Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13834
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2019, 20:08

Lasse Odrup skrev:
22 maj 2019, 20:00
experimenterade med Coca Cola och magnecyl
Mina kompisar rökte muskotnöt i tron att de skulle bli höga. Låter lika avancerat.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av mrsund » 22 maj 2019, 21:06

Lasse Odrup skrev:
22 maj 2019, 20:00
LasseMaja skrev:
22 maj 2019, 07:24
Alkoholrelaterat våld minskar i takt med att alkoholkulturen i svensk kultur sakta men säkert falnar. Mer kontinentala alkoholvanor och även en allmän hälsotrend är några av orsakerna till detta. Speciellt märks detta bland ungdomar som dricker mindre.

https://www.svd.se/forskare-forbluffas- ... kit-enormt
Tyvärr måste man betala för att läsa SvD intressanta artikel. Samtidigt undrar jag om inte andra droger ersätter alkoholen? En bekant som är polis i Sverige påstod att många av de som begår egendomsbrott och våldsbrott är påverkade av diverse kemikalier som jag inte ens hörde talas om i min ungdom.
Då tyckte vi att Three Towns var skönt och experimenterade med Coca Cola och magnecyl men i dag verkar kokain- och narkotikaligor i Sydamerika ha ett fast grepp om inte bara svenska kändisar utom även om svenska tonåringar.
Framtiden ser inte ljus ut.
Det finns mycket mer droger tillgängliga nu, försäljningen sker dessutom öppet, man behövde oftast en kontakt förr för att få tag på något innan och det kan man ha idag också, men nu är det riktigt lätt.
Ser du ut som en typisk köpare kan du bli tillfrågad på väg in till dagiset eller coop, annars är det bara att fråga själv.

Vi själv provade alvedon och klass II, men från och med vi blev 13-14 kunde vi köpa av kompisens farsa som brände hemma.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av LasseMaja » 22 maj 2019, 22:05

– Det är jättebra att ungas attityd till alkohol blir mer restriktiv, att alkoholdebuten skjuts upp och att unga dricker mindre. Man skapar sina vanor i tidig ålder. Ju längre vi kan skjuta upp alkoholdebuten desto bättre, säger Juan-Pablo Roa, vd vid IQ, ett fristående dotterbolag till Systembolaget som arbetar ”för ett smartare förhållningssätt till alkohol”.

Han har tre huvudförklaringar till att unga är mer restriktiva till alkohol: Hälsotrenden, de förebyggande kampanjer riktade mot föräldrar och tonåringar som har genomförts samt att sociala medier och datorspel gör att unga umgås på ett sätt där alkohol inte har en lika självklar plats som tidigare.

Jag har inte träffat någon forskare som hade förväntat sig en sådan kraftig minskning i alla alkoholmått. Och det gäller inte bara unga.

Alkoholindex 2016 som har gjorts av opinionsinstitutet Novus, på uppdrag av IQ, består av nio frågor som ska ge en bild av människors attityd till alkohol med fokus på berusningsdrickande. IQ har följt utvecklingen sedan 2010 och det har gått ganska stadigt mot en mer måttfull syn på alkohol bland unga.

För personer i åldern 16–24 år har index ökat från 46 procent till 54 procent 2016. Ett högre indexvärde visar en mer återhållsam attityd. Undersökningen baseras på 2200 intervjuer med en slumpmässigt rekryterad webbpanel i åldern 16 år och uppåt. En parallell undersökning med ett mindre urval har genomförts per telefon som en kontrollgrupp. Även i äldre åldersgrupper har attityden gått mot ökad måttfullhet, men i mycket lägre grad än hos de unga.

– Jag tror tyvärr att det är mycket som talar för att vi får se en vändning framöver, vi kan inte slå oss till ro med resultatet. Det generella samhällsklimatet mot alkohol är mer tillåtande: Mer alkoholreklam, fler alkoholtillstånd, ökat vardagsdrickande. Därför är det viktigt att vi fortsätter med de förebyggande insatser som gjorts under lång tid, säger Juan-Pablo Roa.

Vi ska inte överdriva det här med ungas nykterhet. Unga har fortfarande en mer tillåtande inställning till alkohol än äldre och är den åldersgrupp som dricker mest. Men ser man till skillnaderna mellan generationer så är en tydlig förändring på gång. Om alkohol bland medelålders och äldre är friska bubblor, förförisk komplexitet eller maffig beska så tycks alkohol i varje fall hos en grupp unga gå mot ohälsosamt och ofräscht.

Lite paradoxalt är det nu mormorsgenerationen som ökar sitt drickande medan generationen som omfattar deras barnbarn minskar sitt.

Andelen riskkonsumenter av alkohol i befolkningen 16–84 år har minskat 2004–2015. Minskningen är dock inte jämnt fördelad i befolkningen utan det är framför allt bland unga (16–29 år) som andelen minskat. Bland äldre (65–84 år) har däremot andelen riskkonsumenter ökat, enligt Folkhälsomyndigheten.

Hur man än mäter så minskar drickandet bland unga: andelen som dricker alkohol minskar, intensivkonsumtion minskar och andelen som börjar dricka tidigt har gått ner i den studie av Skolelevers drogvanor 2016, som görs av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.

Det kan också vara en effekt av mångårigt alkoholpreventivt arbete. Det finns med andra ord en hel del tänkbara orsaker till den minskande konsumtionen.

Det här är en trend som överraskade alkoholforskarna, även Håkan Leifman, direktör för CAN, när den började skönjas.

– Det allra mest intressanta under 2000-talet är att alkoholkonsumtionen har sjunkit så enormt bland unga. Jag har inte träffat någon forskare som hade förväntat sig en sådan kraftig minskning i alla alkoholmått. Och det gäller inte bara unga utan även unga vuxna, säger Håkan Leifman.

I höstas var han på möte i Portugal om ESPAD-mätningarna som görs i 40 länder i Europa årskurs 9 eller motsvarande. Det är en tidsserie sedan 20 år tillbaks, vart fjärde år. Man ser en nedgång i alkohol i stort sett alla länder i Europa. Det började tidigare i de nordiska länderna, men 2011–2015 kunde man se en nedgång i majoriteten av länder.

– Det finns en ungdomstrend att det helt enkelt inte är inne att dricka alkohol. Det är kanske förknippat med en osund levnadsstil på olika sätt. Unga måste disciplinera sig för att kunna orka med att plugga. Sedan tror vi åtminstone i Sverige och nordiska länder att föräldrar blivit hårdare med att inte köpa ut åt sina barn, säger Håkan Leifman.

Sverige var först i världen med att börja mäta alkoholkonsumtion hos niondeklassare och det går alltså att följa konsumtionen i 45 år. På 70-talet var omkring 90 procent av niondeklassarna alkoholkonsumenter, jämfört med 2016 då 40 procent av niondeklassarna svarade att de druckit alkohol under de senaste tolv månaderna. Det är den lägsta siffran sedan mätningarna började 1971. Även i gymnasiets år 2 har andelen minskat från omkring 90 procent 2004, då mätningarna började, till 74 procent 2016, enligt CAN:s rapport Skolelevers drogvanor 2016.

Men det är inte bara tonåringarna utan också unga vuxna, födda i slutet av 80-talet och under 90-talet, som dricker mindre än de som är födda i början av 80-talet.

Håkan Leifman nämner fler förklaringar som lyfts fram i diskussionen: Att unga i ökad utsträckning umgås på sociala medier, ägnar sig åt datorspel eller andra typer av digitala spel som kräver skärpta sinnen. En delförklaring är en ökande andel ungdomar där alkoholen inte är en del av kulturen på samma sätt som i Sverige.

– Det kan också vara en effekt av mångårigt alkoholpreventivt arbete. Det finns med andra ord en hel del tänkbara orsaker till den minskande konsumtionen, men få områden har empiriskt prövats. Det sannolika är snarare att det inte finns en orsak utan att det troligen rör sig om kombinationer av orsaker på såväl individnivå, samhällsnivå som internationella trender, säger Håkan Leifman.

I Sverige har den minskade alkoholkonsumtionen bland unga inte ersatts av en motsvarande ökning av andra droger.

– Andelen som använder narkotika ligger ganska still. Däremot kan vi se att de som använder cannabis använder det oftare. Men den stora minskningen av alkoholkonsumtion de senaste 15 åren har inte ersatts av motsvarande droganvändning. De som använder mycket alkohol använder ofta också cannabis, snarare än antingen eller, säger Håkan Leifman.

Forskarna tror, och har vissa belägg att de som nu dricker mindre och är runt 20–25 år kommer att dricka mindre även när de är 40 år jämfört med föregående generation.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av LasseMaja » 22 maj 2019, 22:07

Här är den:
"– Det allra mest intressanta under 2000-talet är att alkoholkonsumtionen har sjunkit så enormt bland unga. Jag har inte träffat någon forskare som hade förväntat sig en sådan kraftig minskning i alla alkoholmått. Och det gäller inte bara unga utan även unga vuxna, säger Håkan Leifman."

"I Sverige har den minskade alkoholkonsumtionen bland unga inte ersatts av en motsvarande ökning av andra droger"

Två tänkvärda citat.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13834
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2019, 22:16

Hur mycket beror det månne på den ökade andelen muslimska ungdomar?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av mrsund » 23 maj 2019, 10:44

Markus Holst skrev:
22 maj 2019, 22:16
Hur mycket beror det månne på den ökade andelen muslimska ungdomar?
Det blir nog svårt att ta reda på, men en hel del av de muslimer jag känner, dricker faktiskt alkohol, framförallt de från Balkan och Iran.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av LasseMaja » 23 maj 2019, 16:59

Det dricks mycket mindre hos svenska ungdomar också. Märker det då jag har tonårsbarn.

Jag tror det beror på många saker. Dels hälsotrenden, dels trenden med "kontinentalt drickande", dels ökat umgänge via internet och dels ökad utsatthet, både som pojke eller flicka, när man rör sig berusad i offentliga miljöer.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3794
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av millgard » 24 maj 2019, 13:15

LasseMaja skrev:
23 maj 2019, 16:59
Det dricks mycket mindre hos svenska ungdomar också. Märker det då jag har tonårsbarn.

Jag tror det beror på många saker. Dels hälsotrenden, dels trenden med "kontinentalt drickande", dels ökat umgänge via internet och dels ökad utsatthet, både som pojke eller flicka, när man rör sig berusad i offentliga miljöer.
Delar helt detta.

Min uppväxt i bruksort saknade inte alls tunga inslag av missbruk, misshandel, ungdomsrån, förnedring osv osv. Betydligt värre än vad det är idag - men då fanns inte sociala medier...

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av LasseMaja » 27 maj 2019, 11:01

Markus Holst skrev:
22 maj 2019, 22:16
Hur mycket beror det månne på den ökade andelen muslimska ungdomar?
Kan nog påverka betydligt i vissa åldersgrupper. Antalet invandrare är mycket stora i vissa åldrar, också snedvriden könsfördelning, som i vissa åldersgrupper kan vara uppemot 10-20% fler pojkar av vissa årgångar. Sådana obalanser har mycket store effekter i länder som Kina eller Indien, här har de knappast diskuterats.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av KoteGaeshi » 6 juni 2019, 00:32

LasseMaja skrev:
22 maj 2019, 07:24
Alkoholrelaterat våld minskar i takt med att alkoholkulturen i svensk kultur sakta men säkert falnar. Mer kontinentala alkoholvanor och även en allmän hälsotrend är några av orsakerna till detta. Speciellt märks detta bland ungdomar som dricker mindre.

https://www.svd.se/forskare-forbluffas- ... kit-enormt
Jag har sett stora insatser från polis och sociala myndigheter riktade mot ungdomar i välmående medelklassförorter, eller det som tills för ett antal år sedan var rena bonnalandet men nu är platser dit höginkomsttagare flyttat pga relativt billiga villa- och tomtpriser med bra pendling till Uppsala/Stockholm/Enköping. Det har då gällt att framför allt pojkar, i 12-13årsåldern, börjat nyttja cannabis och piller i stor utsträckning - det är lätt att få tag på genom exempelvis sociala medier. De blir således insyltade med förhållandevis grova kriminella (vägt med svensk narkotikalagstiftning..) tidigt i livet.

Ingen blir som bekant våldsam av att röka braj, och haschpsykosen har väl till och med socialdepartementet börjat inse är en myt, men de bränner ju inte runt fulla på hembränt i en EPA-traktor som man gjorde "på min tid". :roll:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av LasseMaja » 6 juni 2019, 09:06

KoteGaeshi skrev: Jag har sett stora insatser från polis och sociala myndigheter riktade mot ungdomar i välmående medelklassförorter, eller det som tills för ett antal år sedan var rena bonnalandet men nu är platser dit höginkomsttagare flyttat pga relativt billiga villa- och tomtpriser med bra pendling till Uppsala/Stockholm/Enköping.
Intressant, vi har liknande utflyttning häromkring. Tror det förekommer i hela landet. Många flyttar när man skaffat barn och det är dags för skolgång.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av varjag » 11 juni 2019, 13:50

Min uppväxt i bruksort saknade inte alls tunga inslag av missbruk, misshandel, ungdomsrån, förnedring osv osv. Betydligt värre än vad det är idag - men då fanns inte sociala medier...
Metoo!

Varjag

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av LasseMaja » 15 juni 2019, 11:51

En gammal kompis son blev nyligen rånad på sina löparskor. Orten där han bor fick nyligen sin andra gruppvåldtäkt, man skrev inte ens i lokaltidningen om våldtäkten. Min gissning är att de nog börjar fundera på nytt boende.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3851
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av a81 » 14 december 2020, 08:07

LasseMaja skrev:
22 maj 2019, 22:05
– Det är jättebra att ungas attityd till alkohol blir mer restriktiv, att alkoholdebuten skjuts upp och att unga dricker mindre. Man skapar sina vanor i tidig ålder. Ju längre vi kan skjuta upp alkoholdebuten desto bättre, säger Juan-Pablo Roa, vd vid IQ, ett fristående dotterbolag till Systembolaget som arbetar ”för ett smartare förhållningssätt till alkohol”.
Självklart bör man var försiktig med alkohol, men lite skrämmande att ingen vågar ifrågasätta renlevnadstrenden. Vårt samhälle bygger liksom på att man lönearbetar och får rekreation, särskilt de senaste 50 åren sedan hemmafrun försvann. Om man bara jobbar och sedan skall vara helnykterist, vegan, träna fem gånger i veckan, inte åka på semester, ha pedantstädat hemma, etc. så tror jag att det kommer att leda till ökad psykisk ohälsa.

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Samhälle i västmanland värre än någon no go zon

Inlägg av Davian » 15 december 2020, 23:53

Överlag är det press som skapar ohälsa. Det leder till stress och långvarig stress är dåligt. Alkohol kan lika gärna vara det som skapar den här pressen som det som förhindrar den.

Vi som kollektiv behöver arbeta på att minska pressen på folk på olika vis. Främst tror jag vi behöver minska jobb-pressen.

Skriv svar