Gutekrigaren skrev:Använd "tratten" för att snäva in. Dina "frågesställningar" ovan är snarare det vetenskapliga syfte du har med uppsatsen, som jag ser det. Därefter kommer problemet (smalare i tratten), du har upptäckt något att undersöka. Snäva in, t ex "Hur motiverades kvinnoförtryck i Sverige 1850-1890 inom sjukvården/rättsväsendet/?". Därefter smalnar du ner till frågeställningar som går att operationalisera, t ex "Användes biologiska förklaringar systematiskt eller ad hocinom rättsväsendet 1850-1890?". Då kan du definiera "systematiskt" och "ad hoc" och då blir det vetenskapligt genomförbart.
Det är ganska kassa exempel och jag hoppas jag inte vilseleder dig, men ville visa på principen.
Mvh Petter
Jodå, jag förstår principen du visar på, tänk vad mycket jag INTE kan om uppsatsskrivning!

Men att man tackar, det ska jag försöka med..
herulen skrev:Nu bör vi dock ta fasta på att det är religionspsykologi det handlar om. I det fallet måste man utgå ifrån att psykologin till stora delar delas i två fält: psykoanalysen och beteendevetenskapen.
(...)
Det som för oss förefaller ett orimligt sätt att lösa ett bemötande av förändringar kan för dåtidens människor varit det mest praktiska.
För att undvika missförstånd; det rör sig alltså om beteendevetenskap/religionssociologi.
Jag ska reda ut varför mäns status har varit/är högre än kvinnors. Det ska vara en metodologisk reduktion, vilket som jag förstått det innebär att jag inte gör anspråk på att ha funnit hela svaret, bara en möjlig förklaring.
Att vi inte helt kan förstå dåtidens människor är väl självklart, men är det inte det vi ändå måste försöka göra hela tiden, om vi ska pyssla med historiska skeenden? Eh.. Eller?