Finns kärleken?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 31 mars 2004, 10:16

I perioder av ont om mat, så är nog överlevnad starkt prioriterat framför fortplantning.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 31 mars 2004, 10:56

Känslor är komplexa företeelser som nog inte endast kan knytas till biologiska faktorer, jag kan inte hålla med om den ståndpunkten att kärleken endast är ett rationellt sätt att erhålla biologiska nödvändigheter såsom fortplantning och flockgemenskap. Det finns allt för många exempel på orationell eller destruktiv kärlek för att det skall vara troligt att kärleken endast uppkommer ur biologiska faktorer.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 31 mars 2004, 12:01

LasseMaja skrev:Det finns allt för många exempel på orationell eller destruktiv kärlek för att det skall vara troligt att kärleken endast uppkommer ur biologiska faktorer.
Hur menar du?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 31 mars 2004, 12:59

Ja det finns en oändlig variation av orationell kärlek, kärlek till sitt lag, kärlek till sin lilla katt eller kärlek till en Buick.

8)

Men även orationell kärlek till människor, kärlek till någon som gör en illa tillexempel.

Zed
Medlem

Inlägg av Zed » 31 mars 2004, 20:21

LasseMaja skrev:Ja det finns en oändlig variation av orationell kärlek, kärlek till sitt lag, kärlek till sin lilla katt eller kärlek till en Buick.

8)

Men även orationell kärlek till människor, kärlek till någon som gör en illa tillexempel.
Men det finns väl inget detta som i sig motsäger biologiska orsaker?

Att det tar sig irrationella uttryck ligger väl i sakens natur?

Dûrion Annûndil:
Jag är inte säker på vart du syftar men visst kan man skilja på överlevnad/fortplantning då de t.o.m. kan ligga i konflikt med varandra, men krasst, i grunden för allt ligger fortplantning. (imho)
Överlevnad utan fortplantning är inte direkt meningsfyllt, vilket är sant, om än mer komplext, även för sociala varelser.

Men å andra sidan vad är meningsfyllt... :?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 31 mars 2004, 20:49

Zed skrev:Men det finns väl inget detta som i sig motsäger biologiska orsaker?
Om man nu tänker sig kärleken som en biologisk funktion för att säkra avkomma så bör väl den då fungera så att den aktiveras av en person som skyddar både sin partner och avkomman och inte en som kan tänkas utgöra en fara för dessa, eller ..?

Zed
Medlem

Inlägg av Zed » 31 mars 2004, 21:22

LasseMaja skrev:
Zed skrev:Men det finns väl inget detta som i sig motsäger biologiska orsaker?
Om man nu tänker sig kärleken som en biologisk funktion för att säkra avkomma så bör väl den då fungera så att den aktiveras av en person som skyddar både sin partner och avkomman och inte en som kan tänkas utgöra en fara för dessa, eller ..?
Jo visst, men du verkar förutsätta att denna irrationella "kraft" helt plötsligt skulle vara rationell?

Att den skulle ha en övergripande positiv effekt på mänsklighetens fortbestånd innebär inte att den har det i varje läge...

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 31 mars 2004, 22:36

Djinghis Khan skrev:Inte för mig - jag drabbas bara av "The dark side of the Forse" - olycklig kärlek :(
Jag är helt övertygad om att du även kommer att "drabbas" av motsatsen, livet är långt och händelsefyllt! 8)

hans lindquist
Medlem

Re: Finns kärleken?

Inlägg av hans lindquist » 5 april 2004, 15:56

Schwalbe skrev:Finns kärlek- eller är det bara ett tillstånd av tillfällig sinnesförvirring?
Abstraktionen "kärlek" existerar naturligtvis inte, lika litet som "humor". Lyckligtvis existerar emellertid förälskade och/eller humoristiska människor i sinnevärlden, där de förövrigt inte är helt sällsynta.
Liten motfråga _ existrerar skönheten eller tristessen?
MMH (Med Munter Hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 april 2004, 16:21

Lite OT, men ett finare ord för kärlek i psykologiska termer är Objekt kathexis, tror jag. :)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 april 2004, 15:52

Jag kom på en sak. I apflockar parar sej alla med alla, oavsett kön- för att minska spänningar och stress. Om nu Darwins teori stämmer och vi är apor, så borde vi alla vara bisexuella. Ganska sjukt- men en rätt roande tanke....

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 17 april 2004, 17:40

Schwalbe skrev:Jag kom på en sak. I apflockar parar sej alla med alla, oavsett kön- för att minska spänningar och stress. Om nu Darwins teori stämmer och vi är apor, så borde vi alla vara bisexuella. Ganska sjukt- men en rätt roande tanke....

Vi tillhör väl inte arten apor...snarare släktet primater?

//EMS

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 april 2004, 14:48

Schwalbe skrev:Jag kom på en sak. I apflockar parar sej alla med alla, oavsett kön- för att minska spänningar och stress. Om nu Darwins teori stämmer och vi är apor, så borde vi alla vara bisexuella. Ganska sjukt- men en rätt roande tanke....
Trots allt är detta även hos apor (primater) ganska ovanligt. Syskon eller föräldrar/barn har inte sex med varandra (utom i sällsynta fall, ungefär som människor). Att hanapor pillar varandra på snoppen likaså. Bara för att klargöra. Så oroa dig inte.

-Durion

Skriv svar