Enligt min mening är det faktum att 35-åringen gripits en viktig nyhet och hans namn borde därför publiceras - i synnerhet som det bara är att gå in på en utländsk hemsida för att ta reda på både namn och bild. Däremot är skriverierna om hans eventuella förflutna mer skadliga för honom.Vi följer de svenska pressetiska spelreglerna. 35-åringen sitter anhållen på den svagaste grunden. Skulle det visa sig att han är oskyldig och vi publicerat hans namn och bild skulle hans liv vara förstört.
Media?
- Rubber Duck
- Medlem
Man kan ju tycka vad man vill om tidningarnas skriverier - vi läser det ju alla ivrigt. Men jag tycker ändå att de hycklar när de säger som Aftonbladets ansvarige utgivare Anders Gerdin:
Idag hittade jag denna artikel i Aftonblaskan:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 38,00.html
I samma tidning som har varit bland de värsta att sprida ut detta.
Är det inte höjden av dubbelmoral?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 38,00.html
I samma tidning som har varit bland de värsta att sprida ut detta.
Nja, det vet jag inte - det är ju inte Aftonbladets ledarsida som bekänner att de plötsligt vaknat till insikt, utan den fristående kolumnisten Jan Guillou. Och han har nog ganska fria händer när han skriver.Schwalbe skrev:I samma tidning som har varit bland de värsta att sprida ut detta.
Tala för dig själv. Jag läser bara vad jag anser vara "bra journalistik". Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv köpt en kvällstidning t.ex. och jag byter kanal när jag ser att NK-mannens ex-flickvän eller "bästa" kompis sitter och talar ut med förvrängd röst på TV 3.Rubber skrev:Man kan ju tycka vad man vill om tidningarnas skriverier - vi läser det ju alla ivrigt.
/ Orm
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jaha, nu blir denna diskussion återigen aktuell genom att man gripit en ny man, och släppt den gamla misstänkta. Nu så här i efterhand kan man ju verkligen diskuttera ifall media har gjort situationen för "35-åringen" obehglig genom att på ett Häxjaktliknande vis utmålat honom som mördare. Ur medias grävande i personens förslutna så var han i princip redan dömd, enligt mig
Mvh
Robert Sköld
Mvh
Robert Sköld
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem