Varför föds det så få barn?
Re: Varför föds det så få barn?
Ja, bonusfamiljeliv minskar nog också barnafödandet en del. Jag tänker att ensambarn (eller andra med avsmalnande släkt av andra skäl) kanske oftare skaffar fler barn än andra. Jag menar inte att de nödvändigtvis skaffar många barn, men de kanske mera sannolikt skaffar barn nummer tre. På motsvarande sätt tänker jag att den som har många syskon, halvsyskon eller bonussyskon oftare känner sig nöjd med ett-två barn.
Detta gäller väl bara kommunala förskolor. Finns flera privata också. Som garanterat ställer till det i statistiken. Religiösa föredrar ju många barn och religiösa förskolor tex.sonderling skrev: ↑17 januari 2025, 07:15Och lite överspända skulle jag vilja tillägga. Sedan undrar jag om det börjar bli ocoolt att ha barn i storstad. (Landet brukar leva sitt eget liv.)
https://www.sn.se/nyheter/nykoping/arti ... t/rgxkv50j
Här ska man nu varsla anställda och lägga ner två förskolor. Pga barnbrist. Vad jag undrar över är att vet verkar komma så plötsligt. Planerar man inte ett dugg framåt? Ser man inte detta i statistik ett par år innan?
Sonderling
Bristande egentid för småbarnsföräldrar som bor långt från sina föräldrar:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... -forskolan
Den accelererande akademiseringen och flytten av ungdomar till stor-/universitetsstäderna fr.o.m. 1990-talet är nog en viktig orsak till att allt färre orkar bilda stora familjer. Lägg därtill svårigheterna att skaffa en familjevänlig bostad, för en generation som själva växt upp med hög bostadsstandard.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... -forskolan
Den accelererande akademiseringen och flytten av ungdomar till stor-/universitetsstäderna fr.o.m. 1990-talet är nog en viktig orsak till att allt färre orkar bilda stora familjer. Lägg därtill svårigheterna att skaffa en familjevänlig bostad, för en generation som själva växt upp med hög bostadsstandard.
Men samtidigt verkar det inte vara storstadsborna som minskat sitt barnafödande, utan man I småstäder och på landsbygden numera också väntar med familjebildningen.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... statistics
2,1 barn per kvinna krävs för stabil befolkning. Utan invandring.
MVH
Hans
Ja, jag tror att man kommer att behöva skifta fokus i framtiden. Familjeliv är på många sätt viktigare än lönearbete, eller vi lägger nog lite onödigt mycket tid på jobbet. Många arbetsuppgifter skulle gå att göra på kortare tid och mer hemifrån. Vi hinner liksom inte med familjelivet för att vi pendlar och fikar på jobbet. Arbetslivet är liksom fortfarande en manlig värld, även om jag tror att jobb och karriär idag ofta är viktigare för kvinnor. Jag tänker att det finns en historia av att män gärna lät jobbet ta mycket tid för att slippa göra sysslor hemma.
Sedan undrar jag lite över de här siffrorna. Det är ändå inte så många helt barnlösa kvinnor och väldigt många skaffar två barn. Är det inte så att allt högre ålder på mödrarna avspeglas i att antal födda barn är lågt? Ögonblicksbilden blir så även om de flesta kvinnor förr eller senare skaffar två barn.
Sedan får jag rent anekdotiskt känslan av att ganska många europeiska män har träffat svenska kvinnor och flyttat till Sverige. Går man på ett föräldramöte på en skola eller förskola i ett svenskt villaområde, så är ofta ett flertal pappor från andra europeiska länder, men mammorna är svenska. Jag tänker att det är en orsak till att vi här i Sverige (och andra liknande länder) inte har fullt så katastrofalt låga siffror som exempelvis Italien.
Sedan undrar jag lite över de här siffrorna. Det är ändå inte så många helt barnlösa kvinnor och väldigt många skaffar två barn. Är det inte så att allt högre ålder på mödrarna avspeglas i att antal födda barn är lågt? Ögonblicksbilden blir så även om de flesta kvinnor förr eller senare skaffar två barn.
Sedan får jag rent anekdotiskt känslan av att ganska många europeiska män har träffat svenska kvinnor och flyttat till Sverige. Går man på ett föräldramöte på en skola eller förskola i ett svenskt villaområde, så är ofta ett flertal pappor från andra europeiska länder, men mammorna är svenska. Jag tänker att det är en orsak till att vi här i Sverige (och andra liknande länder) inte har fullt så katastrofalt låga siffror som exempelvis Italien.
Anekdotiskt kan jag berätta att en av Sveriges främsta exportprodukter är kvinnor, företrädesvis blonda. Känner en bunt utländska män med svenska kvinnor.
Siffrorna för hur många barn varje kvinna är bakom, i snitt, kontra barnlösa får man nog studera lite forskning noggrannare. Hustrun, numera svensk, hade nio syskon, jag har en halvbror (jag betraktar honom som helbror). Alltså 10 och 2 barn per kvinna. Jag känner flera barnlösa kvinnor. Men som sagt, här får man nog gräva djupare.
MVH
Hans
Siffrorna för hur många barn varje kvinna är bakom, i snitt, kontra barnlösa får man nog studera lite forskning noggrannare. Hustrun, numera svensk, hade nio syskon, jag har en halvbror (jag betraktar honom som helbror). Alltså 10 och 2 barn per kvinna. Jag känner flera barnlösa kvinnor. Men som sagt, här får man nog gräva djupare.
MVH
Hans
Traditionellt så har par från olika länder ofta landat i mannens hemland när det är dags att skaffa barn.
Svensk jämnställdhet, föräldraledighet, dagis och vab gör skapar en möjlighet att bedriva familjeliv på ett sätt som är väldigt svårt i stort sätt alla andra länder (Nordiska grannländer kanske undantagna). Det gör det att för en svensk kvinna som vill leva svenskt familjeliv så är det alltså nödvändigt att importera partnern till Sverige.
Min fru är amerikanska med Harvardexamen och för väldigt många av hennes kursare så har det inte blivit några barn. Amerikanska ivy league kvinnor vill ha en man som är lika framgångsrika som de själva. Amerikanska ivy league män vill gärna ha framgångsrika kvinnor men helst något mindre framgångsrika än de själva vilket gör datingpoolen för framgångsrika kvinnor väldigt liten.
Nu landade vi i Amsterdam för huvuvdelen av våra barns uppväxt så det är lite av en kompromiss.
Svensk jämnställdhet, föräldraledighet, dagis och vab gör skapar en möjlighet att bedriva familjeliv på ett sätt som är väldigt svårt i stort sätt alla andra länder (Nordiska grannländer kanske undantagna). Det gör det att för en svensk kvinna som vill leva svenskt familjeliv så är det alltså nödvändigt att importera partnern till Sverige.
Min fru är amerikanska med Harvardexamen och för väldigt många av hennes kursare så har det inte blivit några barn. Amerikanska ivy league kvinnor vill ha en man som är lika framgångsrika som de själva. Amerikanska ivy league män vill gärna ha framgångsrika kvinnor men helst något mindre framgångsrika än de själva vilket gör datingpoolen för framgångsrika kvinnor väldigt liten.
Nu landade vi i Amsterdam för huvuvdelen av våra barns uppväxt så det är lite av en kompromiss.
Senast redigerad av 1 masase, redigerad totalt 19 gånger.
Tack för det perspektivet. Jo, även svenska män exporteras, bevisligen.
Måste vara hård konkurrens om Ivy league kvinnor. Sorry kunde inte låta bli.
MVH
Hans
Min fetstil.masase skrev: ↑19 januari 2025, 12:48...
Amerikanska ivy league kvinnor vill ha en kvinna som är lika framgångsrika som de själva. Amerikanska ivy league män vill gärna ha framgångsrika kvinnor men helst något mindre framgångsrika än de själva vilket gör datingpoolen för framgångsrika kvinnor väldigt liten.
...
Måste vara hård konkurrens om Ivy league kvinnor. Sorry kunde inte låta bli.
MVH
Hans
Fixat.
Om man tittar bland min frus kursare från Harvard så ligger same sex paren runt 10%.
Om man tittar bland min frus kursare från Harvard så ligger same sex paren runt 10%.
Lite OT. Men 10%, både man-man och kvinna-kvinna?
MVH
Hans
MVH
Hans
De nordiska länderna har väl snarlika villkor som Sverige. Jag gissar att även exempelvis Frankrike har rätt goda villkor för småbarnsfamiljer.masase skrev: ↑19 januari 2025, 12:48Traditionellt så har par från olika länder ofta landat i mannens hemland när det är dags att skaffa barn.
Sedan är min känsla att det behövs lite av ett omtag även här. Födelsetalen är jättelåga trots superbra förmåner för småbarnsföräldrar. Jag tänker t.ex. att man skylle kunna förändra barnbidraget så att man peppade par litegrann att få barn lite tidigare, att kanske få ett barn till om det står och väger, etc, typ "bonus" för barn till föräldrar under 30, "bonus" för andra eller tredje barnet, etc.
-
adlercreutz
- Medlem
Just Frankrike har i och för sig en rätt dålig föräldraförsäkring i en europeisk kontext, bland de sämsta faktiskt. I synnerhet för män. Men det finns andra exempel som är mer snarlika förstås.
Aha, OK, tänkte mer på barnomsorgen som jag har förstått är väl utbyggd i Frankrike, ungefär som i Norden. Visste inte att föräldraförsäkringen var så mycket sämre.
Sedan tror jag att bekymret med far- och morföräldrar bosatta långt bort är större än man tror, särskilt idag när vi vill ha mer eller mindre total jämställdhet mellan mamman och pappan. Många barn är mer eller mindre mammiga och accepterar inte 50 % pappa. Jag tänker därför att den "perfekta" uppdelningen:
40 % mamma, 40 % pappa och 20 % far-/morföräldrar
istället blir:
60 % mamma och 40 % pappa
om far-/morföräldrar inte kan avlasta, vilket sliter på familjen på många sätt, inte bara för att det blir slitsamt för mamman, utan också att det ger upphov till dålig samvete, att pappan blir "hushållerska" för att kompensera, m.m.
Sedan tror jag att bekymret med far- och morföräldrar bosatta långt bort är större än man tror, särskilt idag när vi vill ha mer eller mindre total jämställdhet mellan mamman och pappan. Många barn är mer eller mindre mammiga och accepterar inte 50 % pappa. Jag tänker därför att den "perfekta" uppdelningen:
40 % mamma, 40 % pappa och 20 % far-/morföräldrar
istället blir:
60 % mamma och 40 % pappa
om far-/morföräldrar inte kan avlasta, vilket sliter på familjen på många sätt, inte bara för att det blir slitsamt för mamman, utan också att det ger upphov till dålig samvete, att pappan blir "hushållerska" för att kompensera, m.m.
I en dn-artikel som diskuterades i april 2024 i tråden konstaterades:
Andelen kvinnor som föder minst ett barn är hyfsat konstant.*
Andelen kvinnor som föder minst två barn konstant/aningen nedåt.
Andelen kvinnor med minst tre, eller minst fyra barn har sjunkit.
*) Och därmed är andelen kvinnor som inte föder barn alls också hyfsat konstant.
Så om vi skall söka förändringarna kanske vi skall fokusera lite mer på "varför vill ingen ha tre eller fyra barn"? Då kommer kanske småhusfrågan blir mera avgörande (liksom dagens krav på trafiksäkerhet där vi inte längre kan klämma in 4 barn i baksätet utan bälte).
/Håkan
Andelen kvinnor som föder minst ett barn är hyfsat konstant.*
Andelen kvinnor som föder minst två barn konstant/aningen nedåt.
Andelen kvinnor med minst tre, eller minst fyra barn har sjunkit.
*) Och därmed är andelen kvinnor som inte föder barn alls också hyfsat konstant.
Så om vi skall söka förändringarna kanske vi skall fokusera lite mer på "varför vill ingen ha tre eller fyra barn"? Då kommer kanske småhusfrågan blir mera avgörande (liksom dagens krav på trafiksäkerhet där vi inte längre kan klämma in 4 barn i baksätet utan bälte).
/Håkan