Finns Gud?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 6 april 2004, 16:11

Jo, jag har allt läst (en del av) Popper. :-)

Jag förstår vad du menar, überjunge, men även en troende bör väl kunna hålla med om att det finns en enorm väsensskillnad mellan naturlagar och gud/gudar? De förstnämnda kan uppfattas av troende så väl som icke-troende, ja till och med av "själlösa" mätinstrument. Och oavsett vem/vad som observerar dem fungerar de alltid förutsägbart och på samma sätt.

En guds existens kan däremot förvisso "uppfattas" av en troende, men däremot inte av icke-troende eller av mätinstrument. Dessutom lär väl även många troende kunna medge att deras "gudsuppfattning", vad de än må få ut av den i övrigt, inte kan hjälpa dem att göra tillförlitliga förutsägelser om konkreta skeenden, vilket ju är en ytterligare väsensskillnad.

Så även för (de flesta) troende borde det vara uppenbart att jämförelsen gud-naturlagar haltar rätt ordentligt.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 10 april 2004, 15:04

Engan skrev:Jo, jag har allt läst (en del av) Popper. :-)

Jag förstår vad du menar, überjunge, men även en troende bör väl kunna hålla med om att det finns en enorm väsensskillnad mellan naturlagar och gud/gudar? De förstnämnda kan uppfattas av troende så väl som icke-troende, ja till och med av "själlösa" mätinstrument. Och oavsett vem/vad som observerar dem fungerar de alltid förutsägbart och på samma sätt.

En guds existens kan däremot förvisso "uppfattas" av en troende, men däremot inte av icke-troende eller av mätinstrument. Dessutom lär väl även många troende kunna medge att deras "gudsuppfattning", vad de än må få ut av den i övrigt, inte kan hjälpa dem att göra tillförlitliga förutsägelser om konkreta skeenden, vilket ju är en ytterligare väsensskillnad.

Så även för (de flesta) troende borde det vara uppenbart att jämförelsen gud-naturlagar haltar rätt ordentligt.
Ja, det är sant. När jag diskuterar tro och vetenskap, så brukar troende jag pratar med ofta komma till slutsatsen att vetenskapen är det bästa sättet att förstå Guds verk. Jag antar att man, som troende, hittar ett till bevis för guds existens. Du har säkert hört människor säga t.ex. livet är så fantastiskt att bara gud kan skapa det.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 29 april 2004, 19:20

überjunge skrev:
Engan skrev:Jo, jag har allt läst (en del av) Popper. :-)

Ja, det är sant. När jag diskuterar tro och vetenskap, så brukar troende jag pratar med ofta komma till slutsatsen att vetenskapen är det bästa sättet att förstå Guds verk. Jag antar att man, som troende, hittar ett till bevis för guds existens. Du har säkert hört människor säga t.ex. livet är så fantastiskt att bara gud kan skapa det.
Om nu livet är så fantastiskt- varför skapar gud AIDS, cancer, låter människor dö i tragiska onödiga olyckor? Tyvärr tror jag att människor som måste tro på gud är osäkra och söker efter en allmängiltig förklaring till varför saker är som de är. En form av verklighetsflykt....

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Varför??

Inlägg av Three towns » 29 april 2004, 20:17

Ett försök att besvara din fråga!

Det du frågar nu, är en fråga som har diskuterats flera sekel, om inte längre än det inom kyrkan. (om inte annat i våra tankar)
Det finns en speciell "riktning" inom kristendomen som kallas " deist” vilket menas att Gud skapade jorden, men ingriper inte i världsförloppet.

Det är en fråga som är svår att besvara, jag vet inte om jag har de rätta svaren, men vi kan även se det så här, att denna världen är en hemsk plats vilket du kan höra från var och varannan präst.
Satan har även makt, han vill bara göra livet kämpigt för alla.
Gud lägger sig i ibland, men om man ber kanske han hjälper. (han kanske hjälper än en då fast du inte ber.)
Jag vet inte om det är en bra förklaring, jag har fick en bra förklarning från en gammal vän en gång, men det mesta är glömt.

MVH: Hellhager :D

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Re: Varför??

Inlägg av Schwalbe » 30 april 2004, 12:19

Hellhager skrev:Ett försök att besvara din fråga!

Det du frågar nu, är en fråga som har diskuterats flera sekel, om inte längre än det inom kyrkan. (om inte annat i våra tankar)
Det finns en speciell "riktning" inom kristendomen som kallas " deist” vilket menas att Gud skapade jorden, men ingriper inte i världsförloppet.

Det är en fråga som är svår att besvara, jag vet inte om jag har de rätta svaren, men vi kan även se det så här, att denna världen är en hemsk plats vilket du kan höra från var och varannan präst.
Satan har även makt, han vill bara göra livet kämpigt för alla.
Gud lägger sig i ibland, men om man ber kanske han hjälper. (han kanske hjälper än en då fast du inte ber.)
Jag vet inte om det är en bra förklaring, jag har fick en bra förklarning från en gammal vän en gång, men det mesta är glömt.

MVH: Hellhager :D
En massa kristna vill få mej och bli kristen, men det känns på nått sätt som att ge upp. Iofs säger de att det inte finns några ateister i skyttegravarna :).
När man känner sej riktigt ensam så känns tanken på att det finns en gud tilltalande. Jaja, jag får väl fortsätta med mina funderingar :)

Shiva
Ny medlem

Inlägg av Shiva » 30 april 2004, 23:30

Schwalbe, svaret på din fråga "Finns Gud" måste bli Ja.

Gud har funnits hos människan mycket länge.

Gud finns i alla folks medvetande.
Gud finns i alla kulturer, litteraturer.
Gud finns som förklaringsmodell för skapelse, existens, mening.
Gud finns som förklaringsmodell för det förutsägbara, regelbundna, trygga i vår tillvaro, t ex naturlagarna, nu fick jag in dem igen Engan :wink:

Gud finns överallt och alltid.

Frågan som alltid återkommer är dock vem/vad är Gud.

En ny tråd kanske?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 3 maj 2004, 21:24

Shiva skrev:Schwalbe, svaret på din fråga "Finns Gud" måste bli Ja.

Gud har funnits hos människan mycket länge.

Gud finns i alla folks medvetande.
Gud finns i alla kulturer, litteraturer.
Gud finns som förklaringsmodell för skapelse, existens, mening.
Gud finns som förklaringsmodell för det förutsägbara, regelbundna, trygga i vår tillvaro, t ex naturlagarna, nu fick jag in dem igen Engan :wink:

Gud finns överallt och alltid.

Frågan som alltid återkommer är dock vem/vad är Gud.
Tja, beskriver du det på det sättet så är väl svaret "en idé". Men det är ju måttligt intressant. Den gröna giraffen är också en idé. Och bara för att en idé existerar behöver den inte ha någon referens. Exempelvis: bara för att vi kan föreställa oss ett berg av tranbärsglass som sträcker sig ända till månens omloppsbana (*blundar* jodå, det kan jag allt föreställa mig) behöver detta berg vare sig existera, någonsin ha existerat eller någonsin komma att existera. Tack och lov.

Du svarar egentligen på frågan "finns idén om gud?". Visst, den kan vi väl (trivialt) svara ja på. Men det är inte samma sak som frågan "finns gud?", eller hur?

Vi bör nog för tydlighetens skull omforma "finns gud?" till "har idén om en monoteistisk gud någon referens i verkligheten?", så kan vi komma bort från flummigheten som uppstår genom att inte skilja på idén och dess referens. Till denna fråga är ditt resonemang ovan ett dåligt svar, eftersom det enda du säger är att själva idén existerar och är vida spridd. Men samma sak gäller för idén om Atlantis, snömannen, stora sjöormen, småfolket, spöken, människans själ, och mycket annat som folk (utan några konkreta bevis för dessa företeelsers existens) tror på och har trott på genom tiderna. Att en idé delas av många människor gör det inte nödvändigtvis troligare att denna idé har någon referens.

Den intressantare frågan är väl egentligen "hur har idéerna om gudar och andra andeväsen påverkat mänskligheten genom historien?"

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 6 maj 2004, 09:07

Jag har inget emot att folk tror på gud.

Men när det går så långt som i vissa delstater i USA där man vägrar lära ut evolutionsteorin för att den kolliderar med bibeln så tycker jag det har gått för långt.

Att vi på 2000-talet vägrar folk lära sig vetenskap p.g.a. teologiska ting är förkastligt.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 maj 2004, 15:48

Jag kan ändå inte förstå varför man skulle tro på något som inte finns.
I så fall skulle jag kunna skapa en ny religion, bestående av hämnande sorkar, förlåtande duvor och krigiska getter. Allt är ju bara fantasi.... :o

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 7 maj 2004, 12:41

Orlando skrev:Jag har inget emot att folk tror på gud.

Men när det går så långt som i vissa delstater i USA där man vägrar lära ut evolutionsteorin för att den kolliderar med bibeln så tycker jag det har gått för långt.

Att vi på 2000-talet vägrar folk lära sig vetenskap p.g.a. teologiska ting är förkastligt.
Jag håller med dig till 100%, när det går så långt att religionen förstör andras utbildning har de gjort en missuppfattning.
Deras tro bör vara så pass stark, att de kan lyssna på vad vetenskapen har att säga.

En sak som många kristna inte tänker på, är att lära ut sanningen inte att kristna fler.
För den ena är kristendomen den rätta läran, men för den andra är islam den rätta.
Då måste man lära sig båda för att kunna veta vilken som är den rätta.
(Jag är tyvärr ett dåligt exempel, har inte läst koranen)

Jag har inte tänkt mycket på evolutionsteorin, men jag har några vänner som ständigt gör det.
De har kommit fram till en egen teori, vilket är Bigbang där gud har styrt allt.
Bibelns berättelse är bara ”liknelser”

MVH: Hellhager

emme
Ny medlem

Inlägg av emme » 21 maj 2004, 15:35

GUD FINNS!

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 21 maj 2004, 19:25

emme skrev:GUD FINNS!
och detta inlägg tillförde till diskussionen... vad, exakt?

Om detta var ett dagis (men det är det inte meningen att det skall vara) skulle jag kunnat svara "NÄHÄ, FÖR DET GÖR HAN VISST INTE ALLS DET!". Men, som sagt, detta är inte ett dagis och jag har faktiskt ingen aning om hur jag skall bemöta ett inlägg som ditt. Vad vill du ha sagt? Är du intresserad av en diskussion? Eller ville du bara skrika lite?

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 21 maj 2004, 19:33

emme skrev:GUD FINNS!
amen brother (jag tänker inte ge mig in diskussion då Wendel nog inte uppskatar apolgetik)

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 21 maj 2004, 20:02

Om gud nu finns varför ska ja då betvivla hans existens, varför ska jag kunna göra det. Har han skapat oss så att jag skall kunna betvila honom.. varför då i så fall...

/Max

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 21 maj 2004, 20:31

för att du ska ha valet att välja honom eller inte..

Skriv svar