Darwinism - efter och före.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 15 november 2005, 01:51

Förlåt, vet inte alls var jag ska lägga det här. Men jag tyckte det var så häftigt att jag var tvungen att säga det, såg på jay leno här nyss, och tydligen så har krokodiljägaren Steve Irwin en sköldpadda i sin ägo som självaste Charles Darwin hämtat på Galapagosöarna, den heter Harriet är hela 175 år...det måste vara nåt slags rekord även för en sköldpadda 8O . Och vad hon fått träffa kändisar Harriet :lol: .

Vidugavia
Medlem

Inlägg av Vidugavia » 18 november 2005, 15:22

Marx godtog till fullo Darwins teorier om arternas utveckling och det har också de flesta efterföljande marxister gjort. Det vi marxister menar är att den biologiska evolutionsteorin inte är särskilt användbar i analyser av dagens mänskliga samhälle. Darwin var först med att beskriva grunderna för den biologiska utvecklingen, Marx var först med att beskriva grunderna för den samhälleliga utvecklingen.

I det mänskliga samhället med sin stora produktivitet, sin arbetsdelning och komplexa organisation har som jag ser det i stort upphävt det biologiska urvalet inom vår art. Detta kan man faktiskt i sig se som en slags kollektiv evolutionär strategi. Även om så inte vore fallet känns det som att det vore rätt underligt att analysera 1900-talets dramatiska förändringar av vårt samhälle utifrån ett strikt biologiskt perspektiv.

Arv och miljö står i ett dialektiskt förhållande till varandra. Det handlar inte om antingen eller utan om både och. Problemet med socialdarwinister är att de ser det biologiska arvet som någonting isolerat, som existerande i ett vakum. Oavsett hur "stark"eller "smart" ditt biologiska arv gör dig så föds du likt förbannat in i ett klassamhälle där de fattiga tenderar att fortsätta att vara fattiga och de rika tenderar att fortsätta vara rika. Inte på grund av sitt biologiska arv utan på grund utav deras sociala arv av ett förhållande till produktionen i samhälle.

Den biologiska evolutionen är långsam och utdragen, den samhälleliga är snabb och radikal.

Skriv svar