Arrogans i historien

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Jens Yde
Medlem

Re: Kristian den ikke så gode

Inlägg av Jens Yde » 7 juli 2006, 14:58

Hexmaster:
Att svenskar (inkl. undertecknad, fram tills häromåret) tror på myten är ju för att den verkar så trolig - varför inte, liksom - och så kan man ta fram den när man behöver illustrera historie-relativism. Märkvärdigare än så behöver det inte vara.
Tills häromåret? Troligt? Og Vilhelm Moberg, Moberg, Moberg? Jeg kender så godt navnet. Checker lige med wikipedia:
Moberg var uttalad republikan och hatade monarkin. Han var också kritisk emot att svenska historiska kungar som Gustav II Adolf och Karl XII beskrevs som "hjältar", då Moberg menade att de i själva verket hade varit "tyranner", "krigsförbrytare" och "massmördare". Från 1960-talet var han en av Olof Palmes häftigaste kritiker från vänster, och menade att socialdemokratin hade börjat gå för långt mot den politiska högern. Han kritiserade till exempel Olof Palme för att ha uppvaktat kung Gustav VI Adolf på dennes 90-årsdag och sjungit Kungssången. Detta var hyckleri menade Moberg, eftersom Palme påstod sig vara republikan. Moberg var även engagerad i kampen mot vad han såg som den svenska rättsrötan. Detta engagemang kulminerade i de två relaterade Kejne- och Haijbyaffärerna i början av 1950-talet. Moberg dömdes till dagsböter efter att ha stulit dockument som bland annat avslöjade att svenska polisen hade sammarbetat med Gestapo. Vilhelm Moberg avled genom självmord. Han hade under de sista åren av sitt liv svårt att skriva, och det antas att detta ledde till den depression som orsakade hans död.
Var det virkelig bare Vilhelm Moberg, der fandt på det med "den gode"?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juli 2006, 15:03

Hexmaster skrev:
Jens Yde skrev:Mon ikke den svenske skoleundervisning er styret fra Stockholm? Selv meget veluddannede svenskere tror på myten om Kristian den Gode - som er skabt hvor/var og hvornår/när?
Det äldsta belägget jag hittat är hos Vilhelm Moberg, som gjorde en rätt stor poäng av det hela - och oavsett vilka glasögon han hade på sig så kan jag lova och försäkra att han inte gick Stockholms/maktens ärenden.
Fast Moberg skrev väl bara att han kallades för "bondekär"?, vilket i viss mån var en sanning, om än inom en mycket begränsad krets av människor. Tillnamnet "den gode" ska däremot om jag minns rätt ha lanserats (troligen inspirerat av Moberg) i ett radioprogram omkring år 1980, som sedan fick en oväntat stor spridning genom att läromedelsförfattarna nappade på detta exempel på skilda historiesyner.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juli 2006, 15:13

Glömde bort att jag tidigare hade skrivit av denna text av Lars-Olof Larsson från boken Kalmarunionens tid (s 428-429) och skickat den till Hexmaster. :)
Lars-Olof Larsson skrev:I själva verket var de danska bönderna och än mindre de norska föga trakterade av Kristian II under hans år vid makten, detta i motsats till borgerskapet. Lanseringen av honom som ”Kristian bondekär” är i allt väsentligt ett resultat av hans egen, ovanligt väl utvecklade propaganda och än mer av sentida historieskrivare som fascinerats av de ”moderna” inslagen i hans kungagärning. Dit hör den samlade lagstiftning som fullbordades 1521-22 och bland annat syftade till att inskränka godsägarnas makt över landborna och stärka kronans rättigheter.

Att Kristian II under sin tid som dansk kung skulle ha hyllats av bönderna som ”Kristian den gode” är däremot en ren och skär myt, med oförtjänt framgång och med stor genomslagskraft under senare tid lanserad i Sverige. Inspiration hämtades från Vilhelm Mobergs Min svenska historia, vars bild av Kristian likväl är högst balanserad. Genombrottet för ”Kristian den gode” kom istället i starkt vinklade radioprogram. Mytbildningen har sedan införlivats med grundskolans läroböcker i historia och tjänar där som exempel på diametralt olika historiska uppfattningar, präglade av skilda nationella perspektiv. Ambitionen är vällovlig men exemplet grovt missvisande och belyser eftertryckligt behovet av elementär källkritik, även för läroboksförfattare!

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 7 juli 2006, 17:31

Tak for svarene om oprindelsen til "Kristian den Gode".

Tør man spørge/fråga om, hvilken radiostation der udsendte denne løgn? Hvad var navnene på de pågældende radiomedarbejdere, hvilken by kommer de fra og hvor fik de deres uddannelse/utbildning?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 juli 2006, 19:10

Först och främst så måste jag poängtera att Moberg är det äldsta belägget jag hittat i svensk historia. Örjans utmärkta text finns på faktoid-sidan.
Jens Yde skrev:Tills häromåret? Troligt?
2003 eller när det nu var, ja. Troligt - javisst. Där finns ju inga sensationella kvaliteer som får mig att haja till och undra, "nämen är det här verkligen sant!?" - utan jag svalde det utan eftertanke, i synnerhet som det presenterades i förbigående, utan fanfarer. Jag har absolut inget minne av var eller när jag hörde det först.
Jens Yde skrev:Tør man spørge/fråga om, hvilken radiostation der udsendte denne løgn?
Sveriges Radio var det enda som gällde vid den tiden, i övrigt vet jag inte. Gissningsvis är det bara frågan om ett återgivande av Mobergs uppgift. Det vore intressant att få reda på om han hittat tillnamnet i Kristians många efterlämnade papper eller någon annanstans.

F.ö. har uppgiften återgivits otaliga gånger sedan dess.

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 7 juli 2006, 22:17

Egentlig er udtrykket "Kristian Bondekær” ikke specielt opsigtsvækkende. Det er Vilhelm Mobergs udtryk.

Derimod er det noget helt andet, om man kalder kongen for "Kristian den Gode". Det var radioen i Sverige, der lancerede dette udtryk.

For mig at se er der gjort forsøg på at gemme sig bag forfatteren, "så det slet ikke er Sveriges Radio, der har spredt løgn eller gjort nogen anden slem ting."

Det er sikkert umuligt at få opklaret, hvem der sendte "Kristian den Gode" ud i æteren. Hændte det gang på gang?

Nul oplysninger. Sådan er det også med Danmarks Radio, hvor adgang til arkiverne er umulig.

Jeg erindrer klart første gang, jeg stødte på "Kristian den Gode". Det var i april 1998, da jeg besøgte Ängelholm som turist. Jeg er næsten sikker på, at det stod i en turistbrochure for Ängelholm - at sveonerne siger, at danskerne kalder kong Kristian den 2. for Den Gode.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 juli 2006, 22:59

Jens Yde skrev:Derimod er det noget helt andet, om man kalder kongen for "Kristian den Gode". Det var radioen i Sverige, der lancerede dette udtryk.
För det första håller jag inte med om att det är en helt annan sak med "den Gode" än "Bondekär", för det andra så var det nog inte "radion" i sig (dvs. folk anställda på Sveriges Radio) som hittade på det, utan det var nog en person utifrån som nämnde det i något program. Hur det runnit upp i huvudet på densamme är en öppen fråga, tills vi rett ut vem det var.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juli 2006, 23:37

Hexmaster skrev:
Jens Yde skrev:Derimod er det noget helt andet, om man kalder kongen for "Kristian den Gode". Det var radioen i Sverige, der lancerede dette udtryk.
För det första håller jag inte med om att det är en helt annan sak med "den Gode" än "Bondekär", för det andra så var det nog inte "radion" i sig (dvs. folk anställda på Sveriges Radio) som hittade på det, utan det var nog en person utifrån som nämnde det i något program. Hur det runnit upp i huvudet på densamme är en öppen fråga, tills vi rett ut vem det var.
Jag läste en gång för flera år sedan en artikel om hur den här myten uppstod, men jag kan tyvärr inte komma ihåg var den var publicerad. Om mitt minne stämmer var det frågan om en programserie i radion som leddes av två historiker som sändes omkring 1980. Det ska dessutom ha varit frågan om relativt välkända historiker som länge har varit verksamma inom public service och gjort liknande historieprogram. Men eftersom mitt minne på den punkten är mycket osäkert vill jag inte nämna några namn. Den som vill forska i saken kan ju alltid försöka få tag i Lars-Olof Larsson, professor emeritus vid Växjö universitet, han borde ju veta vilka klåparna är. Om radioprogrammet fortfarande finns kvar i arkivet så bör man ju också kunna hämta ut en kopia. Offentlighetsrättsprincipen gäller väl även Sveriges radio.

Det kanske inte är någon större nyansskillnad mellan "Bondekär" och "den gode" , men för en historiker borde det vara väldigt pinsamt att ertappas med att förvränga källornas ord på det sättet. "Bondekär" är trots allt inte en faktoid utan bara en missvisande benämning som en 1500-talskung ville använda sig av. "Den gode" är däremot helt och hållet påhittad av ett par 1900-talshistoriker och är därmed ett betydligt allvarligare ingrepp på sanningen.

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 12 juli 2006, 07:06

Örjan skrev:Om radioprogrammet fortfarande finns kvar i arkivet så bör man ju också kunna hämta ut en kopia. Offentlighetsrättsprincipen gäller väl även Sveriges radio.
Jeg har talt med en redaktør på Danmarks Radio, som siger, at i princippet er der adgang til arkiverne i Danmarks Radio. Virkeligheden er dog: Adgang Forbudt.
Danmarks Radio: ”DR Arkiv og Research Center består af DRs arkiver og biblioteker. Medarbejdere i Danmarks Radio kan henvende sig til DR Arkiv og Research Center og få udført research i DRs arkivsamling af tv-udsendelser, radioudsendelser, lydeffekter, fotografier og bøger, aviser og tidsskrifter.
Ud over at betjene medarbejderne i DR sælger DR Arkiv og Research Center også arkiv- og researchydelser til eksterne interessenter. Der er ikke offentlig adgang til DR Arkiv og Research Centers samlinger af tv-udsendelser, radioudsendelser, lydeffekter, fotografier og bøger, aviser og tidsskrifter.”
Jeg kan kun tro, at det er på samme vis i Sveriges Radio, og at vi ikke let kan få opklaret sagen om, hvem i verden der først sagde Christian den Gode.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 10 september 2007, 14:44

I Lund sägs det att han kallades Kristian den gode för att han hade så god hand med stockholmarna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 september 2007, 15:01

Fubbik: Läs gärna trådarna du postar i.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 10 september 2007, 18:48

Detta har svenskar en gång lärt sig (kanske gm Carl Grimberg) och det låter ju litet katschigt mot "tyrann". Allt för att exmeplifiera att historien inte bara kan ses ur en vinkel. Nån gång måste Kristian ha gått under namnet "den gode" i Danmark, eller? Eller är det något som någon svensk har letat fram ur de danska arkivgömmorna? Intressant är det...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 september 2007, 22:28

Det mesta du frågar efter står i tråden, eller i länkar, men för att rekapitulera: Uppgiften om "Bondekär" kommer från Kristian själv i brev från exilen i Holland när han försökte göra PR för sig; jag har inte hittat uppgiften hos vare sig Grimberg eller Fryxell; namnet "den gode" förefaller betydligt yngre, och om han kallas så i Danmark/Skåne idag så är det ett sentida påfund.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 11 september 2007, 21:12

Hexmaster skrev:Fubbik: Läs gärna trådarna du postar i.
Ja jösses, inga skämt här inte.

Skriv svar