Västerländska politiker i hijab

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
varjag
Saknad medlem †

Re: Västerländska politiker i hijab

Inlägg av varjag » 14 februari 2017, 01:25

Den iranska feministgruppen (!!? 8O )

https://www.facebook.com/StealthyFreedom/

protesterar också......dom skiljer mellan -
Hobbyfeminister versus riktiga feminister....jpg
Hobbyfeminister versus riktiga feminister....jpg (61.77 KiB) Visad 1964 gånger
Well done girls!

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 14 februari 2017, 07:08

Jag reagerar på en annan ting i bilden på den Svenska delegationen. Det finns ju ett enormt urval av slöjor i alla möjliga färger och mönster. Som kan väljas så de passar till klädseln i övrigt. Men de Svenska damerna ser mer ut som om man i all hast har hämtat en handduk inne på badet eller plockat ned någon gardin. Hur som helst ser de inte välklädda ut. Vilket i många länder också kan uppfattas som en oartighet.

Sedan undrar jag fortfarande över den klassiska västerländska damhatten. Väl utvalda sådana måste rimligen uppfylla alla krav även i muslimsk tradition. Samtidigt som det skulle varit en alldeles utmärkt kompromiss.

Det är inte utan att man misstänker att någon som har förberett resan inte har tänkt på att den här situationen skulle kunna komma upp. Så har man fått göra en blixtsnabb lösning i sista minuten för att "rädda" situationen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 februari 2017, 07:48

Donkeyman skrev:Jag reagerar på en annan ting i bilden på den Svenska delegationen. Det finns ju ett enormt urval av slöjor i alla möjliga färger och mönster. Som kan väljas så de passar till klädseln i övrigt. Men de Svenska damerna ser mer ut som om man i all hast har hämtat en handduk inne på badet eller plockat ned någon gardin. Hur som helst ser de inte välklädda ut. Vilket i många länder också kan uppfattas som en oartighet.

Sedan undrar jag fortfarande över den klassiska västerländska damhatten. Väl utvalda sådana måste rimligen uppfylla alla krav även i muslimsk tradition. Samtidigt som det skulle varit en alldeles utmärkt kompromiss.

Det är inte utan att man misstänker att någon som har förberett resan inte har tänkt på att den här situationen skulle kunna komma upp. Så har man fått göra en blixtsnabb lösning i sista minuten för att "rädda" situationen.
Dom har ju gått längre än så - se på benkläderna - :roll: Inbillar mig att korrekt klädda kvinnor i Riksdagen väljer kjol eller klänning...
Men - det gäller ju handel och - ''kunden har alltid rätt'' :oops:

Varjag

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 14 februari 2017, 09:28

Donkeyman,

det hävdas att grekiska ministern Vasso Papandreou 1998 besökte Iran med traditionell damhatt utan att det var några hinder. Har dock inte hittat tillräckligt för att lita på källorna än.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 14 februari 2017, 12:06

När det gäller benkläderna så har väl byxor blivit allmänt accepterat i de flesta business- och politiska sammanhang numera. World wide. Medan kjol eller "festblåsa" krävs vid speciellt högtidliga sammanhang, fast gränsen till byxdressar är väl flytande även där. Men vid representation i länder med Persisk eller Arabisk tradition är väl knappast moderna kjolar som visar knän att rekommendera. Det skall nog vara mer diskreta, eller snarare formella, grejer då.

Men det vore intressant om det är någon Skalmanit som känner traditionen i de där länderna tillräckligt bra för att fastslå om en traditionellt lite gammaldags "damigt" klädd kvinna i lång kjol med traditionell "damhatt" som del av kreationen skulle accepteras. Själv tror jag det men jag vet inte.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 februari 2017, 03:23

Sant eller inte - så har UN Watch vunnit gehör för sin beskrivning av -
...skammens parad.....jpg
...skammens parad.....jpg (25.21 KiB) Visad 1899 gånger
Bildmaterialet har använts av iranska IIDO [Islamic Ideology Dissemination Organization (IIDO)]
The Islamic Ideology Dissemination Organization (IIDO) is behind the right now perhaps the most controversial images in the world. IIDO works by their own admission for the spread of the Islamic religion and culture. The pictures were taken by the Iranian state news agency Mehr.

Pictured are seven women, representatives of a Swedish "feminist" government delegation, obediently in a row wearing the veil. A victory for the Shiite organization that since 1981 has worked to "study in depth cultural enemy attacks and anti-Muslim propaganda to design policies to counter the conspiracies and inform the public".

"The Walk of Shame", tweets the UN-linked news agency UN Watch's CEO.
http://speisa.com/modules/articles/inde ... shame.html

Varjag

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 15 februari 2017, 04:14

Donkeyman skrev:Jag reagerar på en annan ting i bilden på den Svenska delegationen. Det finns ju ett enormt urval av slöjor i alla möjliga färger och mönster. Som kan väljas så de passar till klädseln i övrigt. Men de Svenska damerna ser mer ut som om man i all hast har hämtat en handduk inne på badet eller plockat ned någon gardin. Hur som helst ser de inte välklädda ut. Vilket i många länder också kan uppfattas som en oartighet.

Jo, det ger ett amatörmässigt intryck helt klart. Även jag fann det konstigt att man inte verkar ha fixat något vettigt innan utan det är lite "ta med vad ni har hemma som passar" över det hela. Jag ville inte riktigt använda ordet respektlöst men det är nog lite den nivån på det. Oavsett om medlemmar i delegationen inte gillat att de måste bära slöja så kunde man försökt göra det bästa av situationen. Någon på UD kan inte sitt jobb i alla fall vilket är illa. Fast jag är säker på att den personen som ska vara ansvarig har en hög lön att trösta sig med... Samt det är ju kanon på CV:t att fått svenska delegationen att se ut som släktingarna från landet. :thumbsup:

Brasklapp: väskan med de medtagna vettiga slöjorna (eller hattarna) man hade med sig försvann på flyget ner?

Jag vill dock även försvara resesällskapet en aning. Det är lätt för personer som inte har något ansvar att klaga på att de böjer sig för iransk lag om slöjtvång och säga att de skulle vägra slöjor som en slags protest. Dock är dessa kvinnor i Iran för att gynna Sverige ekonomi först och främst. Då får man ibland vara lite pragmatisk. Men visst det stolta pratet om en feministisk regering kanske tappar lite i kraft när man ser damerna i den svenska delegationen. Men vi ska inte låta själva slöjgrejen ta bort det faktum att den svenska delegationen bestod av ett stort antal kvinnor som har viktiga positioner inom det svenska samhället. Det är bra.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 15 februari 2017, 10:00

I ett land vars damer tar alla chanser att göra det bästa av en svår klädessituation, framför allt i städerna och inte bara de kvinnor som har råd, är det förunderligt att de kvinnliga representanterna för den svenska politiken inte gjorde bättre ifrån sig, åtminstone vad beträffar klädseln. Bonnamoror på fel kalas - det kan knappast väcka förtroende för framtida ekonomiska utbyten...!

Inte bara unga kvinnor klär sig gärna fantasifullt och inbjudande...och när natten sänker sig över Teherans och Isfahans gator provoceras det extra, millimeter för millimeter...
DSC03209.jpg
F.ö. något som kunde likna en hatt på något damhuvud lyste under våra två veckor i Iran helt med sin frånvaro...

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 februari 2017, 10:26

sveahk skrev: ''Bonnamoror på fel kalas........'' :lol:

Purrfekt sveahk!
......och när natten sänker sig över Teherans och Isfahans gator provoceras det extra, millimeter för millimeter...
Aha! Det ''extra'' är alltså 120mm damvad - som exponeras :thumbsup:

Men heder åt den svenska PC-eliten. Den uppträder i främmande land - med samma tvångströja den försöker pålägga Sveriges folk - :P

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 15 februari 2017, 10:35

varjag skrev:!
......och när natten sänker sig över Teherans och Isfahans gator provoceras det extra, millimeter för millimeter...
Aha! Det ''extra'' är alltså 120mm damvad - som exponeras :thumbsup:

Varjag
...och även norrut - den ljuvliga hårprakten som förlorar hijab-fästet, mer och mer och mer...!

Mvh hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 februari 2017, 11:59

Tycks t.o.m. ha uppstått tvist i Riksdagen om ''Slöjgate''.....

Jan Björklund (L) och Stefan Löfvén (S)

Björklund kallade den påstått “feministiska” regeringens tilltag som “ett haveri för den feministiska utrikespolitiken”.
Löfven menar att Björklund är “direkt oseriös och jag tror att han är ganska ensam i den här kritiken” samt hänvisar till att den borgerliga regeringen tidigare agerat på ett liknande sätt.

– Man följer lagen i det land man är, säger Löfven......
Man hoppas, men inte tror - att Hr Löfvén ville applicera samma mantra versus de talrika iranska ''migranterna'' i svearnas rike....

:roll: , Varjag

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 15 februari 2017, 13:09

Varjag,

står det vilka borgerliga ministrar som representerat Sverige iförda hijab? Jag har inte sett de bilderna hittills, så det skulle vara bra referenser: Vilka statsbesök i vilka länder?

Edit
Har hittat Ewa Björling på besök i Saudiarabien 2008. Ingen huvudbonad.
Bild

Gunilla Carlsson i Somalia 2012.
Bild

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 16 februari 2017, 19:43

Det är väl så enkelt som att man inför varje besök snappar upp hintar om vad den diplomatiska etiketten föreskriver. Björklunds inlägg var pinsamt dumt även för att komma från denne i övrigt ovanligt dumme man.

Att täcka håret får olika konnotationer beroende på sammanhanget. Kom ihåg att turkiska kvinnor förbjöds bära hijab (och männen fez) och kände sig fria i Bosnien där man inte lagstiftar om klädsel.

Beträffande kommentarer om mäns klädsel är det kritiken mot Carl Bildt det enda exempel jag kommer på. Snubbor för att iklädd jacka inspekterat en parad.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 februari 2017, 20:28

Beträffande kommentarer om mäns klädsel är det kritiken mot Carl Bildt det enda exempel jag kommer på. Snubbor för att iklädd jacka inspekterat en parad.
Jag har i sammanhanget funderat på paret Reinfeldts Kina resa och där de kom ut ur planet fritidsklädda.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 februari 2017, 12:18

Isabella Lövin - var tydliogen en i ''paraden'' -
WALK OF SHAME: Trade minister Ann Linde and other members of Sweden’s “first feminist government in the world” walked past Iranian President Rouhani yesterday as they wore veils and covered their bodies, some in long coats, in deference to Iran’s oppressive and unjust compulsory Hijab law, despite Stockholm’s promise to promote “a gender equality perspective” internationally, and to adopt a “feminist foreign policy” in which “equality between women and men is a fundamental aim.”

The scene was also a sharp contrast to Deputy Prime Minister Isabella Lövin’s feminist stance against Trump, in a viral tweet and then in a Guardian op-ed last week, in which she wrote that “the world need strong leadership for women’s rights.”

Linde “sees no conflict” between her government’s human rights policy and signing trade deals with an oppressive dictatorship that tortures prisoners, persecutes gays, and is a leading executioner of minors.
MORE PHOTOS, FULL STORY: https://www.unwatch.org/walk-shame-swed ... -feminist-…/
Lövin var väl Det Gröna Ljuset som ''avskaffade alla skadliga emissioner'' före 2045 -
avskaffar føroreningar med ett penndrag -.jpg

:lol:

Fråga: Vad använde svenskarna för stearinljusen ? Svaret: Elektricitet !

Varjag

Skriv svar