hierarkiska systemet. Det är en undergrupp inom en art vilken har urskiljbara, genetiskt betingade särdrag som skiljer den från andra populationer inom arten och som därför getts ett underartsnamn
Henrik
mig själv, tidigare i tråden skrev:
Ja, definititionerna av dessa begrepp "raser och "underarter" skiftar lite i ärlighetens namn, själv håller jag hårt på att de båda bara kan separerars genom urvalsfaktorn, alltså "raser" hos domesticerade djur är resultat av mänskligt urval, de saknar möjlighet att påverka sitt eget avelsurval. Underarter är resultat av eget val, där naturen oftast selekterar individerna, eller det sexuella urvalet av partner. Gränsen mellan underart och ras är därför mycket svävande och oklar.
Jag avsåg då gränsen mellan underart och ras. Mig veterligt gjorde Linné själv ej en sådan gräns.