Hur spreds kristendom & islam?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 31 augusti 2003, 11:49

Ramses skrev:Ja men vad förväntar du dig? Jag vet att du och andra vill ha bort mig härifrån, så vad ska jag göra?
Jag vill inte få bort dig, men att bryta mot reglerna och ljuga för mig är inte speciellt begåvat.
Ditt Ramses konto kommer nu är spärras, vill du skriva här är du välkommen att använda ditt tidigare konto.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 31 augusti 2003, 16:20

Ett inlägg som inte tillförde något av värde till tråden har raderats.

/Marcus

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 1 september 2003, 11:37

Det skulle vara väldigt bra om någon med lite kött på benen kunde lägga sig i denna diskussion för att sprida lite ljus över hur islam egentligen spreds.

I väntan på att detta skall ske så vill jag bara påpeka att det är lite vårdslöst att utan belägg hävda att islam skulle ha expanderat på ett mer krigiskt sätt än kristendomen. Att dessutom påstå att det idag skulle vara sämre i muslimska/islamistiska länder än det var i kristna på medeltiden finner jag löjeväckande. Betänk alla de sjukdomar som fanns förr och kombinera dessa med konstant svält, slaveri och annat otrevligt.

Varför har man förresten två ord för muslimska/islamistiska länder men bara ett för kristna?

Jag gissar att man med "muslimskt" menar "rättroende" islamland och med "islamistiskt" menar en mer eller mindre bra tolkning av islam i ett islamland.

Borde det inte i så fall även finnas två religionsadjektiv för kristna länder? Det finns väl religiösa extremister även där!?

PS Varför skulle någon vilja bli av med DK? DS

/ Orm

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 1 september 2003, 12:35

Visst har många brott begåtts i islams namn,
precis såsom skett i kristendomens, hinduismens,
judendomens, den ariska rasens, folkets, roms namn
m.m. m.m.

Människan har genom historien visat en osannolik
riklig fantasi när det gäller att hitta på ursäkter
för sitt eget egoistiska och människoföraktande beteende.
Man har använt tro, etnisitet, kultur, politisk ideologi,
samt f-n och hans moster för att urskulda sig.

Folk i alla länder har förnedrats, förtryckts, förslavats och mördats under dessa falska täckmantlar.

Men märk väl att det var islam som tillät folk av
annan tro när vi i Europa mördade judar och
marscherade mot Jerusalem.
Märk väl att kristna levde i relativ välmåga i det ottmanska imperiet,
när kontinentens olika kristna grupper hade fullt upp
med att slå ihjäl varandra under 1600-talet.
Märk väl att judar och kristna hade levt i muslimska
länder i mer än ett årtusende när vi i "vita"
mördade miljoner av våra brödrer och systrar
på platser som Auchwitz, Magadan, Belgiska Kongo och Wounded Knee,
p.g.a. deras tro, ideologi, kultur och etnisitet.

Det tidiga islam och samtidens kristendom
uppvisar minst en stor skillnad.
Islam hade en helt annan tolerans
mot att folk hade en annan tro.

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 1 september 2003, 13:08

Orm skrev: Jag gissar att man med "muslimskt" menar "rättroende" islamland och med "islamistiskt" menar en mer eller mindre bra tolkning av islam i ett islamland.
Jag har för mig att "Islamism" brukar användas för att beteckna en modern islamsk fundamentalistisk idiologi där man strävar att direktöverföra Koranens text till politik. "Muslimsk" avser mer religionen i allmänhet. T.ex. så kan man säga att talibanernas Afghanistan var "Islamistiskt" medans t.ex. Malaysia 'bara' är ett muslimst land.

Användarvisningsbild
Sigismund
Medlem

Islamist, javisst...

Inlägg av Sigismund » 1 september 2003, 13:27

Några förslag:

Muslimsk - term som relaterar till muslimer, religiösa eller sekulära människor med islamisk religionstillhörighet och kultur, kan kontrasterar med islamisk, där muslimsk avser folklig praxis och islamisk religiösa ideal

Islamisk - term som relaterar till religionen i allmänhet

Islamistisk - term som ofta avser islamisk fundamentalism, också självabetecning som används av många islamister (islâmiyûn)

Amin Maaloufs 'Korstågen enligt araberna' samt boken 'Usamah - en syrisk prins' ger båda ett intressant perpektiv på korstågen (as-salibiya).

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 1 september 2003, 17:18

Larsson skrev: Men märk väl att det var islam som tillät folk av
annan tro när vi i Europa mördade judar och
marscherade mot Jerusalem.
Generalisera inte; Judar och kristna förföljdes i spanien av almohaderna, och hinduer slaktades massvis av muslimska indiska härskare för att ta några exempel. Märk väl att det var kristendomen som tillät Judar att bo och verka i sina länder medan judar slaktades i Syrien och muslimerna marscherade mot Konstantinopel
märk väl att kristna levde i relativ välmåga i det ottmanska imperiet,
när kontinentens olika kristna grupper hade fullt upp
med att slå ihjäl varandra under 1600-talet.
Märk väl att judar och kristna hade levt i muslimska
länder i mer än ett årtusende när vi i "vita"
mördade miljoner av våra brödrer och systrar
på platser som Auchwitz, Magadan, Belgiska Kongo och Wounded Knee,
p.g.a. deras tro, ideologi, kultur och etnisitet.
Om du bara visste hur muslimska härskare och stater slogs inbördes och mot icketroende! Du utmålar alla muslimer som änglar, utan hänsyn till andra exempel som motsäger resonemanget. Som jag tidigare sagt har både judar och kristna slaktats och förföljts från och till i diverse muslimska länder. Vaddå "vita", det finns inga "vita", "änglafromma" muslimer då eller?
Det tidiga islam och samtidens kristendom
uppvisar minst en stor skillnad.
Islam hade en helt annan tolerans
mot att folk hade en annan tro.
Vilken islam? Var när och hur? Känner du till muslimernas erövring av Indien samt deras slavhandel i östafrika t.ex.???????

/DK M - trött på glorifieringen av Islam

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 1 september 2003, 17:32

Djinghis Khan skrev:Judar och kristna förföljdes i spanien av almohaderna
Judarna hade det definitivt inte bättre under de kristna.
Karen Armstroung i The Battle for God skrev:The Spanish reconquista of the old Muslim territories of al-Andalus was a catastrophe for the Jews of Iberia. In the Islamic state, the three religions of Judaism, Christianity, and Islam had been able to live together in relative harmony for over six hundred years. The Jews in particular had enjoyed a cultural and spiritual renaissance in Spain, and they were not subject to the pogorms that were the lot of the Jewish people in the rest of Europe. But as the Christian armies gradually advanced through the peninsula, conquering more and more territory from Islam, they brought their anti-semitism with them. In 1379 and 1391, Jewish communities in both Aragon and Castile were attacked by Christians, who dragged Jews to baptismal fonts and forced them, on pain of death, to convert to Christianity.
...
Between 1449 and 1474, there were frequent riots against the Marranos [Jews who had converted to Christianity], who were killed, had their property destroyed, or were driven out of town.
...
As a result [of the royal order to hunt down suspected "closet Jews"], some 13,000 conversos [Jews who had converted to Christianity] were killed by the Inquisition during the first twelve years of its existence.
...
When Ferdinand and Isabella conquered Granada in 1492, they inherited a new and substantial Jewish population in that city-state. The situation, they decided, had got out of hand, and as a final solution to the Jewish problem, the monarchs signed the Edict of Expulsion. Spanish Jewry was destroyed. About 70,000 Jews converted to Christianity, and stayed on to be plagued by the Inquisition; the remaining 130,000, as we have seen, went into exile
/Marcus

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 1 september 2003, 17:39

Djingis Khan:

Du har självfallet rätt i det du skrev
och ja, generaliserandet var medvetet.

Vad jag vill framföra är att ledare i alla tidar
har använt de mest obskyra ursäkter för sitt agerande.
Må de ha varit muslimer, buddister, tyskar, irokeser,
kommunister eller konservativa.
Har religonen varit det mest gångbara så har de använt det,
om inte så har de använt andra svepskäl.

Arabernas slavhandel är jag medveten om, men du får
gärna skriva mer om islams spridning österut
mot Persien, Afganistan, Centralasien, Kina,
den indiska subkontinenten och mot Indonesien och Filipinerna.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem

Inlägg av WilmerT » 1 september 2003, 17:49

Så hur spreds kristendom och islam? ;-)

* Att snacka skit om religioner kan väl hållas på annat forum/tråd?
- Våldsamheter eller inte så omfattar Islam både den fredliga vägen till omvändning och den härsklystna, som ovan refererats i omfattning.
- Jag är nu ingen religionsvetare så jag avstår från att försöka utreda skillnaderna. Mycket möjligt att samtliga varianter inom islam uppvisar en lika brokig historia av aggresiv omvändning som den kristna.

Kristna missionärer i Norden är däremot en vinkling som jag intresserar mig för:
- Anses det belagt att de första kristna i Sverige kom till Västergötland från England?
Sigurdslegenden, alltså.
- När Hamburg-Bremen ville hävda sin rätt i mitten av 1000-talet tycks kung Anund Jakob(?) ha haft en engelsk präst, biskopsvigd(?) i Polen av den grekisk-ortodoxa kyrkan. Stämmer den uppfattningen?

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 1 september 2003, 19:33

Litet källkritik, om jag får be.

Så länge det pågår ett tillstånd av krig och plågsamt utbrett hat mellan stora delar av judendomen (Israel inkl sympatisörer) och islam (omgivande arabländer m fl inkl sympatisörer) är det knappast lämpligt att hänvisa till den ena sidans beskrivning av den andra. FrontPage Magazine är en politisk, pro-israelisk tidskrift som inte har det minsta intresse av att framställa islam på ett positivt sätt. Författaren till denna artikel är dessutom vare sig historiker eller religionsvetare, utan medicinare.

På samma sätt inser nog de flesta att det är utomordentligt svårt i nuläget att hitta arabiska/muslimska beskrivningar av judendomen som andas tolerans och förståelse, framför allt inte i politiska, anti-sionistiska sammanhang ...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 september 2003, 20:01

Efter att ha läst alla tidigare inlägg så ser jag att diskussionen varit het!

Bortsett från det så verkar kunskaperna i religionshistoria inte särskilt heta däremot. :D

För att komma med en grov förenkling, så kan man väl hävda att kristendomen var en missionerande religion, det var viktigt att omvända sin omgivning till kristendomen. Därför har de olika kyrkorna i alla tider ägnat sig åt missionsverksamhet, ibland med våld. Man får dock inte glömma att världsliga makter ibland tagit religionen som orsak för att erövra nytt land (typ Finland) med påvligt understöd.

Islam är däremot inte i grunden en missionerande religion. Huruvida Muhammed själv var det kan vara svårt att undersöka, det fanns flera versioner av Koranen till en början (liksom Bibeln), så vi kan inte veta hur mycket som förvanskades av hans direkta efterföljare. Det står dock klart att Koranen som den ser ut idag och praktiserades av de högsta ledarna då, INTE ger någon tillåtelse att omvända någon mot sin vilja. Enligt Muhammed är det kontraproduktivt. Och kristna och judar dyrkar redan Gud, dock utan att ha istallerat den senaste patchen :wink: . Det finns dock självklart exempel på tvångskonverteringar även inom Islam. Ett berömt exempel var några frankiska korsriddare som valde omvändelse och slaveri framför döden när de belägrats av seldjuker ett tag. (Seldjukerna var då inte särskilt haj på Islam, eftersom muslimer inte får tas som slavar... :) )

Hoppas nån har någon nytta av detta inlägg. :|

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 1 september 2003, 20:19

Ett flertal inlägg som var utanför ämnet utan var en sidodiskussion som egentligen inte hade här att göra, rensades bort.

/Marcus

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 1 september 2003, 23:15

Durion Annundil skrev:Islam är däremot inte i grunden en missionerande religion.
Jag skulle nog säga precis tvärtom: Islam är i grunden en missionerande religion.

Det verkar som om du likställer mission med tvångsomvändelser. Det är också för att muslimerna ofta gör den liknelsen som de försöker undvika termen mission. De använder den arabiska termen da'wa ("inbjudan", "kallelse", "mission"), till vilket räknas allt från trosbekännelsen (shahada, den första pelaren) och böneutropen (adhaan) till moderna informationskampanjer. Samma beskrivning kan dock göras av den kristna missionen (även om den oftare spårat ur till svärdets & blodets mission).

Att islam och Koranen starkt förbjuder tvångsomvändelser är däremot helt sant, och påfallande ofta (om än inte alltid) tycks de också ha följt det förbudet.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 1 september 2003, 23:28

I al-Bukhari, den främsta sunnitiska samlingen av hadither (de uttalanden av Muhammed som samlats under tiden närmast efter hans död och till stor del ligger till grund för den islamiska rättstraditionen), säger Muhammed bl a följande:

"Convey this Message, even if only one sentence (or verse)"

och

"Learn the required precepts of Islam and the Qur'an, then teach to others, for I will not live forever"

och i Koranens Sura 3:104 kan vi läsa:

"There should be a number of you who actively call people to the righteousness; who encourage goodness and forbid evil. These are the ones who shall prosper."

Det är svårt att tolka dessa uttalanden som annat än missionsbefallningar, och det finns följdriktigt också mängder av missionssällskap och utgivare av informationsskrifter för tänkbara konvertiter idag.

Precis som missionen inom kristendomen syftar da'wa både på yttre och inre mission, dvs dels värvande av andra och dels andlig uppryckning hos muslimerna själva.

För övrigt hade islam knappast fått den explosionsartade spridning den fick utan mission. Även om den förvisso låg i lä för den militära expansionen, vad gäller hastigheten ...

Skriv svar