Sport och idrott, varför är intresset så stort?
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Re: Sport och idrott, varför är intresset så stort?
Den katolske prästen Fredrik Heiding SJ har nyligen kommit ut med en bok om fotbollens religiösa dimensioner, både religionens roll inom fotbollen och fotbollen som religion. Kanske kan den kasta lite ljus över ämnet.
Boken heter Fotboll och Gud – en jesuits guide till Hammarby.
https://veritasforlag.se/webshop/var-ut ... -hammarby/
Här deltar författaren i podden HIF:historia: https://poddtoppen.se/podcast/170759095 ... toria/1941
Boken heter Fotboll och Gud – en jesuits guide till Hammarby.
https://veritasforlag.se/webshop/var-ut ... -hammarby/
Här deltar författaren i podden HIF:historia: https://poddtoppen.se/podcast/170759095 ... toria/1941
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu är det mer matchbevakning än under 1980-talet och på den tiden tänkte man sig att om man visar de allsvenska matcherna så skulle det bidra till ännu mindre publik. Men utvecklingen gick åt rätt håll och som du skrev, folk vällde in till arenorna.CHJIMS skrev: ↑22 september 2025, 13:45Det skylldes mycket på TV också. Det roliga är att när antalet fotbollssändningar i TV i Sverige återigen började närma sig dagens nivåer i mitten av 1990-talet (när privata TV-kanaler börjat slå igenom på allvar) efter mer än 20 tråkiga år, började publiken genast återvända i större massor.Stefan Lundgren skrev: ↑4 september 2025, 07:25Allsvenskan i fotboll hade bara omkring 5 000 åskådare under mitten av 1980-talet och även Stockholms-derbyn drog under 10 000. Massmedia undrade om det berodde på det ökande våldet eller folk valde sommarstugan /stranden istället för att titta på fotboll.
Stefan
Stefan
Så kan det gå. Tel-Aviv Maccabi (och andra israeliska föreningar) är nu förbjudna att komma in i Amsterdam efter upploppen i höstas. Samt för deras stöd till vad som Amsterdam kallar extremism och folkmordsslogans.
https://www.presstv.ir/Detail/2025/09/2 ... g-genocide
Så fort kan det alltså vända från att bli kallat "europas största progromer sen andra världskriget" till att samma stad förbjuder israeliska idrottsföreningar att komma tillbaks.
I övrigt, eftersom idrott är en så enorm grej, tycker jag att fler städer och länder borde överge den infantila åsikten att idrott och politik inte hör ihop. En av grejerna som gör idrott så himla populärt är just att idrott är politik och kanalisering av sociala rörelser. Det har varit så i tusentals år.
Så fort kan det alltså vända från att bli kallat "europas största progromer sen andra världskriget" till att samma stad förbjuder israeliska idrottsföreningar att komma tillbaks.
I övrigt, eftersom idrott är en så enorm grej, tycker jag att fler städer och länder borde överge den infantila åsikten att idrott och politik inte hör ihop. En av grejerna som gör idrott så himla populärt är just att idrott är politik och kanalisering av sociala rörelser. Det har varit så i tusentals år.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det är det som är synd att politiken går in i fotbollen och det brukar vara så att man inte vill visa sitt ställningstagande som utövare.
På denna hemsida;
https://no.soccerway.com/
Gick det tidigare att få fram alla spelare som spelar i andra ligor än i den inhemska ligan, t ex alla argentinare som spelar i t ex Spanien. Jag tänkte faktiskt titta igenom var det finns israeliska fotbollsspelare utom i den inhemska ligan och går det inte.
Stefan
På denna hemsida;
https://no.soccerway.com/
Gick det tidigare att få fram alla spelare som spelar i andra ligor än i den inhemska ligan, t ex alla argentinare som spelar i t ex Spanien. Jag tänkte faktiskt titta igenom var det finns israeliska fotbollsspelare utom i den inhemska ligan och går det inte.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Intresset för idrott, eller musik, handlar väl mest av de känslor det skapar. Man känner sig glad när "de sina" vinner. Det ger en någon typ av effekt från någon signalsubstans eller hormon som gör att man får en behaglig tillfredsställelse.
Med musik är det ju samma sak; det centrala är de känslor som musiken skapar i oss som gör att vi gillar olika musik.
Dessvärre är det ju samma sak med knark; det är känslan man är ute efter.
För oss som är obefintligt roade av sport är det nog därför oförståeligt vari intresset består - just för att det inte skapar positiva känslor för oss.
Med musik är det ju samma sak; det centrala är de känslor som musiken skapar i oss som gör att vi gillar olika musik.
Dessvärre är det ju samma sak med knark; det är känslan man är ute efter.
För oss som är obefintligt roade av sport är det nog därför oförståeligt vari intresset består - just för att det inte skapar positiva känslor för oss.
Men Markus, bryr inte du dig om hästsport?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ok
Du snappade åtminstone upp att vi har haft en gyllene generation av hoppare, och det var trevligt att du skrev om det här.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Intressant info. Jag är helt ointresserad av idrott tills det blir just politik.Davian skrev: ↑28 september 2025, 18:09Så kan det gå. Tel-Aviv Maccabi (och andra israeliska föreningar) är nu förbjudna att komma in i Amsterdam efter upploppen i höstas. Samt för deras stöd till vad som Amsterdam kallar extremism och folkmordsslogans.
Sonderling
Ja själva uppfinnandet av idrott är för att bedriva politik på olika vis. Idrott är politik med andra medel.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det här med präster och idrott är intressant.Den katolske prästen Fredrik Heiding SJ har nyligen kommit ut med en bok om fotbollens religiösa dimensioner, både religionens roll inom fotbollen och fotbollen som religion.
Jag minns från min barndom hur de kanadensiska hockeylandslag som kom till Sverige på 60-talet hade en katolsk präst som coach.
De lagen var amatörlag som bestod av en samling råskinn som skrämde livet ur de svenska spelarna
Markus Holst skrev: ↑8 oktober 2025, 11:37Vad menar du med uppfinnande av idrott? Drängslagsmål och kappkörning hem från kyrkan får väl också betraktas som idrott?
När jag skrev tänkte jag på de olympiska spelen. Men man kan även tänka på Tors resa till utgårda-loke.
Jag har säkert skrivit det här någonstans, men det sägs att Mussolini sade att det italienska fotbollslandslaget aldrig skulle besegras, som fick som resultat att man beslutade att samma elva aldrig skulle spela mer 
Det gäller att vara uppfinningsrik.
Om det här hände 1934 eller 38 vet jag inte.
Men självklart har det varit politik sedan åtminstone mellankrigstiden. Alla sovjetiska och östtyska under handlade ju om konsumtion för allmänheten, och att visa för andra länder hur överlägsen ideologin var.
Och man skapade "nationella" center för olika sporter, som nu ofta är helt övergivna, med tomma pooler, tomma handbollsplaner, och så vidare.
Men litegrann gör väl vi också det, och svensk forskning tror jag hade medicin till att fixa vinnare från 70-talet och framåt. Kanske var det ett sundhetstecken att det inte skapades statsdopning här, men man misstänker att sådant har funnits i andra länder i väst.
Det gäller att vara uppfinningsrik.
Om det här hände 1934 eller 38 vet jag inte.
Men självklart har det varit politik sedan åtminstone mellankrigstiden. Alla sovjetiska och östtyska under handlade ju om konsumtion för allmänheten, och att visa för andra länder hur överlägsen ideologin var.
Och man skapade "nationella" center för olika sporter, som nu ofta är helt övergivna, med tomma pooler, tomma handbollsplaner, och så vidare.
Men litegrann gör väl vi också det, och svensk forskning tror jag hade medicin till att fixa vinnare från 70-talet och framåt. Kanske var det ett sundhetstecken att det inte skapades statsdopning här, men man misstänker att sådant har funnits i andra länder i väst.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Sedan beror det också på vilken idrott det är, spelade själv bangolf under 1990-talet och vi hade knappat någon utomstående publik. De enda som publiken bestod av var vänner, familjemedlemmar och deltagande.
Stefan
Stefan