Antisionism eller antisemitism!?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Antisionism eller antisemitism!?

Inlägg av loop » 1 februari 2009, 00:01

Sagittarius skrev:[
Den palestinska etniciteten är en novation. Bygger på myten om nachba, och har byggts upp gentemot en skarp dom-bild: de hemska judarna. Den judiska etniciteten/nationaliteten däremot är uråldrig - men här skall man minsann ifrågasätta staten Israels existens från en del håll.
Har aldrig hört talas om nachba. Konstigt då jag känner palestinier och varit inblandad i vänstern i 20 år, iofs så är jag ingen palestinaaktivist, men jag känner en hel del sådana.

Är den judiska nationaliteten uråldrig? Vilken nation syftar du på före 1948?

Varför vill du klumpa ihop antisionism och antisemitism? Jag har massor av anledningar att hålla dem åtskillda framför allt historiska och politiska anledningar.
och att inte se Storbritanniens roll i konflikten är historielöst.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 2 juli 2024, 18:59

Har skrivit en bok kallad Soluppgångens land, som handlar om sionism och vänstern, närmare bestämt vänstertidningen Arbetaren. Gå in på min hemsida för mer info: https://www.pilum.nu/6-tema/israel/
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 25 augusti 2024, 20:17

Chris Hedges intervjuar historikern Avi Shlaim om den påstådda antisemitismen i arabvärlden.

https://braveneweurope.com/chris-hedges ... avi-shlaim

Icke existerande före 1948 är kontentan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 27 augusti 2024, 06:49

Jag känner mig endå skeptisk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Relations ... Arab_world

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 augusti 2024, 07:44

Nog har den funnits innan 1948.

https://en.wikipedia.org/wiki/Antisemit ... Arab_world

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 27 augusti 2024, 08:40

Om man på allvar är intresserad av historia bör man inte nöja sig med vad som står i kompendiet wikipedia där vem som helst kan skriva.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 augusti 2024, 08:48

Eller av vad en Shlaim har sagt.

Antisemitism är inget som kom i arabvärlden 1948 som en blixt från klar himmel.

Icke Wiki: https://www.fondapol.org/en/study/pogro ... 1830-1948/

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 27 augusti 2024, 17:01

Jag tycker Harvard har en bra syn på Wikipedia, det är ett helt ok sätt att skaffa sig överblick över ett brett ämne men för sakuppgifter bör man gå till källorna: https://usingsources.fas.harvard.edu/wh ... -wikipedia

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 28 augusti 2024, 08:27

Hans skrev:
27 augusti 2024, 08:48
Eller av vad en Shlaim har sagt.

Antisemitism är inget som kom i arabvärlden 1948 som en blixt från klar himmel.

Icke Wiki: https://www.fondapol.org/en/study/pogro ... 1830-1948/

MVH

Hans
Absolut! Man bör gå till mer än en historiker i en fråga.
Kan här rekommendera Rogans The Arabs.

https://www.amazon.se/Arabs-History-Rev ... 407&sr=8-1
Vad gäller de refererade massakrerna så handlar det vid närmare påseende om att den judiska befolkningen hamnade på fel sida i en politisk konflikt och inte nödvändigtvis om klassisk antisemitism.
Jämför med inbördeskrigets Ryssland och "judebolsjevismen"!

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 28 augusti 2024, 08:47

Man behöver ha med sig tycker jag att det går att vara antisionist utan att vara antisemit, antisemit utan o vara antisionist, sionist och antisemit, antisionist och antisemit.

Sionism är inte judendom eller det judiska folket. Sionism är del av judendomen och det judiska folket.

Det är en politisk rörelse och politiska rörelser kan man alltid kritisera eller ogilla utan att det blir rasism av det.

Precis som man kan kritisera islamism kan man kritisera sionism.

I mitt yrke där jag träffar hundratals människor varje vecka och där framtidens människor finns är antisemitism den tredje vanligaste formen av rasism vi stöter på.

(De vanligaste är rasism mot somalier och araber)

I ”arabvärlden” har det funnits antisemiter i hundratals år. Precis som i Europa. Personligen är jag rätt säker på att om inte ”arabvärlden” varit koloniserad under så lång tid tror jag ”judebolsejviker” och liknande varit ett begrepp även där.

Men oavsett vilket ska man inte jämställa kritik och ilska och avsky mot Israel med antisemitism.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 28 augusti 2024, 11:47

Davian skrev:
28 augusti 2024, 08:47

...Men oavsett vilket ska man inte jämställa kritik och ilska och avsky mot Israel med antisemitism.
Viktigt!

Hans K

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 26 februari 2025, 14:19

Davian skrev:
28 augusti 2024, 08:47
Man behöver ha med sig tycker jag att det går att vara antisionist utan att vara antisemit, antisemit utan o vara antisionist, sionist och antisemit, antisionist och antisemit.

Sionism är inte judendom eller det judiska folket. Sionism är del av judendomen och det judiska folket.

Det är en politisk rörelse och politiska rörelser kan man alltid kritisera eller ogilla utan att det blir rasism av det.

Precis som man kan kritisera islamism kan man kritisera sionism.

I mitt yrke där jag träffar hundratals människor varje vecka och där framtidens människor finns är antisemitism den tredje vanligaste formen av rasism vi stöter på.

(De vanligaste är rasism mot somalier och araber)

I ”arabvärlden” har det funnits antisemiter i hundratals år. Precis som i Europa. Personligen är jag rätt säker på att om inte ”arabvärlden” varit koloniserad under så lång tid tror jag ”judebolsejviker” och liknande varit ett begrepp även där.

Vi ska komma ihåg att antisemitismen som vi känner den är förknippad med den kristna historien och kulturkretsen. Judar har setts som Satans anhängare och ”Kristusmördare”. Ett folk som ägnat sig åt ritualmord och att dricka blod från mördade kristna barn. En kulmen i judeförföljelserna kom i samband med Digerdöden under 1300-talet då den förhärjande pesten påstods ha orsakats av brunnsvatten som judar förgiftat

I Kyrkomöte i Rom år 1215 fastställde påven Innocentius III nya regler som skulle gälla Europas judar. Han bestämde bland annat att judarna skulle bära ett runt gult märke av tyg på kläderna (syftade på judaspengarna). Påvens beslut innebar också att judar utestängdes från en rad yrken.

Vad med judar i muslimska länder? Jämfört med villkoren för judiska minoriteter i kristna samhällen så var deras position i regel mer gynnsam. Det är ingen tillfällighet att judarna som fördrevs från Spanien under reconquistan valde att bosätta sig i områden som ingick i det ottomanska väldet. Det fanns bland muslimer ingen motsvarighet till de populära historierna om judar som Satans avkomma, giriga ockrare, hemliga sammanslutningar, etc. I flertalet ottomanska samhällsbildningar kunde judarna nå högre positioner inom administration, kulturliv och universitetsväsende.
Rent teologiskt så delar islam samman monoteistiska gudsbild som judendomen, Gud är en och odelbar. Ingen treenighet. Jesus är Guds sändebud men ingen gudagestalt. I Koranen frikänns judarna från anklagelsen att vara Kristusmördare.
Judar och kristna har betraktas som dhimmis ”skyddsfolk” med rätt att sköta sina angelägenheter så länge de följde landets lagar, betalat sin skatt, etc.

Det kan vara värt att påminna om att Khomeini efter den islamska revolutionen 1979 gav eftertryck åt denna princip genom att utfärda en fatwa som framhöll judarnas status som skyddsfolk. I den religiösa diktaturens Iran är det inte kristna och judar som är de mest utsatta utan Bahai-anhängare och zoroastrer.
Det här betyder inte att judarnas situation varit problemfritt i muslimska länder – minoriteter tenderar i historien ofta att råka särskilt illa ut.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 15 maj 2025, 10:48

Det mest briljanta inlägget om förhållandet zionism vs rasism står George Galloway för.

https://substack.com/@abbasabdulmalik/n ... 7?r=2556ej

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 17 maj 2025, 10:56

Gerrgul skrev:
15 maj 2025, 10:48
Det mest briljanta inlägget om förhållandet zionism vs rasism står George Galloway för.

Han kan inte svara på frågan "är du rasist?" på mindre än nästan sex minuter? Han öppnar med att gång på gång ställa motfrågan om va e ni fö fölk som applderer..... etc. Jag orkade trettio sekunder. Du får summera om du vill jag skall lyssna på herr Galloway.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 17 maj 2025, 15:27

Torbjörn Holmgren skrev:
17 maj 2025, 10:56
Gerrgul skrev:
15 maj 2025, 10:48

Han kan inte svara på frågan "är du rasist?" på mindre än nästan sex minuter? Han öppnar med att gång på gång ställa motfrågan om va e ni fö fölk som applderer..... etc. Jag orkade trettio sekunder. Du får summera om du vill jag skall lyssna på herr Galloway.
Han redogjorde för sin tid i Sydafrika som undercover agent för ANC och hur han där samverkade med judiska intellektuella i kampen mot apartheid. Hur många brittiska politiker har det i sitt cv?
En zionistisk unge har då mage att fråga honom om han är rasist :(

Skriv svar