Jo det håller jag med om. Jag vet inte om några på den allierade sidan har dömts. Det är svårare att dömma vinnaren, särskilt när det är vinnaren själv som ska dömma sig. Att det är svårt att dömma vinnarna från andra världskriget gör emellertid inte det till skrattretanade att man försöker dömma de som man kan dömma.Daniel O. skrev: Rättvisa är väl att en mördare döms för mord oavsett om brottet är begånget av en tysk, amerikan eller ryss, eller?
Det näst bästa är att man inte blundar för de övergrepp de allierade gjorde, det skrivs böcker om det och forskning pågår.
Sen är det väl tyvärr så att de dumheter de allierade gjorde inter kommer i närheten av tyskarnas dåd. Ingen skillnad mellan lidande, men jag tror ändå det är en del av förklaringen.
Samhället har utvecklats och det talas nu om inrättande av internationell domstol och flera fall har gått till domstol. Förutom kriget exemplet från Vitenamkriget som jag nämnt har vi tortyskandalerna i Irak, de hemliga fängelserna och en stark internationell opposition mot Guantanamo och andra oroshärdar.
Utvecklingen går framåt.
/Martin