Ideologier och pacifism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Davian » 9 april 2014, 16:10

Två mycket intressanta inlägg som jag vill spinna vidare på men det är politik tyvärr.

För att återgå till nationalstaten menar jag att koncept som "fosterland" är skadligt för människor. Däremot har vi nationalstater idag och man måste alltid ta hänsyn till hur verkligheten är beskaffad. Annars hamnar man i det blå ganska fort. Jag tror inte att andra länder rustar ner för att vi skulle göra det. Tvärtom är vapen av de stora garanterna för omedelbar fred, paradoxalt nog. Men risken att vapen används ökar i relation med hur många vapen som finns.

Men jag är aktivt emot att kalla folk förrädare för att de inte delar den allmänna synen på nationalstater och det konceptet. :)

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Thule2 » 9 april 2014, 16:49

Det paradoxala är ju att ibland får man ta till storsläggan för att rädda andra från undergång, det är väl en anledning till att krig
startas . Men jag håller med dig i att det vore bäst om inga vapen funnes, men antagligen började detta redan på Hedenhös"
Att inte göra sin plikt om fosterlandet kallar är naturligtvis en ömhetsfråga, men jag personligen anser att den som kan skall göra det. Undantaget sjuka, handikappade som knappast går att ställa det kravet på. För i förlängningen så kan din och min kamp för frihet och demokrati , även om det gäller en militär insats vara till gagn för andra människor . Även utanför Sverige.
Och jag beundrar det kvinnor och män som idag gör sin insats i andra länder för fred frihet och demokrati. sedan kan vi ju diskutera hur långt vårt sätt att leva skall sträcka sig in i andra länder och hur långt bort. För där spelar så mycket annat roll också. Men det blir en annan sak att diskutera i så fall. Men jag är glad och stolt över att vara svensk, och vill att andra skall känna glädje och stolthet oavsett vilket land det bor i över sitt land och nation. Men som jag tidigare sade, nationalism är för mig kärlek till fosterlandet, inte slagträ för förtyck av de som inte har min åsikt. För trots allt så bor vi på samma plats allihop . Thule

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Amund » 9 april 2014, 17:57

Thule2 skrev:Nationalism är något positivt så länge den inte blir extrem, eller används för att kränka andra . För vad är det för farligt i att vara stolt över sitt land , eller sin nation?
Ok!
Thule2 skrev:om man sätter sig över andra genom att kuva eller förtrycka med nationalismen som redskap, då har man kommit fel.
Tror du att ryska soldater som eventuellt överskrider gränsen till Sverige eller något annat land i Rysslands närhet i strid med folkrätten tänker sig att det de utför är fel, trots att det görs i nationalismens namn (den ryska)..?
För det finns ju fler nationalismer än den svenska...

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Thule2 » 9 april 2014, 18:30

Nej, det är precis det jag menar när jag skriver hur långt vi skall tro att andra skall leva upp till våra ideal. Du kan ju dra parallellen med Afganistan. Talibanerna tycker säkert att det gör rätt det också, men som jag sade, då är vi inne på en helt annan sak. För det är mycket mer än enbart nationalism som spelar in. Religion och annan övertygelse Te.x. Men det eventuella ockupanter som kommer hit objudna räknar säkert med ett visst motsånd, och det hoppas jag att dom får om dom nu kommer.
därför är det viktigt att vi har kapacitet att bjuda det motståndet. Hellre dö med flaggan i topp, än vika sig för diktaturen.
Thule

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av B Hellqvist » 9 april 2014, 18:38

Davian skrev:"plikt som svensk medborgare" det har jag ingen. Ingen frågade mig om jag ville vara svensk, ingen frågar mig om svensk politik. Därför har jag absolut ingen plikt att vara med när resultatet av svenskheten och den svenska politiken blir att någon invaderar Sverige.
Jo, det har du.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Amund » 9 april 2014, 19:31

Thule2 skrev:Talibanerna tycker säkert att det gör rätt det också, men som jag sade, då är vi inne på en helt annan sak. För det är mycket mer än enbart nationalism som spelar in.
Måste du verkligen gå ända till de galna Talibanerna för att hitta något tillräckligt ONATIONALISTISKT att kämpa emot..?
Thule2 skrev:Men det eventuella ockupanter som kommer hit objudna räknar säkert med ett visst motsånd, och det hoppas jag att dom får om dom nu kommer.
Det brukar de normalt också få av de länder som har en möjlighet att försvara sig, jag skulle aldrig anklaga Norge, Nederländerna eller Polen för att inte ha försökt försvara sig tillräckligt i VK2, de gjorde nog vad de kunde.
Thule2 skrev:Hellre dö med flaggan i topp, än vika sig för diktaturen.
Då är du och jag åtminstone två stycken som gräver stridsvagnsgravar och kanske springer runt i källarvåningarnas fönster med pansarnävar när fienden rullar in i Sverige, det lovar jag dig. :)

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Davian » 9 april 2014, 19:37

B Hellqvist skrev:
Davian skrev:"plikt som svensk medborgare" det har jag ingen. Ingen frågade mig om jag ville vara svensk, ingen frågar mig om svensk politik. Därför har jag absolut ingen plikt att vara med när resultatet av svenskheten och den svenska politiken blir att någon invaderar Sverige.
Jo, det har du.

Nej. En lagstiftning har inte mandat att ge mig "plikt" att göra någonting. Det är bara en lagstiftning. Jag har samma plikt att slåss för Sverige som du har att slåss för marxism-leninismen.

Plikt har jag endast om jag av någon anledning ser mig som pliktetiker. Juridisk plikt är helt irrelevant för mig. Det är bara en lagstiftning som alla andra.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Thule2 » 9 april 2014, 20:07

Låter bra Amund, enade är vi starka :wink:

Davian, känner du ingen plikt mot dina medmänniskor och landsfränder och ditt eget fosterland ? Vad har du för ideal egentligen?
Egoismems, i så fall kan du sälla dig till Börshajarna och styresle gubbarna du häcklade tidigare . Skulle du sälja morsan" bara du slapp strida ? / Uja, Thule

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av B Hellqvist » 9 april 2014, 20:35

Davian skrev:
B Hellqvist skrev:
Davian skrev:"plikt som svensk medborgare" det har jag ingen. Ingen frågade mig om jag ville vara svensk, ingen frågar mig om svensk politik. Därför har jag absolut ingen plikt att vara med när resultatet av svenskheten och den svenska politiken blir att någon invaderar Sverige.
Jo, det har du.

Nej. En lagstiftning har inte mandat att ge mig "plikt" att göra någonting. Det är bara en lagstiftning. Jag har samma plikt att slåss för Sverige som du har att slåss för marxism-leninismen.

Plikt har jag endast om jag av någon anledning ser mig som pliktetiker. Juridisk plikt är helt irrelevant för mig. Det är bara en lagstiftning som alla andra.
Är du svensk medborgare? Du kan inte välja och vraka mellan vilka skyldigheter du tycker du kan gå med på. Jag antar att du är snabb att ta tillvara på alla rättigheter du kan... Dessutom är det inte bara en fråga om en skyldighet att slåss, utan även att ställa upp för t.ex. civilförsvaret. Är du typen som struntar i att hjälpa någon för att du inte anser att det angår dig?

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Davian » 9 april 2014, 20:43

Thule2
En människa är inte min frände bara för vi är födda på samma plats. :) jag har inget "fosterland", inga "landsfränder" Jag råkade bara födas innanför Sveriges gränser.

mina ideal är transnationella, inte nationella. Jag har mina intressen med andra ur min samhällsklass från andra länder än jag har med de i Sverige som inte delar min klass. Det är klassen och klasspolitiken som avgör var jag lägger min solidaritet, inte vilka gränser som fanns när jag föddes.

Jag är aldrig för ett kungahus. jag kommer aldrig lyfta ett finger för att skydda ett kungahus. Oavsett nationalitet. Däremot skulle jag göra mycket för att försvara strejkrätten och fri abort tex.

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Davian » 9 april 2014, 20:46

B Hellqvist skrev:
Davian skrev:
B Hellqvist skrev:
Davian skrev:"plikt som svensk medborgare" det har jag ingen. Ingen frågade mig om jag ville vara svensk, ingen frågar mig om svensk politik. Därför har jag absolut ingen plikt att vara med när resultatet av svenskheten och den svenska politiken blir att någon invaderar Sverige.
Jo, det har du.

Nej. En lagstiftning har inte mandat att ge mig "plikt" att göra någonting. Det är bara en lagstiftning. Jag har samma plikt att slåss för Sverige som du har att slåss för marxism-leninismen.

Plikt har jag endast om jag av någon anledning ser mig som pliktetiker. Juridisk plikt är helt irrelevant för mig. Det är bara en lagstiftning som alla andra.
Är du svensk medborgare? Du kan inte välja och vraka mellan vilka skyldigheter du tycker du kan gå med på. Jag antar att du är snabb att ta tillvara på alla rättigheter du kan... Dessutom är det inte bara en fråga om en skyldighet att slåss, utan även att ställa upp för t.ex. civilförsvaret. Är du typen som struntar i att hjälpa någon för att du inte anser att det angår dig?

jag är svensk medborgare för jag råkade födas innanför sveriges gränser. Men jag kunde inte bry mig mindre om nationalitet eller nationaliteter. För mig spelar det ingen roll.

Jag anser att en stat inte kan tvinga mig till viss skyldigheter utan att tillfråga mig-; att ge mig ett val.

Vet du att din klassposition avgör vilka skyldigheter du har gentemot din klass? Du kan inte välja och vraka med vad du vill gå med på liksom...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13834
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Markus Holst » 9 april 2014, 20:57

Jag trodde Davians ideal dog för rätt exakt 100 år sesan, när arbetafna ställde upp bakom fanorna och inte slöt sig samman över nationsgränserna.

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Davian » 9 april 2014, 21:16

Det är det största sveket i arbetarrörelsens historia; när nationalismen blev viktigare än klass... Det som skapade revan mellan reformisterna och revolutionärena.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13834
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Markus Holst » 9 april 2014, 21:44

Davian skrev:Det är det största sveket i arbetarrörelsens historia; när nationalismen blev viktigare än klass... Det som skapade revan mellan reformisterna och revolutionärena.
Hur menar du att det är ett svek? Det är väl snarare en bekräftelse på att klasskampen inte är så viktig för "arbetarna", som vänstern försöker hävda?

Davian
Medlem
Inlägg: 3733
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ett nytt kallt krig efter Ukraina?

Inlägg av Davian » 9 april 2014, 21:58

politik. jag är väldigt intresserad av diskussionen men den hör inte hemma här eftersom den är ytterst politisk.

för att ¨återgå till krigandet ska jag försöka konkretisera lite mer.

Om det land som invaderar inte för en arbetarvänlig politik gör jag motstånd. Ifall Ryssland invaderar Sverige gör jag motstånd eftersom Rysslands politik är riktigt värdelös för arbetarklassen.

Ifall Danmark eller Norge invaderar är det inte lika troligt att jag gör motstånd eftersom deras arbetarpolitik är snarlik svensk.

Skriv svar