Sedan jag hade publicerat en bild på en äldre gravsten på Facebook-gruppen ”Kyrkogårdsvandringar och gravstenstitlar” så kom det en sidodiskussion om kulturgravar eller kultursten som den person som skrev, varav det blev denna sidodiskussion.
Bilden på gravstenen som jag publicerade finns även på min historiska blogg.
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... n.html?m=0
Jag tog bilden på Länna kyrkogård utanför Norrtälje för ett par år sedan och i somras såg jag att det hade kommit upp där det står att anhöriga skall kontakta pastorexpeditionen. Vad jag gjorde där kanske ni undrar, min far liksom många på min mors sida ligger begravda på kyrkogården, fast min mor lever ännu.
Det finns kyrkogårdar som har en del gravar som har en liten skylt där det står ”kulturgrav”. Biskopskulla i Uppland har minst 20-30 sådana gravar och Fläckebo utanför Sala har inga sådana gravar, men har ändå många gravar från omkring 1830-1920. Ett annan kyrkogård som är berömd för sina smideskors på gravarna är Ekshärad i Värmland och flera av dessa gravar är omkring eller mer än hundra år gamla.
Vad som är tanken med kulturgravar eller bevarande av gravar beror på olika faktorer eller den lokala viljan om man uttrycker det så. En av dessa faktorer beror på hur trycket att vilja bli begravd på en specifik kyrkogård är. Är det många som vill bli begravda eller anhöriga vill begrava sina egna på en viss kyrkogård, så måste utgångna gravar tas bort (där gravfälten hade gått ut sedan länge).
Stefan
Kulturgravar
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Kulturgravar
Kulturgravar på Uppsala gamla kyrkogård
Bl a
Hammarsköldska familjegraven
Gustav Fröding
Erik Gustav Geijer
Hans Järta
Hans Rosling
Jan Fridegård
Lotten von Kraemer
Oskar Arpi
Fridhiolf Holmgren
Elsa Elchelsson
Tycho Hedén
Edvard Raab
Stefan
Bl a
Hammarsköldska familjegraven
Gustav Fröding
Erik Gustav Geijer
Hans Järta
Hans Rosling
Jan Fridegård
Lotten von Kraemer
Oskar Arpi
Fridhiolf Holmgren
Elsa Elchelsson
Tycho Hedén
Edvard Raab
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Kulturgravar
Kulturgravar omfattar även kända, historiska eller omtalade personer och på många kyrkogårdar (cemetary) på engelskspråkiga Wikipedia finns det en förteckning över omtalade (notable persons). Norra begravningsplatsen i Stockholm (Solna) har också förteckning över sådana personer och det finns även Kyrkogårdsvandringar som t ex Uppsala gamla kyrkogård och i det där inlägget nämnda kyrkogård.
Stefan
Stefan