Är checkarna historia nu?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 april 2005, 13:06

Jag har glömt detaljerna men det är någonting i den amerikanska lagstiftningen (statlig/federal) som förhindrar banker att etablera sig hur som helst i olika stater - kanske ngn annan vet mer? Denna lagstiftning är upphovet till mycket bankkrångel i USA och höga avgifter.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 april 2005, 13:58

Det stämmer nog varjag. Har inte heller detaljerna, men rent generellt är det oerhört mycket krångligare än man tror att etablera en verksamhet i USA om man vill sälja mer än i en delstat. Byråkratin runt interstatlig handel får den interna handeln i EU att se ut som en ren söndagspromenad i jämförelse. Skulle inte förvåna mig om (den framförallt statliga) lagstiftningen sätter ännu mer käppar i hjulet för bankverksamhet.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 8 april 2005, 16:32

Tydligen kunde/kan man designa sina egna checkar, läste i Citroënklubbens tidning om en Svensk som jobbade med att
serva Citroëner i Kalifornien och han fick betalt varje månad med en check med företagets logga (en Citroën SM) påtryckt...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 27 maj 2005, 16:57

Donkeyman skrev:Växlar var ett allmänt kredit- och betalningsmedel i gamla dagar. Men det används faktiskt än i dag i vissa kretsar. Bruket av växlar är reglerat av ett strängt regelverk.
.
Jag TROR (men är ej säker, jag får kolla) att en kompis betalade insatsen till sin lägenhet med växel...
Fast nej, det var nog snarare en typ av "pengaanvisning" som i princip gällde som kontanter. I princip så hade han 125 000 i kontanter i plånboken... :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 maj 2005, 03:30

tryggve skrev:
Donkeyman skrev:Växlar var ett allmänt kredit- och betalningsmedel i gamla dagar. Men det används faktiskt än i dag i vissa kretsar. Bruket av växlar är reglerat av ett strängt regelverk.
.
Jag TROR (men är ej säker, jag får kolla) att en kompis betalade insatsen till sin lägenhet med växel...
Fast nej, det var nog snarare en typ av "pengaanvisning" som i princip gällde som kontanter. I princip så hade han 125 000 i kontanter i plånboken... :)
Det var kanske en s.k. Postväxel - en sorts bankcheck som köptes på posten - och var omedelbart betalbar mot presentation.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 29 maj 2005, 22:18

Posten har märkligt nog ingenting med postväxlar att göra. De ställs - såvitt jag vet - alltid ut av banker. Jag är osäker på om Posten har någon liknande tjänst, men jag är rimligt säker på att det i så fall inte rör sig om postväxlar.

Hur som helst lever och frodas postväxlarna i allra högsta grad, har köpt och sålt både båtar och bilar med postväxlar i modern tid. Växlar är ett säkert och behändigt sätt överlämna en större summa pengar vid ett specifikt tillfälle.

Rent praktiskt fungerar de så att man går in på sin bank och säger att man vill ha en postväxel på det aktuella beloppet utställd till den aktuella mottagaren. Pengarna försvinner då från det egna kontot och placeras på ett växelkonto. I stället får man två papper - en växel och ett kvitto. Växeln överlämnar man vid lämpligt tillfälle till mottagaren. Mottagaren går sedan till sin bank med växeln. Banktjänstemannen kontrollerar identiteten på mottagaren och att växeln inte är spärrad, varefter pengarna överförs från växelkontot till mottagarens konto. Kvittot behåller man själv, av detta framgår växelnumret som man behöver om man vill spärra växeln.

Fördelarna med växeln är bl a att den bara kan lösas in av den som den är utställd till, att den går att spärra fram tills att den lösts in och att den kan användas för mig veterligen obegränsade belopp.

Växlar har också fram till relativt nyligen varit ett populärt verktyg för att undgå förmögenhetsskatt. Om man hämtat ut en växel utställd till sig själv strax innan årsskiftet och sedan löst in den någon dag in på det nya året så har växelbeloppet (i normala fall) undgått Skatteverket.

Henrik

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 maj 2005, 12:42

Henke - du har alldeles rätt, jag hade glömt att det var bankerna - som sålde postväxlar. Jag hade aldrig råd att köpa någon - men fick en, en gång - den omsattes blixtsnabbt i kontanta medel!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 2 juni 2005, 08:47

varjag skrev: Det var kanske en s.k. Postväxel - en sorts bankcheck som köptes på posten - och var omedelbart betalbar mot presentation.
Låter rimligt, det var säkert fallet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 april 2006, 23:08

När man läser det här inser man hur oerhört modernt Sverige är. Många (fast kanske färre än vissa tror) betalar sina räkningar via Internet samtidigt som löner utbetalas till bankkonton som kan nås från olika bankers uttagsautomater. Post- (numera plus-) och bankgiro har funnits i många decennier. Det enda mindre moderna är väl i så fall att vi använder kontanter i ganska stor omfattning.

/a81

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 3 april 2006, 18:24

Något som gör mig tämligen irriterad är de royaltycheckar jag får från Schiffer i USA. Trots vädjan att de skall föra över pengar via IBAN/SWIFT så nepp, en check skall det vara och den är enbart giltlig i USA...... För att (efter mycket tjat) få växla in den i en svensk bank tas det ut en avgift som många gånger kostar mer än värdet på checken....... i de få fall de överstigit beloppet så har det tagit mellan 2 och 3 veckor innan man fått pengarna för att checken måste kollas osv.. "Lätt" frustrerande.

Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 april 2006, 14:58

a81 skrev:När man läser det här inser man hur oerhört modernt Sverige är. Många (fast kanske färre än vissa tror) betalar sina räkningar via Internet samtidigt som löner utbetalas till bankkonton som kan nås från olika bankers uttagsautomater. Post- (numera plus-) och bankgiro har funnits i många decennier. Det enda mindre moderna är väl i så fall att vi använder kontanter i ganska stor omfattning.

/a81
Det var det som jag undrade över när jag satte igång denna tråd för nåt år sedan, den har väckt till liv igen nu. Om checkarna är historia nu, så undrar jag om det beror på att man kan betala de mesta via internet nu.

Stefan

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 4 april 2006, 15:10

Stefan Lundgren skrev:Om checkarna är historia nu, så undrar jag om det beror på att man kan betala de mesta via internet nu.
Framför allt är det betalkort av olika slag som konkurrerat ut checkarna.

Henrik

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 7 april 2006, 13:31

Stefan Lundgren skrev:Jo, det är många olika svar på det som jag har skrivit. :)
Men jag har inte sett nån check på fem-tio år, så jag tycker att hela historien stämmer överens med själva artikeln som jag läste.
Stefan
Jag sitter med ett checkblock här i lådan.. Firmans checkblock, används flitigt här, ibland flera gånger i veckan.. Även en del kunder betalar med check här.. Så helt utdött är det inte ännu :P

Och postväxlar används väl än idag vid köp av väldigt dyra saker. Tex om du köper ett hus o ska lägga handpenning och inte vill gå runt med en 100 000:- kontant på fickan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 april 2006, 09:43

Att Norge vill att det inte skall vara alltför smidigt att föra över pengar till svenska bankkonton erfor jag nyligen :) inte med checkar gubevars, men lite lagom onödigt krångligt för att verka avtändande på mindre affärer.

Men den främsta anledningen till att jag ögnade igenom den här tråden är att jag funderade över det högst levande uttrycket "dra växlar" på något. Gissningsvis brukas det av en & annan yngre förmåga som inte har en aning om hur en sådan växel är funtad... Tills det blir dags för honom/henne att lägga handpenning på ett hus, eller så. (Själv har jag på min höjd sett en postväxel - från en bank - och det är några år sedan.)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 10 april 2006, 19:22

Jag vill ännu en gång påpeka att systemet med växlar hade en praktisk fördel gentemot dagens krediter. Hade man köpt något på växel och avstod från att betala så låg man väldigt illa till. Man kunde i värsta fall åka in och man blev svartlistad i banksystemet för massor av år. Hade man problem med att betala var man alltså tvungen till att åstadkomma en överenskommelse innan växeln blev protesterad.

En prottad växel innebar att man var "out". En annan fördel med systemet är att en säljare kan lämna kredit på ett enkelt sätt utan att belasta sin egen likviditet. Banken betalar. Men om köparen inte sköter sina betalningar så är det säljaren som måste in med pengarna. Banken tar ingen risk alls.

På samma sätt funkar checksystemet i USA. Skriver man ut en check som inte har täckning så är det "over and out" om man inte kan stoppa in kulorna direkt när banken ber om dem. Skillnaden är markant gentemot hur det var i Sverige på den tiden checksystemet stod på sin höjdpunkt. Här var det inte förenat med någon större dramatik att skriva ut checker utan täckning med mindre man satte det i system över lång tid.

Skriv svar