Den ekonomiska krisen.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Schwalbe » 26 september 2012, 18:00

Jag tror hela den här krisen är konstruerad för att en ny Hitler ska växa fram. ;) :D

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av sonderling » 27 september 2012, 07:36

Schwalbe skrev:Jag tror hela den här krisen är konstruerad för att en ny Hitler ska växa fram. ;) :D
Japp så kan det va. Jag tycker folk blir mer och mer reaktionära för varje dag.

Sonderling

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Olays » 27 september 2012, 16:01

RickardJ skrev: Läste i svenskan att amorteringstakten på bostadslån gör att det tar 125(!) år innann ett genomsnittligt bostadslån är betalt. 40 kvadratmeter i Stockholms innerstad kostar cirka 2,4 miljoner. Samtidigt säger vice riksbankschefen i dag att det inte finns tecken på bostadsbubbla.

Min fråga: kan svenskarna fortfarande strunta i att betala sina lån om den ekonomiska krisen når oss? Fråga 2: finns historiska exempel på liknande situattioner då en stor del av befolkningen har lån som de räknar med att aldrig behöva betala, (och vad hände?)
Detta är intressant, jag har kommersiella fastigheter (inga privata huslån dock) i Sverige och för mig har det alltid varit självklart att Amortera, i kommersiella fastigheter har ju alltid amorteringsfria lån funnits men det är ett dyrt alternativ. Jag funderade mycket på hur vänner till mig kunde ha fina hus, stora bilar, thailandsresor osv på ganska rimliga inkomster tills jag för nåt år sedan förstod att Svenskar inte amorterar på sina lån. Jag är väl gammalmodig och trodde aldrig att amorteringsfria lån skulle godkännas i Sverige för privat personer.

Svaret är klart att det kommer att bli en lånekrash i Sverige, bostadspriserna kan inte alltid gå upp (de planar väl ut nu i Sthlm) lönerna hänger inte med, Svensken lånefinansierar sin konsumtion i alltför stor grad och sparar nästan inget. Det kommer att komma ett finansiellt läge igen då (300% ränta 92 var det väl?) folks låneexponering kommer att sänka dem. Titta på USA hur bra det gick här, och det kunde ju ALDRIG hända här.

Pensions systemet i Sverige och andra ställen är skevt och tyvärr är det så att är man född på 70 talet eller senare kommer man inte att få nån särskild pension med nuvarande system (som är ganska lika världen över). Vi betalar idag med våra skatter huvuddelen av dagens pensioner, våra barn kommer att betala våra osv. Detta systemet funkar när man har en starkt ökande ekonomi och varje generation får det märkbart bättre än sina föräldrar, det är väl ingen oavsett politisk färg och land (kanske Singapore och ett par andra ställen) som seriöst tror att dagens ungdomar kommer att få det bättre än sina föräldrar. Sverige har en ökande befolkning men ökningen av inkomsterna och sparandet i Sverige hänger inte med, observera också att Staten idag inte garanterar din framtida pensionsnivå.

Så visst kommer det att krascha, här i USA har delar av systemet kajkat redan med bostads kraschen, arbetslösheten, den hejdlösa expansionen av budgetunderskottet osv. Det kommer att bli sammalunda i Europa men jag fruktar att det blir ännu värre där pga olika sociala kulturer, kanske centraleuropa klarar sig bättre med sina erfarenheter från kriget, fast denna gången blir det ju ingen Marshallhjälp (kanske från Kina).

Några länkar att fundera över:

http://blogs.wsj.com/economics/2012/08/ ... ife-spans/

http://www.newsmill.se/artikel/2011/03/ ... nansiering
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 27 september 2012, 23:33

Intressant post Olays!
Detta är intressant, jag har kommersiella fastigheter (inga privata huslån dock) i Sverige och för mig har det alltid varit självklart att Amortera, i kommersiella fastigheter har ju alltid amorteringsfria lån funnits men det är ett dyrt alternativ. Jag funderade mycket på hur vänner till mig kunde ha fina hus, stora bilar, thailandsresor osv på ganska rimliga inkomster tills jag för nåt år sedan förstod att Svenskar inte amorterar på sina lån. Jag är väl gammalmodig och trodde aldrig att amorteringsfria lån skulle godkännas i Sverige för privat personer.
Bägge mina bröder i Svedala, amorterar FORTFARANDE på sina hus. Vilket chockerade mig, den ene hade bott i samma fastighet i mer än 50 år. Den andre, är i sitt ''andra'' egnahem - igen efter cirka 45 år 8O

Men det har ngt att skaffa med skatten - eller?

I Australien när vi kom hit på sent 60-tal, löpte ett normalt huslån på 10 år! Men det var ytterst enkla och billiga hus med rudimentära bekvämligheter.
Med åren har husen blivit mycket finare och bättre. Och dyrare. Och därmed har amorteringstiden, blivit mycket längre.
Men fortfarande gäller att de MÅSTE betalas, inga amorteringsfria huslån här inte....
Idag kan man få bostadslån som löper på 30 - ja t.o.m 35 år. Men inte mera.

Summan av kardemumman, oavsett lånebeloppet - syns vara att amorteringarna ligger omkring 2,2 - 2,5 ggr lånebeloppet
- längre frist och mera groteska amorteringsekvationer - är bankerna inte intresserade av.

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av sonderling » 28 september 2012, 07:15

Det där med bostäder i Sverige är helt sjukt. Visst det har säkert nått med skatten att göra, råd man fått är ungefär som att sätta sig i skuld som om det vore en "good thing".
Varjag, att dina bröder fortfarande har skulder förvånar mig med. En av mina irritations moment just nu är annars de 40-talister man träffat i jobbet som köpte hus för typ 300 000 på 60-talet och nu säljer dem för 3000 000 och dessutom har de betalat av dem för länge sedan. (Om de inte lockats att ta nya lån för köksrenoveringar eller för nöjesresor till Thailand.

Själv önskar jag att jag kunde göra som jag hört att de gör i USA. Lämna huset med nyckeln i låset och meddela banken att huset är deras (för det är det ju.)

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 28 september 2012, 12:50

Det ligger ju i bankernas egenintresse - att ALLA- skall var belånade ''över skorstenen'' som det hette.

DET - ger ränteinkomsterna, helst i Evighets Evigheter - Amen!

Den där frestelsen att ta nya lån baserade på fastighetens stigande värde - såldes hårt här oxå av bankirerna under 80-90- och 20-talen, när huspriserna ''garanterat'' skulle stiga med 8-12% om året.
Men, en flipside i den australiska ekvationen, var att många använde extralånen - för att ''investera'' i ett hus till!
Så bankerna bet sig själva i arslet, när hustoppen var nådd - och priserna började rasa.
Istället för ETT problemfritt lån - har man piskat fram TVÅ ''problemlån'' :D

Varjag

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 september 2012, 14:52

Bostadsrätterna har lett till två saker:
1/ Det har skapats ett gigantiskt nytt "värde" där den som sitter som ägare på detta nya luftvärde är bankerna. Vi som bor i lägenheterna äger bara skärvor av detta nya luftbubblevärde.
Såg en skattning en gång av hur stor del av värdestigningen som tillfallit bankerna resp. de boende. Mindre än 20 % till de boende. Och för det betalar de boende sammantaget enorma summor. En förlustaffär hur man än räknar, utom för några få enskilda.
2/ De som glatt gått och bundit sig för att betala en växande andel av sin lön till bankerna för att de skall ha rätten att äga detta nya värde, de är grundlurade.
För nu kostar boendet en betydligt mycket större del av vår lön är tidigare.

Det är denna enorma bubbla där produktion av något av värde är av noll betydelse, som urholkar allt.
Bostadsrätterna är ändå bara ett exempel på hur vår ekonomi har våldtagits.

"Du är lurad lille vän!" Vem var det nu som sa så?
Senast redigerad av 1 Valdemar Sappi, redigerad totalt 28 gånger.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av HJ » 28 september 2012, 15:56

Reagerade på Donkeymans inlägg ovan:
Donkeyman skrev: Vi behöver bara gå 20 år tillbaka i tiden för att se hur de Svenska bankerna behandlade motsvarande problem. Den gången såg bankerna strikt ekonomiskt på det hela. Jag skall ge två exempel på hur en bank (Nordea) i ett samhälle
behandlade två företag i kris.

Det ena företaget var ett gammalt klassiskt företag på orten. Med ungefär 20 anställda. Företaget gick i grunden bra men fick likviditetsproblem. Men framtida orderingång visade att de i grunden bara behövde få något halvårs uppskov med betalning av sina amorteringar. Företagets olycka var att man sedan många år drev ifrån en centrumfastighet som man ägde själv. En fastighet som knappt var belånad men som var rejält värdefull. Banken slog till direkt. Konkurs, nedläggning och utmätning av fastigheten. Som de sedan gjorde stora pengar på vid försäljningen.

Det andra företaget var ett nytt företag som också hade en hel del anställda. Skillnaden var bara att detta företag inte ägde ett dugg. Man hyrde sina kontor, man leasade hela utrustningen. Det fanns inte fem flata öre att hämta. Däremot hade även detta företag god orderingång och prognosen framöver var god. Ungefär som det första företaget. Banken lät detta företag leva, eftersom det inte fanns något att hämta gick man in på uppskjutna betalningar. Och företaget lever än i dag. Vilket även företag nummer ett skulle ha gjort om de fått chansen.

Skillnaden mellan de här företagen var enbart att det ena hade tillgångar som banken kunde "lägga fingrarna på" och göra vinst på. Det företaget hade ganska säkert också levt i dag om banken hade haft en annan inställning. Men å andra sidan hade inte banken kommit åt vinsten de gjorde vid likvideringen av företaget. De anställda tog man inte något som helst ansvar för. [...]
Här bör det påpekas att om en borgenär kräver försäljning av en pant skall eventuellt överskott vid försäljningen tillfalla gäldenärern, dvs det skall inte gå att göra som banken gjorde och tjäna pengar på det. Men kanske lyckades banken sälja till "sig själv" (ett fastighetsbolag kontrollerat av banken) just när priserna var låga och sedan tjäna pengar när priserna går upp igen. Men i så fall har banken banken tagit en risk (om priserna inte hade gått upp igen hade banken förlorat på det eftersom man då gick miste om ränteintäkterna på det lån man hade i företaget).
varjag skrev:Det ligger ju i bankernas egenintresse - att ALLA- skall var belånade ''över skorstenen'' som det hette.

DET - ger ränteinkomsterna, helst i Evighets Evigheter - Amen!

Den där frestelsen att ta nya lån baserade på fastighetens stigande värde - såldes hårt här oxå av bankirerna under 80-90- och 20-talen, när huspriserna ''garanterat'' skulle stiga med 8-12% om året.
Men, en flipside i den australiska ekvationen, var att många använde extralånen - för att ''investera'' i ett hus till!
Så bankerna bet sig själva i arslet, när hustoppen var nådd - och priserna började rasa.
Istället för ETT problemfritt lån - har man piskat fram TVÅ ''problemlån'' :D

Varjag
Är osäker på vad du beskriver Sverige eller Australien, eftersom det är en klockren sammanfattning av 90-talskrisen i Sverige (ffa kommersiella fastigheter).

/Håkan

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9780
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Amund » 28 september 2012, 19:11

Vill gärna protestera lite mot debattklimatets iver att det, skulle vara något konstigt eller anmärkningsvärt att ha amorteringsfria lån på en fastighet. Förutsatt att den inte ligger i en utflyttningsbygd eller av annat orosmoment komprometterat område (typ jordbävnings eller uranbrytningsrisk). Normalt är en fastighets värde säkrare än att ha pengarna på banken och därför är det obegripligt för mig hur många skribenter företräder en linje där en fastighet obligatoriskt i närtid måste övergå till att vara helt obelånad…??? Fastigheten representerar ju normalt ett värde som överstiger lånebeloppet…! Så varför skulle det vara så fel att utnyttja en resurs man besitter..?

Under lång tid har ju fastighetsutbudet även kännetecknats avknapphet vilket lett till att värdeökning vida överstigit både prisindex och inflation.

Kan det här vara en långsiktig effekt av Spara och slösa..?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spara_och_Sl%C3%B6sa

Jag hoppas inte sådana moralpanikkampanjer fortfarande påverkar vårt köpbetéende. Vill man politiskt ändra folkets köpbeteenden tror jag mera på incitament än moralpredikningar.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av dc » 28 september 2012, 22:55

En mycket trevlig fråga. Ska vi börja med svensk fastighetsbubbla så bör korrigeringen komma snart. Visserligen verkar svenskarna börjat spara mer på senaste tiden, men ändå. Om du köper ett nybyggt överprisat nyfunkisbygge med enstegstätad fasad kan du kanske förvänta dig en teknisk liovslängd på 30 år. Då borde avskrivningen ( i detta fall amorteringen vara på samma tid) sedan är det dags att byta ut större delar av bygget. Hur lång är då genomsnittlig amorteringstid? Ska vi säga 107 år ca? (annars får jag ju bekymra mig med att kolla källorna) Är det bostadsbrist som driver de vansinniga prisökningarna? Nej, det faktum att de största ökningarna har skett i utflyttningsbygder motsäger detta.


Vad som kommer att hända är att flera kriser konvergerar, Ekonomi, Resurser och Miljö.
För att inte komma för långt från frågan tar vi upp de två första.

Västvärlden är körd, inse gå vidare och må bättre sedan. Hela vår kreditbaserade ekonomi är beroende av något som inte kommer att finnas i framtiden. Tillväxt. Fysikens lagar sätter gränser som vi inte kan rå på. De resurser som vårt avancerade samhälle är byggt på tar slut med allt raskare takt. Oljan, motorn bakom all tillväxt det senaste 60 åren har toppat sin maximala produktion. Land efter land har nått sina egna produktionstoppar samtidigt som deras egen förbrukning har ökat. Det ger minskade intäkter och mindre resurser till bröd och skådespel. Egypten tex gick från nettoexportör till importör. Detta sker i land efter land men med problemet att någon exportolja inte finns att tillgå. Omkring 2030 finns det ingen olja att köpa för Sverige.

Till viss del går det att ersätta olja med andra bränslen och det skulle mycket möjligt gå att driva 30-40% av dagens svenska bilpark mer alternativ. Om dessa byggs ut i en fantastisk takt. Sedan är det inte bara oljan utan en hel rad med viktiga mineraler som i praktiken tar slut. Mycket av vad vi är vana vid idag (och som inte fanns för 15-30 år sedan) kommer inte att finnas i framtiden. Vi har levt i en parentes som startade någon gång efter vk2 och snart är på väg att ta slut. Undrar vilken I-phone som blir den sista...Omställningen kommer vare sig vi vill eller ej. Exakt hur och när, vem vet. Men förhoppningsvis går allt lugnt och ordnat till. Vi får sakta vänja oss vid lägre materiell standard. Dock troligen högre än vad människorna för hundra år sedan åtnjöt.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 september 2012, 00:19

Själva kärnan i varför den enorma finansbubblan är så katastrofal, det är som jag ser det att vi har en enorm tillväxt av kapital. Allt kapital, oavsett om det är skapat av produktiva investeringar, eller är ett resultat av detta icke-kapital som t.ex. bostadsrätter egentligen är; det måste alltihop förränta sig.

Som jag ser det genomgår vi en förräntningskris. Eller sagt på annat sätt, vi har för mycket kapital.
Konsekvens; nedskäringar inte minst i södra Europa, allt bara för att kapitalet måste förräntas.
Det är alltså egentligen inte tillväxten som är problemet, utan den exploderande kapitalbubblan.

Att dessa nedskärningar i sig förvärrar krisen är alla egentligen medvetna om, men förräntningskravet styr allt.
Det handlar alltså inte om "förtroende för värdet i bostadsrätterna". Det är ett trångsynt marknadsreligiöst perspektiv.
Det är den explosiva tillväxten av icke arbetande kapital, som är kapitalisternas kris.

Enda lösningen? Snabbt minska kapitalmängden? Då kollapsar allt. Inte minst USAs luftekonomi...
Vad händer när fler och fler bara vägrar att acceptera nedskärningarna? Vägrar att bli ställda utanför samhället? Vägrar att inte få finnas till?
Ett är givet. Marknaden fixar inte sin kris. Lika givet är att marknaden är alla politikers religion. Så vi ligger jäkligt illa till framöver.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 29 september 2012, 00:36

Roligt se att jag inte är den enda som försökt fatta vad som hänt.... :)
Tillväxt. Fysikens lagar sätter gränser som vi inte kan rå på
som jag ser det att vi har en enorm tillväxt av kapital
Visst! Och varifrån kommer allt kapitalet? Jo p.g.a. ''den heliga tillväxten''....

Blotta existensen av kapital som ''tjänar ränta'''! Det skapar automatiskt ''nya pengar'' - som inte existerade tidigare.
Luftpengar - eller pengar skapade ur fria luften.....

En sund tillväxt, skulle betyda att det växande ''luftkapitalet'' - kan täckas av nya varor & tjänster i samma takt.
Men genom finansiella ''instrument'' - har kapitaltillväxten för länge sedan kört om varje möjlighet att öka produktionen av varor & tjänster i samma takt.
Vad händer när fler och fler bara vägrar att acceptera nedskärningarna? Vägrar att bli ställda utanför samhället? Vägrar att inte få finnas till?
Jag ställer mig själv samma fråga. Oron i de redan drabbade länderna, är redan påtaglig. Och farlig!

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Donkeyman » 29 september 2012, 17:04

Jag vill berätta en sedelärande historia från "den förra krisen". Den gången var jag chef för ett företag som hittade ett väldigt bra projekt som vi ville gå in i. Så var det frågan om finansiering. Jag gick till "vår" bank och diskuterade det hela. Beskedet var att "visst .... inte bekymra dig. Det här tar vi".

Så vi gick vidare och projektet utvecklade sig så att nu var det tal om att börja konkretisera saker och ting. Jag mötte "vår" bankman igen. Denne var kamrer på ett av de större kontoren inne i Stockholm och vi käkade lunch tillsammans. För att diskutera saken. Och så kommer han med följande: "Det du skall ta är ett korglån. Det är grejen för er." Så undrar jag "Vad i h***e är ett korglån för något".

"Jodå. Det är ett lån i utländsk valuta. Men det är så finurligt upplagt att det består av en valutakorg som är sammansatt av alla de stora valutorna. Det är dollar, pund, D-mark, yen och en massa annat. Det betyder att du inte tar någon som helst risk. OM en valuta sjunker spelar det så liten roll därför att då stärks de andra. Och du får väldigt bra ränta. Mycket bättre än om du skall låna i Svenska Kronor. Numera är det inte någon som lånar i Svenska Spänn. Det är omodernt och dålig ekonomi."

Och så vidare. Och så vidare. Och så vidare. Bilnasarkäften gick välsmort och jag förstod korglånets överlägsenhet. Framför allt förstod jag att det var vad Bankens ledning hade instruerat sina så kallade "rådgivare" att sälja just då.

Jag tackade för sällskapet och gick hem på min kammare och funderade. På något sätt tyckte jag att det hela "luktade bränt". Sedan inträffade ett par andra ting som gjorde att projektet rann ut i sanden. Vi hann helt enkelt inte med utan en annan intressent "snodde" det hela. Så det blev inte något av det hela.

Och inte något lån, vare sig "korglån" eller vanligt. Vilket visade sig vara en förb**** flax när botten gick ur den Svenska Kronan lite senare. Och där låg också problemet med de "korglån" som Bankerna prackade på sina kunder den gången. Det gjorde ju inte något om de enskilda valutorna i "korgen" varierade upp och ned. Men om den Svenska Kronan föll så ökade ju lånebördan dramatiskt. Och den Svenska Spännen föll. Som en sten. Eller som Engelsmännen säger "Plummeted". Så blev det devalveringar och 500% ränta.

Småföretag som hade "sprungit på" bankernas förmånliga korglån konkade i massevis. Medan "mitt" företag kom undan med hjärtat i halsgropen. För vi hade aldrig i livet överlevt det blodbadet. Och då hade "vår" bank kunnat gotta sig med vår egendom. Sensmoral: Tro aldrig någonsin på vad en bankgubbe säger. De är lika mycket nasare som den som becknar begagnade bilar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7183
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av sonderling » 2 oktober 2012, 13:21

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5290995

Studio Ett hade ett inslag om krisen igår. Jag kan ju säga att jag knappt begriper hälften av vad räknenissarna pratar om. Men jag förstår ju att framtiden inte ser så ljus ut.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 2 oktober 2012, 13:26

sonderling skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5290995

Studio Ett hade ett inslag om krisen igår. Jag kan ju säga att jag knappt begriper hälften av vad räknenissarna pratar om. Men jag förstår ju att framtiden inte ser så ljus ut.

Sonderling

= Brassa seglen för Storm! Den kommer....Varjag

Skriv svar