Varuautomater i Sverige.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Varuautomater i Sverige.

Inlägg av JohnT » 9 juli 2021, 14:37

HJ skrev:
9 juli 2021, 12:34
Det är intressant hur företeelser såsom varuautomater kan användas för att förstå ett samhälle och människor, på det sätt som von Adler skriver (reglerade öppettider). Nästan alla företeelser fyller en funktion (verklig eller "inbillad") annars blir de ytterst kortvariga, och man behöver förstå samhället för att beskriva företeelsen fullt ut. I biologin är det ju evolutionsläran som används för att förstå varför växter och djur fungerar på ett visst sätt. Problemet med historia och sociologi (i motsats till naturvetenskap) är väl att korrelation är lätt att se, men kausala samband sällan är enbart enkelriktade utan snarare växelverkande.

/Håkan
Jag kände en läkare som hatade tobaksindustrin,
och han hävdade att när 18 års gränsen på inköp av tobak infördes så installerade bolagen ett stort antal tobaksautomater.
Där man då inte behövde visa leg.
Vilket lagstiftarna sedan fick stopp på inom något år.
Men det var ett tydligt tecken på vilket samhällsansvar tobaksindustrin tog.

mch
/John

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 16 juli 2021, 15:00

I min stad installerades två tobaksautomater ca 1993. De fick ju plockas ner igen iom att 18-årsgränsen infördes, tror dock inte att det var en cynisk handling av tobaksbolagen utan något mer komplext.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 juli 2021, 21:14

masase skrev:
5 juli 2021, 17:53
Finns Selecta autoamter kvar på arbetsplatser och universitet i Sverige?
Jag har ingen dagsfärsk information, men det skulle jag tro.

Många linjer har haft maskiner under lång tid och de har nog inte slutat med det.

D-linjen på Chalmers pratade exempelvis med Selecta för några år sedan om att få hyra en automat.

Automater har funnits på Chalmers åtminstone sedan 80-talet. Min första erfarenhet med dem tror jag var 1984, och den sista 2006.

Automater finns också på exempelvis humanisten i Göteborg, både kaffe och annat. Om det är Selectas vet jag inte.

En automat jag minns var dricka-automaten i Kallerummen för E på Chalmers. Man kunde rycka flaskorna från den utan att betala. Det där är förstås ett problem för de som har automaterna. D hade också problem med studenter som snodde från maskinerna.

Apropå drickamaskiner minns jag en jag såg ute på ett hotell på Grötö i Göteborgs skärgård. Den var en kyldisk med metallräls där drickorna hängde. Betalade man fick man ta en dricka från ena kanten.

Jag har aldrig annars sett en sådan.

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 25 juli 2021, 07:59

Glöm inte focumaten på f

Jonas Gunnarsson
Medlem

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 5 augusti 2021, 14:30

"Apropå drickamaskiner minns jag en jag såg ute på ett hotell på Grötö i Göteborgs skärgård. Den var en kyldisk med metallräls där drickorna hängde. Betalade man fick man ta en dricka från ena kanten."

Jag minns dessa maskiner från min ungdom här i Linköping. Sporthallen här i staden hade en dylik på övre våningen i ett lagom skymt hörn. Med lagom så menar jag att man kunde i lagom takt öppna flaskan ifråga medans den hängde kvar i stället, därefter så använde man sig av sitt medhavda sugrör... :roll:

Under tiden så fick någon i gänget hålla uppsikt, till mitt försvar så var jag en 13-årig slyngel med god aptit på läskeblask!

Jag undrar när dessa maskiner försvann? Jag kan inte minnas när jag senast såg em dylik tingest.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 5 augusti 2021, 17:28

Selectaautomaterna för chokladkakor, godispåsar o dyl. kunde ju enkelt övermannas genom att fyra gymnasister helt enkelt tippade automaten framåt och lyfte upp den i horisontalläge, varpå en hel drös av godsaker ramlade ur hållarna och ner i uthämtningsfacket där det kunde plockas ut när apparen ställdes på fötter igen. Har jag hört.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 augusti 2021, 20:12

Jonas Gunnarsson skrev:
5 augusti 2021, 14:30
...
Under tiden så fick någon i gänget hålla uppsikt, till mitt försvar så var jag en 13-årig slyngel med god aptit på läskeblask!

Jag undrar när dessa maskiner försvann? Jag kan inte minnas när jag senast såg em dylik tingest.
Ungar är som de är. När man har som en av sina värsta synder att man har snott en dricka är det inte så farligt. Alla barn hittar på rackartyg lite då och då.

Jag såg den här maskinen 1981 eller så, och det är den enda jag har sett. Kanske var den gammal redan då?

Skriv svar