Den svenska tråkigheten

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
adlercreutz
Medlem

Re: Den svenska tråkigheten

Inlägg av adlercreutz » 10 november 2025, 08:18

Vet inte om det här är exakt rätt tråd, men det här var intressant.

Fram till 1962 verkar det i Sverige ha varit förbjudet att sälja ketchup till varmkorven i t.ex. en korvkiosk.

Eller rättare sagt, de tillbehör som var tillåtna var potatis, bröd och senap. Inget annat. Det är lätt hänt att det blir absurt när man formulerar reglerna på det sättet.

https://www.svenskavanor.se/var-det-for ... i-sverige/
https://www.skd.se/2008-02-28/korven-pa ... 00-ar-lang

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 10 november 2025, 17:55

Dansbaneeländet, som utmynnade i att det krävdes tillstånd för dans.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dansbaneel%C3%A4ndet
Vad är den moderna dansen? En fin och hygglig sällskapslek? Nej! En vilddjurslek.
Sagt av en Allan Svantesson.

Litegrann känner man vibbar av att det dansas fel danser, och där kommer kanske människor som Alice Babs in. De där filmerna kan ha varit viktigare i sin samtid, än vad man lätt förstår nu.

Min gissning är att dessa tillstånd är på väg bort, men jag vet inte.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 11 november 2025, 10:00

koroshiya skrev:
10 november 2025, 17:55
Dansbaneeländet, som utmynnade i att det krävdes tillstånd för dans.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dansbaneel%C3%A4ndet
Vad är den moderna dansen? En fin och hygglig sällskapslek? Nej! En vilddjurslek.
Sagt av en Allan Svantesson.

Litegrann känner man vibbar av att det dansas fel danser, och där kommer kanske människor som Alice Babs in. De där filmerna kan ha varit viktigare i sin samtid, än vad man lätt förstår nu.

Min gissning är att dessa tillstånd är på väg bort, men jag vet inte.
Traditionellt har det ju varit mycket slagsmål (gärna med kniv) kring dansbanor och dansevent, ofta för att det kom män från "fel" by och ville dansa med den lokala byns kvinnor, vilket inte uppskattades av de lokala männen.

Standardmordet i Sverige på 70- och 80-talet var väl en kniv i magen efter att ett bråk om köplats i kön till dansbanan/danspalatset?

Det var mycket stök kring dessa evenemang och politikerna såg väl dansen som orsaken, snarare än att det var mäns bråk om kvinnor och sin manlighet och alkohol som var huvudboven.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 november 2025, 10:58

von Adler skrev:
11 november 2025, 10:00
...
Standardmordet i Sverige på 70- och 80-talet var väl en kniv i magen efter att ett bråk om köplats i kön till dansbanan/danspalatset?

Det var mycket stök kring dessa evenemang och politikerna såg väl dansen som orsaken, snarare än att det var mäns bråk om kvinnor och sin manlighet och alkohol som var huvudboven.
En liten anekdot från 80-talet. Efter någon tillställning på mässen gick Hans och några kollegor på lokal. Jag ser en brallis som jag kommer i samspråk med. Visst tycke uppstod direkt. Men efter en stund kommer en något berusad kollega och bryter sig in. Jag satte mig ner och drack min öl i lugn och ro. Han stötte stenhårt på brallisen men efter en ganska lång stund kom hon till mig och ville gå, tillsammans med mig och inte kollegan. Efter detta var jag kollegans värsta fiende. Turligt nog hade han inte med sig kniv.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 11 november 2025, 15:34

Hans skrev:
11 november 2025, 10:58
von Adler skrev:
...

En liten anekdot från 80-talet. Efter någon tillställning på mässen gick Hans och några kollegor på lokal. Jag ser en brallis som jag kommer i samspråk med. Visst tycke uppstod direkt. Men efter en stund kommer en något berusad kollega och bryter sig in. Jag satte mig ner och drack min öl i lugn och ro. Han stötte stenhårt på brallisen men efter en ganska lång stund kom hon till mig och ville gå, tillsammans med mig och inte kollegan. Efter detta var jag kollegans värsta fiende. Turligt nog hade han inte med sig kniv.

MVH

Hans
Vilket skulle bevisas.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 11 november 2025, 15:48

I slutet av sextiotalet gjorde jag en del av lumpen i Fårösund på Gotland. Var under ett par veckor tillsammans med en gotländsk flicka - tills hennes fästman hotade mig till livet, då gav jag henne tillbaka...jaja, nödvändigt men tråkigt...!

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 november 2025, 16:37

Hans skrev:
11 november 2025, 10:58
von Adler skrev:
...

MVH

Hans
:D

Hade du bara inte funnits så hade han fått till det den kvällen... eller nåt.

Alla kan känna det där, och särskilt på fyllan. Sedan, om man har läst Donkeymans berättelser, så var nog de flesta pirum, och själv var jag inte nykter ute på lokal. Som jag minns det som lumpare drack jag nog en flaska riesling före vi gick iväg, eller åkte iväg: det blev billigare så. Hur jag fick tag på det där kommer jag inte ens ihåg, men jag förmodar att det var så att kamrater hade hunnit bli 20 år.

En del kan ha lite nostalgi kring våld, "man verkligen levde" (jo jag har hört sådant från unga eventuella gängmedlemmar), men vem fan hade velat vara med om några slagsmål där det finns knivar, och det mer eller mindre varje lördag? En del stora konflikter här skall också ha skapats av helt banala orsaker.

Men hur var det på olika dansföreställningar på - säg 50-talet - kan inte de också ha haft ordningsvakter?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 december 2025, 21:37

Hörde någon på Vetenskapsradion historia kalla 2000-talets hipsterkultur "arbetarklasspastisch". Kombinerar man dessutom det med starka sundhetsideal och en allt tuffare bostadsmarknaden, så blir kanske livet lite tungt och inte så stimulerande. Eller egentligen är det väl mer att återhämtning och avkoppling har minskat lite.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 december 2025, 11:07

Menar egentligen att mycket av hur arbetsmarknad, barnomsorg, etc. är organiserat i Sverige är ett arv från ett mer avspänt sent 1900-tal, när det var mer OK att vara lite otränad, ha lite stökigt hemma, äta och dricka gott, etc. De senaste 20 år har det varit ett slags återgång till stramare tider, men vi ska fortsatt jobba lika mycket (eller mer) per familj som på 1990-talet. Ekvationen riskerar att inte gå ihop och den psykiska hälsan kan bli lidande...

Tråkigt är nog fel ord, mera spänt, stressigt och avhållsamt...

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 2 maj 2026, 04:41

Sverige har i alla fall potential. 3 dagar som alla hyllar ljuset, vilket annars är sparsamt i Sverige. Valborgsmässoafton, midsommarafton och Lucia. Dessa är speciella utöver de helgdagar som de flesta länder firar. Studenten är också jättestor i Sverige och är positiv då den hyllar utbildning, något som Sverige alltid värderat högt. Tyvärr är de alla förknippade med för mycket onödig fylla. Trots supandet, så sköter sig svenska ungdomar förhållandelsevis bra, jämfört med andra länder.

/South End Court

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 maj 2026, 13:57

Är väl också att trenden litegrann har vänt. Minimalisism, extremt fokus på fysisk hälsa, vurm för ordentlighet (t.ex. att gå upp tidigt på morgonen eller pedantstädning) och vurm över att välja bort saker (veganism, nykterism, etc.) har väl peakat liksom. Sverige börjar kännas mer som vanligt igen.

Skriv svar